Rollator hoeft niet meer op de gang in De Okkernoot Voorlopig laatste grote wegenproject in Zeeuws-Vlaanderen 7 De verbreding van de Tractaatweg langs Axel en Westdorpe naar Zelzate is nabij. Een gigantisch karwei. Vele stappen zijn al ge zet op weg naar de ver breding van de Trac taatweg. Niet alleen op papier, maar ook in het veld. Het grote werk begint vol gend jaar, als de aanbesteding wordt gegund. Opdrachtgever Tractaatweg BV maakte vorige week bekend dat de klus voorlopig is vergeven aan Boskalis, hetzelfde bedrijf dat eerder de Sloeweg rich ting de Westerscheldetunnel op Zuid-Beveland verbreedde. De vernieuwing van de Sloeweg liep financieel uit de klauwen, wat dagelijks provinciebestuurder Kees van Beveren zelfs politiek de kop kostte. Hij hield de tegenval lers te lang voor zich. 'Dat mag niet meer gebeuren', oordeelde de provincie. De verbreding van de Tractaatweg is daarom in handen gelegd van een aparte BV die er voor moet zorgen dat alles binnen het beschikbare budget en de ge geven tijd wordt gerealiseerd. De planning is de verbrede Trac taatweg in 2019 te openen. Dat moet haalbaar zijn. Het tijd schema is tenslotte al verschil lende keren aangepast. Oude stuk ken reppen zelfs van oplevering in 2015, nog voordat de Sluiskiltunnel (mei 2015 geopend) klaar zou zijn. Voordat de Tractaatweg BV be kendmaakte dat Boskalis de be oogde bouwer is, stond 2018 nog als opleveringsjaar in de boeken. Dat wordt dus voorjaar 2019. Mar jolein van Ooijen, woordvoerster van de BV, geeft daarvoor als rede nen: „Een planning blijft altijd een inschatting. Er zijn meerdere fac toren die hierop invloed hebben gehad, zoals het daadwerkelijk starten van de aanbestedingspro cedure en de grondverwerving." Het is ook niet niks wat er moet gebeuren om van de Tractaatweg een twee-keer-tweebaansweg te maken waar je ongehinderd over heen kunt zoeven, zonder halt te moeten houden voor verkeers lichten. Bij de Axelse Sassing, de afslag Zwartenhoek richting de Langeweg naar Hulst en de Mo lenverkorting bij Westdorpe ko men viaducten en rotondes voor het afslaand verkeer. Het landschap zal onherroepe lijk veranderen. Bij Axelse Sassing ga je, rijdend over de Tractaatweg, al de hoogte in. Dat gebeurt straks ook bij Zwartenhoek en de Mo lenverkorting. Het idee erachter is De risico's liggen bij dit werk grotendeels bij de aannemer dat het verkeer over de Tractaat weg frank en vrij door moet kun nen rijden over gescheiden rijba nen. Dat moet botsingen tussen tegenliggers voorkomen. Hoeveel geld met de aanbeste ding is gemoeid, houdt Van Ooijen geheim. Het enige wat zij erover kwijt wil, is dat de aan- neemsom binnen het budget valt. In het verleden is een bedrag ge noemd van 68 miljoen euro. Om problemen zoals met de Sloeweg te voorkomen, is gekozen voor een andere contractvorm, een ontwerp- en bouwcontract. „De ri sico's en daarbij behorende verant woordelijkheid liggen daarmee grotendeels bij de aannemer." Voorjaar 2019 moet de Tractaat weg verdubbeld zijn, waarna je als automobilist nog als vanouds Bel gië in en uit blijft hobbelen. Want op z'n vroegst vanaf 2020 wordt de R4 bij Zelzate naar Gent aangepakt. hoofdgebouw werd vier jaar gele den al gerenoveerd. „We zijn hier ingehaald door de realiteit. De be woners op de begane grond zijn al wat ouder en veelal aangewezen op rollator of rolstoel", zegt Van Rooijen. „Mensen moeten zich niet aanpassen aan De Okkernoot, wij passen ons aan de zorgvraag aan." Dat is het uitgangspunt van de organisatie die al sinds 1975 zelfstandig opereert en inmiddels zo'n zestig bewoners heeft die zelfstandig of 'intern' wonen. Oudste bewoonster Sarie Roose (85) is meer dan tevre den. „Het is prachtig." De rollator hoeft niet meer op de gang te staan. Acht bewoners van De Okkernoot in Schoondijke vieren niet alleen de feestdagen maar ook dat hun gloednieuwe én twee keer zo grote huiskamer klaar is. Bewoners van de woonvoorzie ning voor verstandelijk gehandi capten hebben zich verschanst bij de elektrische haard of zitten ge zellig aan tafel. Hun rollator of rol stoel hebben ze royaal achter zich 'geparkeerd', want er is met zo'n honderd vierkante meter ruimte genoeg in de woonkamer. Dat was voorheen anders, vertelt di recteur Ans van Rooijen. „De rol- lators werden in de gang gezet, omdat het anders te krap werd. Het woongenot en de veiligheid zijn nu verbeterd." Keukentje De afgelopen vier maanden is er keihard gewerkt om de woonka mer uit te breiden. Net voor kerst was alles klaar. Ook is er een keu kentje bijgekomen, een schuifpui en overkapping van het terras. De Okkernoot blijft in beweging, het Terneuzen Sluiskil Langeweg Westdorpe De verbreding van de Tractaatweg. graphic dennie de wever donderdag 29 december 2016 ZE Op naar een nieuwe Tractaatweg Harmen van der Werf - Marjolein van Ooijen, woordvoerster Tractaatweg BV Acht al wat oudere bewoners van De Okkernoot vieren de feestdagen in hun nieuwe én grote huiskamer, foto peter nicolai Sophie Stockman Schoondijke 9 HA natuur 4 faunapassages 2 spoorwegovergangen Spuikreekweg Viaduct over Tractaatweg 1 kruising met verkeerslicht 1 parkeerplaats 2 vleermuis hop-overs 22 km kabels 6 rotondes 800.000 m3 grondverzet 5.000 m3 beton 10km dubbele baan 4 kruisingen 100.00 ton asfalt Axelse Sassing Viaduct met: 2 rotondes 2 bewaakte spoorwegovergangen 1 kruising met verkeerslichten +extra natuur Axelse Kreek Zwartenhoek Viaduct met: 2 rotondes 2 kleine faunatunnels 1 grote faunapassage Molenverkorting Viaduct met: 2 rotondes 1 kleine faunatunnel (bij Spuitvlakweg) Op de grens Parkeerplaats oostzijde en oversteek Stekkerweg blijven tot realisatie R4

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 81