Dit is een
serieuze
sport!
'Ze wilden ons
uitschakelen'
Reizigersorganisatie Rover noemt prestaties NS onacceptabel
Walcheren
In Geld Goed
Duong neemt kijkje in
Chinese speelgoedfabriek
In Geld Goed
Duong neemt kijkje in
Chinese speelgoedfabriek
Politie-agenten voelden zich
persoonlijk bedreigd tijdens
de rellen in Vlissingen.
Tenminste, dat vindt voorzitter
Wesley van Hoeijen van RCT Darts.
Het succes van Michael van Gerwen
zorgt voor een toeloop aan leden bij
zijn Terneuzense dartsclub. Het is wel
even meer dan pijltjes gooien met
een biertje bij de hand.
Dat de extra treinen in de spits on
dermaats presteren, blijkt uit on
derzoek van deze krant en Treinrei-
ziger.nl. Hiervoor zijn alle cijfers
van de uitgevallen en vertraagde
treinen van het afgelopen jaar ge
analyseerd. Ongeveer 6 procent van
de extra spitstreinen reed niet.
Van de spitstreinen die wel ver
trokken, had 14 procent meer dan 3
minuten oponthoud. Ter vergelij
king: gemiddeld valt in Nederland
nog geen 2 procent van de treinen
uit en is ongeveer 10 procent ver
traagd.
Spitstreinen worden toegevoegd
aan de ochtendspits (06.30-09.00
uur) en avondspits (16.00-18.30
uur) om te voorkomen dat stan-
daardtreinen bomvol zitten.
Reizigersorganisatie Rover
noemt de hoge uitval 'onaccepta
bel'. „Juist in de spits worden veel
reizigers getroffen door de gevolgen
van het schrappen: te laat op je
werk of op school en overvolle trei
nen", zegt treinexpert Tim Boric.
Volgens Rover zijn deze 'veelvuldig
geschrapte treinen' per rit goed
voor circa 250 reizigers. „Een uitval
van twee treinen per uur gedu
rende twee spitsuren in de drukste
richting dupeert dus duizend rei
zigers."
De binnenlandse trein die afge
lopen jaar het slechtst scoorde, is de
extra spitstrein tussen Amsterdam
Centraal en Enkhuizen. Daarvan
viel 4,2 procent uit en van de inter
city's die wél reden, had een derde
minstens 3 minuten vertraging.
De spitstrein tussen Veenendaal
en Breukelen, die pas sinds 11 de
cember rijdt, kampt nu al met een
uitval 11,5 procent. Van de sprinters
die wel vertrokken, kwam ruim 16
procent te laat aan.
De Nederlandse Spoorwegen be
nadrukken dat de cijfers over de
'extra' spitstreinen niets zeggen
over de reguliere treinen die in de
spits meestal wél gewoon rijden.
„Om de reizigers tegemoet te ko
men, voegt NS extra treinen toe in
de spits, maar de spitstrein wordt
als er iets aan de hand is wel als eer
ste uitgehaald", zegt NS-woord-
voerder Erik Kroeze.
De IntercityDirect tussen Am
sterdam en Breda en Amsterdam en
Rotterdam scoorde ook slecht. Van
de treinen die schertsend als Inter-
cityDefect worden bestempeld,
reed 8 a 9 procent niet. Zo'n 20 pro
cent van deze 'flitstreinen' had ver
traging. Van de reguliere treinen
kampt de intercity tussen Utrecht
en Leiden met de meeste strem
mingen: bijna één op de vijf komt
zeker 3 minuten te laat aan.P6
Nieuwsmedia
FOTO PETER NICOLAI
ZEELAND2
Spitstrein valt uit of is te laat
Extra spitstreinen blijken onbe
trouwbaar. Eén op de vijf toege
voegde treinen reed in 2016 niet
of met een vertraging van meer
dan 3 minuten.
Marcia Nieuwenhuis
Utrecht
procent van de
extra treinen die
de NS tijdens de
spits inzet, rijdt
domweg niet of
heeft een vertra
ging van meer
dan 3 minuten.
woensdag 4 januari 2017
7°C
Bewolkt en
veel wind
pzc.nl
Ook voor het laatste
fn) regionale nieuws
Jaargang 259
De PZC is onderdeel van:
Prijs €2,10
Geen krant ontvangen?
Bel 088-0561510
7 11688
5 5 5 530