Vrijspraak en lichte straffen in Valkenburgse zedenzaak
10
Fietsers kunnen
over een aantal jaar
fluitend met losse
handen fietsen. Door
een revolutionaire
uitvinding van de TU
Delft blijft een rijdende
fiets veel makkelijker
overeind. Het aantal
fietsongevallen moet er
fors door afnemen.
oef! Daar heb je weer
zo'n e-bike. Onge
merkt is 'ie je van
achteren genaderd
i om je als een haas
I voorbij te snellen.
Veel 'gewone' fietsers zijn nog
steeds niet helemaal gewend aan
de kracht en snelheid van elektri
sche fietsen. Laat staan dat het elke
keer weer slikken is als zo'n krasse
oudere je z'n hielen laat zien.
En dat gaat wel eens mis. Steeds
vaker, zo blijkt elk jaar weer uit de
cijfers. „Het aantal ongevallen in
het verkeer daalt al jaren, behalve
op een vlak: de fiets", zegt 'fiets-
professor' Arend Schwab.
Op de Technische Universiteit
van Delft doet hij al jaren onder
zoek naar het gedrag van fietsers.
Al hoefje geen wetenschapper te
zijn om een verklaring te vinden
voor het hoge aantal fietsongeluk-
ken. „Het komt simpelweg door
dat steeds meer mensen gaan fiet
sen. En ouderen blijven langer
doorpedellen. Zeker nu ze be
schikken over het gemak van een
e-bike."
Maar die luxe heeft dus een
keerzijde. „Zo'n 75 procent van de
fietsgewonden bestaat uit oude
ren. In verreweg de meeste geval
len gaat het om eenzijdige onge
vallen. Zonder dat er dus iemand
anders bij betrokken is. Met soms
ernstige gevolgen. Wie op oudere
leeftijd een heup breekt, heeft alle
moeite er weer bovenop te ko
men."
In het fietslab van de Technische
Universiteit onderzoekt professor
Schwab met zijn team sinds drie
jaar een aantal factoren dat van in
vloed is op het vallen van fietsers.
Zo is er een heuse fietssimulator
ontwikkeld, waarin proefperso
nen met een Virtual Reality-bril
alle mogelijke verkeerssituaties
krijgen voorgespiegeld.
Het onderzoek heeft een aantal
nieuwe inzichten opgeleverd, zegt
Schwab. „De krachten die je op je
stuur voelt, zijn heel belangrijk
voor de beheersing van je fiets. En
we hebben gezien dat mensen ei
genlijk nauwelijks naar links of
rechts bewegen om te corrigeren.
Hoogstens gebruiken ze hun
knieën een beetje. Om te balance
ren hoefje alleen een beetje aan je
stuur te trekken."Het zijn inzich
ten die hebben geleid tot mis
schien wel de nieuwste revolutie
in de e-bike-wereld: een stuur-
assistent. „Het is een elektromo-
tortje bij je stuur dat op het juiste
moment een stuurkracht geeft,"
zegt Schwab.
Ik gok dat de kostprijs
van het motortje rond
de honderd euro ligt
„Het houdt je overeind. Als je toch
dreigt te vallen, neemt het mo
tortje het over. Zodat je in een
oogwenk weer de juiste balans
hebt." Het duurt overigens nog
wel even voordat het aantal onge
vallen met e-bikes daadwerkelijk
omlaag gaat. Professor Arend
Schwab denkt dat het een jaar of
vijf kost om fietsfabrikanten zo
gek te krijgen een e-bike met
stuur-assistentie in productie te
nemen.
„Ik vind het lastig in te schatten,
maar ik gok dat de kostprijs van
het motortje rond de honderd
euro ligt."
Gelukkig is er voor de korte ter
mijn wel een aantal oplossingen
denkbaar, zegt de professor.
„De overheid moet de regelge
ving eens onder de loep nemen.
Een oplossing zou kunnen zijn om
op fietspaden een maximumsnel
heid in te voeren, bijvoorbeeld
twintig kilometer per uur. Fietsers
die harder willen, moeten maar de
weg op. Uit onderzoek blijkt dat
elektrische fietsen het beste ge
dijen als ze meegaan in het ver
keer. Dus: Go with the flow."
De 16-jarige Kimberly uit Heerlen
werd in 2014 gedwongen klanten te
ontvangen in een hotelkamer in
Valkenburg. De mannen stellen dat
ze niet wisten dat het meisje min
derjarig was. Ook zeiden enkelen
dat ze niet merkten dat het meisje
niet uit vrije wil seks had.
Onvoldoende bewijs
Het hof sprak vier verdachten vrij,
omdat het vindt dat niet voldoende
bewezen is dat ze seks met het zes
tienjarige meisje hebben gehad.
De rechter legde tevens in 22 van de
27 zaken een celstraf van één dag en
taakstraffen van 90 tot 270 uur op.
Die straffen legde de rechtbank in
Maastricht in juli vorig jaar ook al
op. Slechts een van de verdachten
kreeg een zwaardere straf opgelegd.
Het hof gaf hem een celstrafvan 180
dagen, waarvan 178 voorwaardelijk.
Het hof achtte alle verdachten
wel schuldig aan het betalen voor
en hebben van seksuele relaties met
een minderjarige, omdat zij hadden
kunnen weten dat de zestienjarige
Kimberley het tegen haar wil deed.
Het OM was in hoger beroep ge
gaan omdat het langere celstraffen
voor de verdachten wilde en eiste
begin december in hoger beroep
straffen die varieerden van acht tot
twaalf maanden celstraf onvoor
waardelijk, aangevuld met werk
straffen van 120 uur. De officier van
justitie was het er niet mee eens dat
in een groot deel van de gevallen in
eerste instantie slechts een taak
straf was opgelegd.
„Het opzoeken van seks buiten
de legale prostitutie, op schimmige
websites en op achterafplaatsen op
achterbanken in auto's is een wel
bewuste keuze", aldus de officier
van justitie toentertijd.
Een woordvoerder van het OM liet
weten dat het waarschijnlijk in cas
satie gaat. „In dit soort gevallen is
een substantiële gevangenisstraf
nodig om minderjarigen te be
schermen. We willen dat ook de
Hoge Raad zich hierover uitlaat."
ArminA.
Het meisje verklaarde dat ze, onder
invloed en dwang van Armin A.,
gemiddeld tenminste 4 a 5 klanten
per dag had in de periode van 29
september tot en met 14 oktober
2014. A. kreeg eerder 2 jaar cel, zijn
straf is inmiddels definitief.
donderdag 29 december 2016
GO
Kij k, zonder handen: motortj e
houdt de fiets (er) overeind
Peter Koop
Delft
Fietsprofessor Arend
Schwab werkt in zijn fietslab
aan een stuur-assistent voor
e-bikes. foto daniella van bergen
Zo'n 75 procent van de
fietsgewonden bestaat uit
ouderen.
Professor Arend Schwab
Het gerechtshof in Den Bosch
heeft gisteren in hoger beroep
een aantal verdachten vrijge
sproken in de zogenoemde Val
kenburgse zedenzaak. Ook
legde het hof celstraffen van
één dag op in combinatie met
taakstraffen.
Navin Bhagwat
Den Bosch