Dit is een serieuze sport! 'Ze wilden ons uitschakelen' Reizigersorganisatie Rover noemt prestaties NS onacceptabel Walcheren In Geld Goed Duong neemt kijkje in Chinese speelgoedfabriek In Geld Goed Duong neemt kijkje in Chinese speelgoedfabriek Politie-agenten voelden zich persoonlijk bedreigd tijdens de rellen in Vlissingen. Tenminste, dat vindt voorzitter Wesley van Hoeijen van RCT Darts. Het succes van Michael van Gerwen zorgt voor een toeloop aan leden bij zijn Terneuzense dartsclub. Het is wel even meer dan pijltjes gooien met een biertje bij de hand. Dat de extra treinen in de spits on dermaats presteren, blijkt uit on derzoek van deze krant en Treinrei- ziger.nl. Hiervoor zijn alle cijfers van de uitgevallen en vertraagde treinen van het afgelopen jaar ge analyseerd. Ongeveer 6 procent van de extra spitstreinen reed niet. Van de spitstreinen die wel ver trokken, had 14 procent meer dan 3 minuten oponthoud. Ter vergelij king: gemiddeld valt in Nederland nog geen 2 procent van de treinen uit en is ongeveer 10 procent ver traagd. Spitstreinen worden toegevoegd aan de ochtendspits (06.30-09.00 uur) en avondspits (16.00-18.30 uur) om te voorkomen dat stan- daardtreinen bomvol zitten. Reizigersorganisatie Rover noemt de hoge uitval 'onaccepta bel'. „Juist in de spits worden veel reizigers getroffen door de gevolgen van het schrappen: te laat op je werk of op school en overvolle trei nen", zegt treinexpert Tim Boric. Volgens Rover zijn deze 'veelvuldig geschrapte treinen' per rit goed voor circa 250 reizigers. „Een uitval van twee treinen per uur gedu rende twee spitsuren in de drukste richting dupeert dus duizend rei zigers." De binnenlandse trein die afge lopen jaar het slechtst scoorde, is de extra spitstrein tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen. Daarvan viel 4,2 procent uit en van de inter city's die wél reden, had een derde minstens 3 minuten vertraging. De spitstrein tussen Veenendaal en Breukelen, die pas sinds 11 de cember rijdt, kampt nu al met een uitval 11,5 procent. Van de sprinters die wel vertrokken, kwam ruim 16 procent te laat aan. De Nederlandse Spoorwegen be nadrukken dat de cijfers over de 'extra' spitstreinen niets zeggen over de reguliere treinen die in de spits meestal wél gewoon rijden. „Om de reizigers tegemoet te ko men, voegt NS extra treinen toe in de spits, maar de spitstrein wordt als er iets aan de hand is wel als eer ste uitgehaald", zegt NS-woord- voerder Erik Kroeze. De IntercityDirect tussen Am sterdam en Breda en Amsterdam en Rotterdam scoorde ook slecht. Van de treinen die schertsend als Inter- cityDefect worden bestempeld, reed 8 a 9 procent niet. Zo'n 20 pro cent van deze 'flitstreinen' had ver traging. Van de reguliere treinen kampt de intercity tussen Utrecht en Leiden met de meeste strem mingen: bijna één op de vijf komt zeker 3 minuten te laat aan.P6 Nieuwsmedia FOTO PETER NICOLAI ZEELAND2 Spitstrein valt uit of is te laat Extra spitstreinen blijken onbe trouwbaar. Eén op de vijf toege voegde treinen reed in 2016 niet of met een vertraging van meer dan 3 minuten. Marcia Nieuwenhuis Utrecht procent van de extra treinen die de NS tijdens de spits inzet, rijdt domweg niet of heeft een vertra ging van meer dan 3 minuten. woensdag 4 januari 2017 7°C Bewolkt en veel wind pzc.nl Ook voor het laatste fn) regionale nieuws Jaargang 259 De PZC is onderdeel van: Prijs €2,10 Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 7 11688 5 5 5 530

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 1