Rollator hoeft niet meer op
de gang in De Okkernoot
Voorlopig laatste grote wegenproject in Zeeuws-Vlaanderen
7
De verbreding van
de Tractaatweg
langs Axel en
Westdorpe naar
Zelzate is nabij.
Een gigantisch
karwei.
Vele stappen zijn al ge
zet op weg naar de ver
breding van de Trac
taatweg. Niet alleen op
papier, maar ook in het
veld. Het grote werk begint vol
gend jaar, als de aanbesteding
wordt gegund. Opdrachtgever
Tractaatweg BV maakte vorige
week bekend dat de klus voorlopig
is vergeven aan Boskalis, hetzelfde
bedrijf dat eerder de Sloeweg rich
ting de Westerscheldetunnel op
Zuid-Beveland verbreedde.
De vernieuwing van de Sloeweg
liep financieel uit de klauwen, wat
dagelijks provinciebestuurder
Kees van Beveren zelfs politiek de
kop kostte. Hij hield de tegenval
lers te lang voor zich. 'Dat mag
niet meer gebeuren', oordeelde de
provincie. De verbreding van de
Tractaatweg is daarom in handen
gelegd van een aparte BV die er
voor moet zorgen dat alles binnen
het beschikbare budget en de ge
geven tijd wordt gerealiseerd.
De planning is de verbrede Trac
taatweg in 2019 te openen. Dat
moet haalbaar zijn. Het tijd
schema is tenslotte al verschil
lende keren aangepast. Oude stuk
ken reppen zelfs van oplevering in
2015, nog voordat de Sluiskiltunnel
(mei 2015 geopend) klaar zou zijn.
Voordat de Tractaatweg BV be
kendmaakte dat Boskalis de be
oogde bouwer is, stond 2018 nog
als opleveringsjaar in de boeken.
Dat wordt dus voorjaar 2019. Mar
jolein van Ooijen, woordvoerster
van de BV, geeft daarvoor als rede
nen: „Een planning blijft altijd een
inschatting. Er zijn meerdere fac
toren die hierop invloed hebben
gehad, zoals het daadwerkelijk
starten van de aanbestedingspro
cedure en de grondverwerving."
Het is ook niet niks wat er moet
gebeuren om van de Tractaatweg
een twee-keer-tweebaansweg te
maken waar je ongehinderd over
heen kunt zoeven, zonder halt te
moeten houden voor verkeers
lichten. Bij de Axelse Sassing, de
afslag Zwartenhoek richting de
Langeweg naar Hulst en de Mo
lenverkorting bij Westdorpe ko
men viaducten en rotondes voor
het afslaand verkeer.
Het landschap zal onherroepe
lijk veranderen. Bij Axelse Sassing
ga je, rijdend over de Tractaatweg,
al de hoogte in. Dat gebeurt straks
ook bij Zwartenhoek en de Mo
lenverkorting. Het idee erachter is
De risico's liggen bij
dit werk grotendeels
bij de aannemer
dat het verkeer over de Tractaat
weg frank en vrij door moet kun
nen rijden over gescheiden rijba
nen. Dat moet botsingen tussen
tegenliggers voorkomen.
Hoeveel geld met de aanbeste
ding is gemoeid, houdt Van
Ooijen geheim. Het enige wat zij
erover kwijt wil, is dat de aan-
neemsom binnen het budget valt.
In het verleden is een bedrag ge
noemd van 68 miljoen euro.
Om problemen zoals met de
Sloeweg te voorkomen, is gekozen
voor een andere contractvorm, een
ontwerp- en bouwcontract. „De ri
sico's en daarbij behorende verant
woordelijkheid liggen daarmee
grotendeels bij de aannemer."
Voorjaar 2019 moet de Tractaat
weg verdubbeld zijn, waarna je als
automobilist nog als vanouds Bel
gië in en uit blijft hobbelen. Want
op z'n vroegst vanaf 2020 wordt de
R4 bij Zelzate naar Gent aangepakt.
hoofdgebouw werd vier jaar gele
den al gerenoveerd. „We zijn hier
ingehaald door de realiteit. De be
woners op de begane grond zijn al
wat ouder en veelal aangewezen
op rollator of rolstoel", zegt Van
Rooijen. „Mensen moeten zich
niet aanpassen aan De Okkernoot,
wij passen ons aan de zorgvraag
aan." Dat is het uitgangspunt van
de organisatie die al sinds 1975
zelfstandig opereert en inmiddels
zo'n zestig bewoners heeft die
zelfstandig of 'intern'
wonen. Oudste bewoonster Sarie
Roose (85) is meer dan tevre
den. „Het is prachtig."
De rollator hoeft niet meer op de
gang te staan. Acht bewoners van
De Okkernoot in Schoondijke
vieren niet alleen de feestdagen
maar ook dat hun gloednieuwe én
twee keer zo grote huiskamer
klaar is.
Bewoners van de woonvoorzie
ning voor verstandelijk gehandi
capten hebben zich verschanst bij
de elektrische haard of zitten ge
zellig aan tafel. Hun rollator of rol
stoel hebben ze royaal achter zich
'geparkeerd', want er is met zo'n
honderd vierkante meter ruimte
genoeg in de woonkamer. Dat
was voorheen anders, vertelt di
recteur Ans van Rooijen. „De rol-
lators werden in de gang gezet,
omdat het anders te krap werd.
Het woongenot en de veiligheid
zijn nu verbeterd."
Keukentje
De afgelopen vier maanden is er
keihard gewerkt om de woonka
mer uit te breiden. Net voor kerst
was alles klaar. Ook is er een keu
kentje bijgekomen, een schuifpui
en overkapping van het terras. De
Okkernoot blijft in beweging, het
Terneuzen
Sluiskil
Langeweg
Westdorpe
De verbreding van de Tractaatweg. graphic dennie de wever
donderdag 29 december 2016
ZE
Op naar een nieuwe Tractaatweg
Harmen van der Werf
- Marjolein van Ooijen,
woordvoerster Tractaatweg BV
Acht al wat oudere bewoners van De Okkernoot vieren de feestdagen
in hun nieuwe én grote huiskamer, foto peter nicolai
Sophie Stockman
Schoondijke
9 HA natuur
4 faunapassages
2 spoorwegovergangen
Spuikreekweg
Viaduct over
Tractaatweg
1 kruising met verkeerslicht
1 parkeerplaats
2 vleermuis hop-overs
22 km kabels
6 rotondes
800.000 m3 grondverzet
5.000 m3 beton
10km dubbele baan
4 kruisingen
100.00 ton
asfalt
Axelse Sassing
Viaduct met:
2 rotondes
2 bewaakte spoorwegovergangen
1 kruising met verkeerslichten
+extra natuur Axelse Kreek
Zwartenhoek
Viaduct met:
2 rotondes
2 kleine faunatunnels
1 grote faunapassage
Molenverkorting
Viaduct met:
2 rotondes
1 kleine faunatunnel
(bij Spuitvlakweg)
Op de grens
Parkeerplaats
oostzijde en oversteek
Stekkerweg blijven
tot realisatie R4