WEER EVEN THUIS II 17 Haar jeugd aan de Rotterdamsekaai 1 in Middelburg is gekleurd door onvergetelijke ruimte en onvergelijkbaar licht, vertelt Lys Vosselman. „Over dit huis droom ik nog." Ze was vier jaar toen ze met haar moeder en ou dere broers vanuit Gel derland naar de Zeeuwse hoofdstad verhuisde. De eerste keer dat ze hun nieuwe onder komen binnenging, scheen de zon: „Het was zó helder. Er hing verwach tingsvolle opwinding in de lucht." Lys Vosselman (37), kunstenaar, herinnert zich het binnenplaatsje, hoog en smal, tussen het voor- en achterhuis. „Op de tegels lagen dode vogeltjes. Dat maakte diepe indruk op me. En als je je hoofd in je nek legde, zag je in de verte nog net een beetje blauw." Het monumentale pand bood hen veel bewegingsruimte. Royale ka mers, nissen, diepe kasten, brede spanten en rommelige, donkere zol ders. „Klein als ik was, vond ik het overweldigend. Eindeloos speelden Douwe, Romme en ik verstoppertje, renden achter elkaar aan. We hadden geen leuningen langs de steile trap pen, maar touwen die we vastgrepen - zo slingerden we ons met vier treden tegelijk naar beneden." En daar, op de begane grond, was het atelier van haar moeder, beeldend kunstenaar Juul Kortekaas. „Ik had er een eigen bureautje staan. Mijn moe der werkte hard. Als we uit school kwamen, was ze er altijd. We dronken kersenthee, knabbelden biscuitjes, vertelden wat we hadden meege maakt, en daarna pakte ze haar kwas ten weer op en ging ik bij haar zitten." Indertijd legde Juul zich toe op spat- techieken, weet ze nog. „Grote pau wen en buxussen. Ik schilderde in kleine boekjes. Maakte series met ge mengde technieken; tekeningen waarop ik pluizige wilgenkatjes plakte. Of ik boetseerde beertjes van brooddeeg. Toen ik wat ouder was hield ik me een tijdje bezig met meis jes in witte jurkjes die over dromerige landschappen staarden." Tijdens die uren in het atelier stond meestal de ra dio aan, of luisterden ze naar Robert Long en Mozart. Af en toe wierpen ze een blik op elkaar, maar zeiden niets. „Samen zaten we in een creatieve bubbel." Lys verkocht haar werk, net als haar moeder. „Weliswaar voor een paar gulden aan familie en vrienden, maar die zakelijke component is me met de paplepel ingegoten. 'Als je wilt leven van je kunst, moet je offers brengen', zei Juul altijd. Ik was heel trots op mijn rammelende spaarpot!" Ook zwierf zij veel met haar broers over de bolwerken; paardenbloemen, wilde hyacinthen en narcissen pluk ken en die met opgekweekte jonge kastanjes op de stoep verkopen aan voorbijgangers. En natuurlijk botten, pijpenkopjes en keramiekscherven opgraven. „In het souterain richtten we tentoonstellingen in. Dan zetten we de luiken open en hingen er een bord met openingstijden." Ze woont inmiddels alweer ge ruime tijd in een boerderij aan de rand van Doetinchem, vlakbij Kasteel Slangenburg. „Een inspirerend en idyllisch gebied; die nevels, het roe pen van uilen." En hoewel het plafond niet zo hoog is als in een herenhuis en men beweert: 'hoe groter de ruimte, des te groter je werk', schilderde ze in opdracht van de gemeente Veenen- daal een portret van koning Willem- Alexander, van 200 x 140 centimeter. Van de Rotterdamsekaai 1 droomt ze nog steeds. „We verhuisden toen ik twaalf was naar een pand om de hoek, maar mijn creatieve roots liggen hier. Speels en vanzelfsprekend. Het móest niet; we mochten worden wat we wil den. Juul moedigde aan wat in mij zat." Het was in die jaren heerlijk mee deinen op de energie van haar moe der. Kunst ontstaat uit een woordloos gebied. „Je voelt dat je iets moet doen. Ziet een beeld dat je wilt overbrengen. Vervolgens beland je in een flow; een ruimer bewustzijn. Die bubbel van vroeger." En met een lachje: „Wat het betekent, begrijp je vaak pas later." Ik vond het huis overweldigend zaterdag 31 december 2016 Hier liggen mij n roots Jacoline Vlaander Heeft u herinneringen aan uw ouderlijke huis die u wilt delen en wilt u weer even terug? U kunt uw verhaal doen in 'Weer Even Thuis'. U kunt contact opnemen met Ab van der Sluis: 08801-30203, chefnieuws@pzc.nl. ▲Lys Vosselman aan de Rotterdamsekaai 1 in Middelburg, fotorubenoreel ►Lys Vosselman tussen de buxussen in het atelier (1987) -Lys Vosselman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 55