a I J Paniekerige Italiaan in de ban van gestorven moeder Sexy strippers bijna vulgair, maar toch niet verkeerd 7 •I achter bij de oplagecijfers van deze li teraire bestsellers. De documentaires deden het op vallend beter. De Kinderen van JufKiet (over de opvang van vluchtelingen kinderen) trok al meer dan 30.000 kijklustigen. Nog beter verging het Down to Earth, over een gezin dat bij een Indianenstam ging wonen. Al meer dan 50.000 mensen kwamen kijken. Een dergelijk bezoekersaantal staat in schril contract met een film als De Held, openingsfilm van het Neder lands Filmfestival die maar 21.000 kijkers trok. Nog slechter presteerde Een Echte Vermeer (rond de 10.000 be zoekers). In de Nederlandse filmgemeen schap is een stevige discussie aan de gang over de toekomst. De meningen zijn verdeeld. Krijgt de publieksfilm wel genoeg steun van het Filmfonds? Regisseur Job Gosschalk (De Ze vende Hemel) heeft zo zijn twijfels. Hij pleit voor een apart loket voor de commerciële film. „Dat moet niet ten koste gaan van de artistieke film, maar ik denk dat de makers van de publieksfilm ook meer steun verdie nen. Het is niet altijd zo dat elk com mercieel filmproject zonder subsidie gefinancierd wordt. Ik vind dat bij voorbeeld de mensen die bewezen hebben goed bekeken en gewaar deerde televisieseries maken, zoals Penoza, een stimulans moeten krij gen om ook speelfilms te maken. Dat zou de markt ten goede komen." Dick Maas zit nog steeds met een kater na het floppen van Prooi. „Het zal niet eenvoudig worden om een dergelijk project weer gefinancierd te krijgen. Ik denk dat ik mijn vol gende film maar in het Engels ga draaien. Dat maakt het wellicht makkelijker om je werk aan een zen der als Netflix te verkopen. Dan be reik je meteen een enorme markt." Nederlandse filmdistributeurs lij ken voorzichtiger te worden met de keuzes van hun nationale filmpro ducties. Een bedrijf zegt voortaan lie ver uitsluitend romantische kome dies te willen uitbrengen. De liefhebber kan in 2017 rekenen op een hausse aan dit soort films. Op de agenda staan onder meer: Tuintje in mijn Hart, Voor Elkaar Gemaakt, Weg van Jou, Bella Donna's, Het Ver langen, Huisvrouwen Bestaan Niet en Alles voor Elkaar. De titels laten niets aan duidelijk heid te wensen over. Fai Bei Sogni Moederbinding is een belangrijk thema in de Italiaanse cultuur. In zijn film Fai Bei Sogni (internatio nale titel: Sweet Dreams) gaat re gisseur Marco Bellocchio ook met dit onderwerp aan de haal naar de gelijknamige roman van Massimo Gramellini. Hoofdpersoon is de journalist Massimo die lijdt aan paniekaan vallen. Hij maakte als 9-jarige mee hoe zijn moeder overleed, maar is nooit precies achter de ware toe dracht gekomen. Die onzekerheid hangt al decennialang als een mo lensteen om zijn nek. De band met zijn moeder is - ge zien zijn herinneringen - in de loop der jaren alleen maar sterker geworden. Maar Bellocchio, een regieveteraan die vooral bekend is van politiek getinte films, laat het niet bij dit gegeven alleen. Hij schetst ook een beeld van de Itali aanse samenleving vanaf de jaren 60. Daarbij heeft de film een sus- penseachtig element. Wat was destijds de ware doodsoorzaak van zijn moeder? OnzeJongens Slimme keus van regisseur Johan Nijenhuis om multitalent Jim Bakkum te strikken voor de hoofdrol van zijn romantische stripperkomedie. De acteur heeft een goede kop én aantrekkelijk gespierd lijf. Gelukkig maar, want hij en zijn collega-bouwvakkers moeten alsmaar uit de kleren. Ze hebben zich laten omscholen tot stripteasedansers. Zo wil Jorrit (Bakkum) de noodlijdende bouwonderneming van zijn goede vriend redden. Betalende vrouwen genoeg. Maar dames uit hun nabije omgeving vinden de nieuwe, sexy baan van hun gelief den minder hot. Hoewel de meeste stripscènes bijna vulgair zijn, is het fris om eens de man in de rol van seksueel object te zien. De nieuwste Nijenhuis (Rokjes dag) is geen The Full Monty, toch doen deze sexy, uit de klei getrok ken heren het niet verkeerd. donderdag 29 december 2016 GO Met de klok mee scè nes uit: De Zevende Hemel, Prooi, Soof 2 en Rokjesdag. FOTO'S DUTCH FILMWORKS. ENTER TAINMENT ONE BENELUX DRAMA Regie: Marco Bellocchio. Hoofd rollen: Valerio Mastandrea en Barbara Ronchi. A Valerio Mastandrea als jour nalist Massimo Gramellini. foto - A.Z. KOMEDIE Regie: Johan Nijenhuis Hoofdrollen: Jim Bakkum, Mar- tijn Fischer -MN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 54