II Ouderenbonden Goes schrijven NS brief vol teleurstellingen over spoorboekje Si Cf X>e [ekkeréte oiiehofienf Rinus, vierde generatie Verhage die De Onderneming draait, stopt ermee II IB L I E KI 7 Het begin van het nieuwe jaar betekent het einde voor molen De Onderneming in Wissen kerke. Met de pensionering van Rinus en Riet Verhage komen zijn wieken stil te staan. Ze hebben sinds hun trouwen - ruim veertig jaar geleden - geen za terdag vrij gehad. Na morgen kun nen Rinus (67) en Riet (70) Verhage dat niet meer zeggen. Dan begint het molenaarsechtpaar uit Wissen kerke aan een leven vol vrije dagen. Aan plannen geen gebrek. Erop uit met de fiets, een strandwande ling maken, op de koffie gaan bij kennissen... Heel gewone dingen, maar daar was de afgelopen 35 jaar vaak geen tijd voor. „Als molenaar ben je afhankelijk van de wind", legt Rinus uit. „Je kunt niet zeggen: op maandag en dinsdag maal ik. Als het net die dagen windstil is, kom je in de problemen." Er zijn hulpmiddelen die het ma len ook bij weinig wind mogelijk maken, maar daar heeft Rinus nooit van willen weten. „Ik werk liever een uur langer op de ouderwetse manier dan op de motor", zegt hij resoluut. En dan te bedenken dat Rinus tot 35 jaar geleden totaal geen interesse had in de korenmolen op het ter rein aan de Ooststraat. „Ik ben de vierde generatie Verhage die De Onderneming in zijn bezit heeft. Mijn overgrootvader is hier begon nen als molenaarsknecht. In 1902 werd de molen echt van hem." Tus- sen 1950 en 1980 stond De Onder neming stil. Rinus groeide op met een molen die niet gebruikt werd. Zijn vader begon een pluimveebedrijf op het terrein en vroeg zelfs een sloopver gunning aan voor De Onderne ming, maar daar stak de gemeente een stokje voor. „Ze vonden het toch wel jammer dat zo'n markant bouwwerk zou verdwijnen", weet Rinus. Vrijwillig molenaar Tonny Mulder deed zijn intrede. In de ja ren die volgden bracht hij de molen weer in bedrijf. Rinus hielp hem zo af en toe, maar vond dat hij de mo len ook zelf moest kunnen bedie nen. „Ik ben molenaar geworden tegen wil en dank", grapt hij. Onder de bezielende leiding van Rinus en uitsluitend op wind kracht maalde De Onderneming de afgelopen jaren biologisch volko- Zo'n uitzicht als hier krijgen we waarschijnlijk nooit meer renmeel, gebroken tarwe en bloem. Voor bakkers in de omgeving, maar ook voor particulieren. In het ach terkeukentje van het woonhuis, ook wel bekend als het kleinste winkeltje van Noord-Beveland, verkocht Riet het meel. De molen bedienen heeft ze eigenlijk altijd overgelaten aan Rinus. „Ik heb wel eens geprobeerd de molen te van gen (stil te zetten, red.) toen er on verwacht een onweersbui kwam opzetten", vertelt Riet lachend. „Eerst struikelde ik over de ketting en vervolgens lukte het me niet om met het vangtouw de molen stil te zetten. Ik heb tegen Rinus gezegd: dat doe ik nooit meer!" Dat het straks voor beiden 'nooit meer' is, voelt als een goed besluit. „Het is mooi geweest", zegt Rinus. „We zijn nu nog gezond en daar willen we van genieten." Een ver huizing naar een 'rollatorproof huis staat op de rol, maar dan moet er wel een koper gevonden worden voor De Onderneming. Voorlopig Ik heb wel eens geprobeerd de molen te 'vangen' toen er onweer kwam blijven Rinus en Riet dus nog op hun stekje wonen. En dat is geen straf. „Zo'n uitzicht als hier krijgen we waarschijnlijk nooit meer." Dat schrijft het Bondenberaad Groot Goes in een brief aan de klantenservice van de spoorwe gen. Volgens de ouderenorganisa- ties is er 'een aantal problemen' waarmee vooral oudere en be perkte treinreizigers vanuit Zee land te maken hebben. Het schort met name aan de, in de ogen van de bonden, 'ongerie felijke' overstap op station Roosen daal. Die moet worden gemaakt tijdens treinreizen naar Noord- Brabant en de oostelijke provin- Als men dan ook nog van het toilet gebruik moet maken, is de boot helemaal aan cies. Ouderen en mensen met een beperking hebben daar welgeteld drie minuten de tijd voor. 'Veel te kort', stellen de organisaties. Ou deren en mensen met een beper king missen daardoor niet zelden de aansluitende trein. 'Gevolg is dat de reistijd feitelijk nog langer is geworden dan voorheen en dat er deels in de open lucht of in een be paald niet fraaie en kille ruimte op de trein moet worden gewacht', schrijven zij. 'In de avonduren he lemaal een crime, omdat dan de ki osk ook nog gesloten is. Heeft men dan ook nog de pech dat men van het toilet gebruik moet maken dan is de boot helemaal aan. Je moet dan wel over een euro muntstuk, die steeds schaarser worden, be schikken of goed kunnen omgaan met de mobiele telefoon', klagen de bonden in de brief aan NS. Wat betreft de reis richting de Randstad constateren de bonden dat die sinds de nieuwe dienstre geling 4 tot 6 minuten langer duurt en twintig tot dertig minu ten langer in vergelijking met vijf jaar geleden. Tegen beter weten in zouden de Goese ouderenorganisaties graag zien dat NS 'daar waar mogelijk de verbindingen met de Randstad zo danig aanpast dat de toestand van vóór 11 december hersteld wordt, met geriefelijker mogelijkheden tijdens de soms noodgedwongen overstappen. Kijk voor het laatste nieuws ook op pzc.nl vrijdag 30 december 2016 fie En toen stonden de wieken echt stil Ellen Jobse Wissenkerke Rinus en Riet Verhage voor hun molen, fotomarcelledavidse -Rinus Verhage, molenaar -Riet Verhage, molenaarsvrouw De ouderenbonden in Goes zijn niet blij met de nieuwe dienstre geling van de NS. Ze willen dat die wordt teruggedraaid. Luc Oggel Goes -Uit brief aan de NS MEESTERBAKKERS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 75