10 J plekken van Ondernemer Ko Mechielsen zag hoe een brand het bedrijf van zijn collega verwoestte. En dus besloot hij te helpen. „Ik wilde een luisterend oor bieden, ik wilde iets doen." Hij ziet de brand ruim vijf maanden na dato zo weer voor zich. Ko Mechielsen rijdt zaterdagochtend 23 juli - 'de drukste zaterdag van het jaar' - vol adrenaline naar zijn Kampeercentrum Mechielsen in Vlissingen. „Het was de eerste dag van de vakantie in Zuid-Nederland, dan komen veel mensen hun kam- peerspullen vervangen of vernieu wen." Als hij wegrijdt, ziet hij al dikke, zwarte rookwolken opstijgen. „Ik dacht meteen: dat lijkt wel aan de Gildeweg. En ik wist ook dat het niet bij mij was, want dan was ik via het alarmsysteem al gewaarschuwd. Ik mocht de straat niet in van de brand weer, maar achter mijn bedrijf is een plek waar een paar auto's kunnen parkeren. Via een omweg kon ik bij mijn zaak komen om te kijken of al les in orde was. Toen ik vervolgens naar de hoek van de weg liep, zag ik dat er brand woedde in het bedrijf van Karei." Dat de grote meute klanten het kampeercentrum die zaterdag niet kan bezoeken, wordt Ko snel duide lijk, maar daar staat hij nauwelijks bij stil. „Ik dacht eigenlijk alleen aan Karei. Als je iemand die ellende niet gunt, dan is het Karei wel." Want Karei Hofman, eigenaar van een autobedrijf, is net als Ko een self made man. Begonnen met een kleine garage, overgenomen van zijn vader, in de binnenstad van Vlissingen. Hij bouwde het met zijn blote handen op tot hij directeur werd van een mooi bedrijf op bedrijventerrein Baskens- burg. Bloed Als zo'n met bloed, zweet en u tranen opgebouwde onderne ming ten prooi valt aan de vlammen, dan wil je wel hel pen, wil Ko maar zeggen. „Ik zei direct: 'Als ik je ergens mee kan helpen, zeg je het maar. Mijn kantoor is jouw kantoor, mijn terrein is jouw terrein'." Auto's uit de showroom en materieel en inventarisspullen die even ergens moeten worden op geslagen, kunnen altijd naar Kam peercentrum Mechielsen. En daar staat ook altijd een kop koffie - meer dan ooit een bakkie troost - klaar. „Ik wilde een luisterend oor bieden. Als kleine ondernemers wil je elkaar hel pen, omdat je weet wat je ervoor moet doen." Als je iemand die ellende niel gunt, dan is het karei wel Karei kreeg niet alleen van Ko een hart onder de riem. De bedrijfslei ders van Albert Heijn en Praxis wensten hem sterkte met een hand of een mailtje en een - bankmanager kwam een grote bos bloe men brengen. „Het heeft me geholpen en gesterkt om er weer tegenaan te gaan. Maar mensen als Ko en collega-garage houders zorgden er voor dat ik vanaf dag één daadwerkelijk verder kon. Drie, vier collega's boden di rect hulp aan. Ie mand belde om te vragen of ik een bu reau en ander meu bilair kon gebrui ken. Leveranciers leverden me zo snel mogelijk spullen die verloren waren gegaan, soms voor niks. Ik heb echt van alle kanten steun gehad. En dat doet je natuurlijk wel wat." En nog steeds helpen collega's Ka- rel om door te gaan. Vijf maanden na de brand kampt de garagehouder nog dagelijks met de gevolgen van de brand. Beslommeringen rondom de sloop van de uitgebrande werkplaats en een boel uitzoekwerk met de ver zekeringen kosten zo veel tijd, dat pas begin dit jaar met de herbouw van de garage kan worden begonnen. Maar ondanks dat, was Karei na de alles verwoestende brand snel weer in bedrijf. Hij wilde meteen aan het werk. Om de sores te vergeten, maar vooral om zijn klanten, van wie er een paar een auto in de brand verloren, te hel pen. Hij veranderde zijn showroom in een werkplaats, maar moet daar door spullen stallen bij andere on dernemers. Is nooit een probleem. En hij kan in de showroom auto's repa reren, maar moet wel regelmatig bij collega-garagehouders op het bedrij venterrein gereedschap lenen. En als hij een zwaarder voertuig onderhan den heeft, kan hij in een naburige ga rage een speciale brug gebruiken. Karei schrikt 's nachts nog weieens wakker als de brand in een droom te rugkomt. Dat de oorzaak nooit is ge vonden, maakt het moeilijk om het achter zich te laten. Maar de mense lijkheid en de hulp die hij ook nu nog krijgt, maken het hem makkelijker om door te gaan: om zijn bedrijf weer - mooier dan ooit - op te bouwen. Ko bewondert die houding: „Hij stak ge lijk zijn handen weer uit de mou wen." Oorzaak Hij begrijpt wel dat Karei de brand nog niet achter zich kan laten. „Het feit dat die oorzaak niet bekend is, is frustrerend. Het idee dat het weer kan gebeuren, omdat je niet weet waardoor de brand ontstond." Brandstichting en insluiping zijn uitgesloten en een vaker voorko mende oorzaak als kortsluiting kan niet worden aangetoond. „Er stonden niet alleen auto's van mezelf en ma terieel in de werkplaats, maar ook een aantal voertuigen van klanten. Iemand die al vier decennia brand schades onderzocht, vertelde me dat het vuur ook in een auto kan zijn ontstaan. Mensen laten een telefoon of tablet in de oplader zitten en zo'n apparaat kan zomaar spontaan ont branden." De les die Karei heeft geleerd, is: weet wat je in huis hebt. „Zorg voor een inventarislijst met alle spullen die aanwezig zijn. En maak foto's van alles wat er staat en hangt in je be drijf. Ik gun het niemand, maar als dit noodlot je treft, helpen zulke maatregelen enorm. Het scheelt je een hoop hoofdbrekens." vrijdag 6 januari 2017 Vorig jaar werd gekenmerkt door aanslagen, een coup en het overlijden van grote artiesten. Maar er was ook hoop: mensen werden gered en uit de brand geholpen. Vandaag: Ko Mechielsen, die zijn collega hielp toen diens bedrijf in vlammen opging. 'Mijn kantoor is zijn kantoor en mijn terrein is zijn terrein' René Hoonhorst Vlissingen hoop Toen het bedrijf van Karei Hofman (I) door brand was verwoest, hielp Ko Mechielsen hem. FOTO FRANS BOSSCHA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 10