a
I
J
Paniekerige Italiaan in de
ban van gestorven moeder
Sexy strippers bijna vulgair,
maar toch niet verkeerd
7
•I
achter bij de oplagecijfers van deze li
teraire bestsellers.
De documentaires deden het op
vallend beter. De Kinderen van JufKiet
(over de opvang van vluchtelingen
kinderen) trok al meer dan 30.000
kijklustigen. Nog beter verging het
Down to Earth, over een gezin dat bij
een Indianenstam ging wonen. Al
meer dan 50.000 mensen kwamen
kijken.
Een dergelijk bezoekersaantal staat
in schril contract met een film als De
Held, openingsfilm van het Neder
lands Filmfestival die maar 21.000
kijkers trok. Nog slechter presteerde
Een Echte Vermeer (rond de 10.000 be
zoekers).
In de Nederlandse filmgemeen
schap is een stevige discussie aan de
gang over de toekomst. De meningen
zijn verdeeld. Krijgt de publieksfilm
wel genoeg steun van het Filmfonds?
Regisseur Job Gosschalk (De Ze
vende Hemel) heeft zo zijn twijfels.
Hij pleit voor een apart loket voor de
commerciële film. „Dat moet niet ten
koste gaan van de artistieke film,
maar ik denk dat de makers van de
publieksfilm ook meer steun verdie
nen. Het is niet altijd zo dat elk com
mercieel filmproject zonder subsidie
gefinancierd wordt. Ik vind dat bij
voorbeeld de mensen die bewezen
hebben goed bekeken en gewaar
deerde televisieseries maken, zoals
Penoza, een stimulans moeten krij
gen om ook speelfilms te maken. Dat
zou de markt ten goede komen."
Dick Maas zit nog steeds met een
kater na het floppen van Prooi. „Het
zal niet eenvoudig worden om een
dergelijk project weer gefinancierd
te krijgen. Ik denk dat ik mijn vol
gende film maar in het Engels ga
draaien. Dat maakt het wellicht
makkelijker om je werk aan een zen
der als Netflix te verkopen. Dan be
reik je meteen een enorme markt."
Nederlandse filmdistributeurs lij
ken voorzichtiger te worden met de
keuzes van hun nationale filmpro
ducties. Een bedrijf zegt voortaan lie
ver uitsluitend romantische kome
dies te willen uitbrengen.
De liefhebber kan in 2017 rekenen
op een hausse aan dit soort films. Op
de agenda staan onder meer: Tuintje
in mijn Hart, Voor Elkaar Gemaakt,
Weg van Jou, Bella Donna's, Het Ver
langen, Huisvrouwen Bestaan Niet en
Alles voor Elkaar.
De titels laten niets aan duidelijk
heid te wensen over.
Fai Bei Sogni
Moederbinding is een belangrijk
thema in de Italiaanse cultuur. In
zijn film Fai Bei Sogni (internatio
nale titel: Sweet Dreams) gaat re
gisseur Marco Bellocchio ook met
dit onderwerp aan de haal naar de
gelijknamige roman van Massimo
Gramellini.
Hoofdpersoon is de journalist
Massimo die lijdt aan paniekaan
vallen. Hij maakte als 9-jarige mee
hoe zijn moeder overleed, maar is
nooit precies achter de ware toe
dracht gekomen. Die onzekerheid
hangt al decennialang als een mo
lensteen om zijn nek.
De band met zijn moeder is - ge
zien zijn herinneringen - in de
loop der jaren alleen maar sterker
geworden. Maar Bellocchio, een
regieveteraan die vooral bekend is
van politiek getinte films, laat het
niet bij dit gegeven alleen. Hij
schetst ook een beeld van de Itali
aanse samenleving vanaf de jaren
60. Daarbij heeft de film een sus-
penseachtig element. Wat was
destijds de ware doodsoorzaak
van zijn moeder?
OnzeJongens
Slimme keus van regisseur Johan
Nijenhuis om multitalent Jim
Bakkum te strikken voor de
hoofdrol van zijn romantische
stripperkomedie. De acteur heeft
een goede kop én aantrekkelijk
gespierd lijf. Gelukkig maar, want
hij en zijn collega-bouwvakkers
moeten alsmaar uit de kleren. Ze
hebben zich laten omscholen tot
stripteasedansers. Zo wil Jorrit
(Bakkum) de noodlijdende
bouwonderneming van zijn
goede vriend redden. Betalende
vrouwen genoeg. Maar dames uit
hun nabije omgeving vinden de
nieuwe, sexy baan van hun gelief
den minder hot. Hoewel de
meeste stripscènes bijna vulgair
zijn, is het fris om eens de man in
de rol van seksueel object te zien.
De nieuwste Nijenhuis (Rokjes
dag) is geen The Full Monty, toch
doen deze sexy, uit de klei getrok
ken heren het niet verkeerd.
donderdag 29 december 2016
GO
Met de klok mee scè
nes uit: De Zevende
Hemel, Prooi, Soof 2
en Rokjesdag.
FOTO'S DUTCH FILMWORKS. ENTER
TAINMENT ONE BENELUX
DRAMA
Regie: Marco Bellocchio. Hoofd
rollen: Valerio Mastandrea en
Barbara Ronchi.
A Valerio Mastandrea als jour
nalist Massimo Gramellini. foto
- A.Z.
KOMEDIE
Regie: Johan Nijenhuis
Hoofdrollen: Jim Bakkum, Mar-
tijn Fischer
-MN