Vrijspraak en lichte straffen in Valkenburgse zedenzaak 10 Fietsers kunnen over een aantal jaar fluitend met losse handen fietsen. Door een revolutionaire uitvinding van de TU Delft blijft een rijdende fiets veel makkelijker overeind. Het aantal fietsongevallen moet er fors door afnemen. oef! Daar heb je weer zo'n e-bike. Onge merkt is 'ie je van achteren genaderd i om je als een haas I voorbij te snellen. Veel 'gewone' fietsers zijn nog steeds niet helemaal gewend aan de kracht en snelheid van elektri sche fietsen. Laat staan dat het elke keer weer slikken is als zo'n krasse oudere je z'n hielen laat zien. En dat gaat wel eens mis. Steeds vaker, zo blijkt elk jaar weer uit de cijfers. „Het aantal ongevallen in het verkeer daalt al jaren, behalve op een vlak: de fiets", zegt 'fiets- professor' Arend Schwab. Op de Technische Universiteit van Delft doet hij al jaren onder zoek naar het gedrag van fietsers. Al hoefje geen wetenschapper te zijn om een verklaring te vinden voor het hoge aantal fietsongeluk- ken. „Het komt simpelweg door dat steeds meer mensen gaan fiet sen. En ouderen blijven langer doorpedellen. Zeker nu ze be schikken over het gemak van een e-bike." Maar die luxe heeft dus een keerzijde. „Zo'n 75 procent van de fietsgewonden bestaat uit oude ren. In verreweg de meeste geval len gaat het om eenzijdige onge vallen. Zonder dat er dus iemand anders bij betrokken is. Met soms ernstige gevolgen. Wie op oudere leeftijd een heup breekt, heeft alle moeite er weer bovenop te ko men." In het fietslab van de Technische Universiteit onderzoekt professor Schwab met zijn team sinds drie jaar een aantal factoren dat van in vloed is op het vallen van fietsers. Zo is er een heuse fietssimulator ontwikkeld, waarin proefperso nen met een Virtual Reality-bril alle mogelijke verkeerssituaties krijgen voorgespiegeld. Het onderzoek heeft een aantal nieuwe inzichten opgeleverd, zegt Schwab. „De krachten die je op je stuur voelt, zijn heel belangrijk voor de beheersing van je fiets. En we hebben gezien dat mensen ei genlijk nauwelijks naar links of rechts bewegen om te corrigeren. Hoogstens gebruiken ze hun knieën een beetje. Om te balance ren hoefje alleen een beetje aan je stuur te trekken."Het zijn inzich ten die hebben geleid tot mis schien wel de nieuwste revolutie in de e-bike-wereld: een stuur- assistent. „Het is een elektromo- tortje bij je stuur dat op het juiste moment een stuurkracht geeft," zegt Schwab. Ik gok dat de kostprijs van het motortje rond de honderd euro ligt „Het houdt je overeind. Als je toch dreigt te vallen, neemt het mo tortje het over. Zodat je in een oogwenk weer de juiste balans hebt." Het duurt overigens nog wel even voordat het aantal onge vallen met e-bikes daadwerkelijk omlaag gaat. Professor Arend Schwab denkt dat het een jaar of vijf kost om fietsfabrikanten zo gek te krijgen een e-bike met stuur-assistentie in productie te nemen. „Ik vind het lastig in te schatten, maar ik gok dat de kostprijs van het motortje rond de honderd euro ligt." Gelukkig is er voor de korte ter mijn wel een aantal oplossingen denkbaar, zegt de professor. „De overheid moet de regelge ving eens onder de loep nemen. Een oplossing zou kunnen zijn om op fietspaden een maximumsnel heid in te voeren, bijvoorbeeld twintig kilometer per uur. Fietsers die harder willen, moeten maar de weg op. Uit onderzoek blijkt dat elektrische fietsen het beste ge dijen als ze meegaan in het ver keer. Dus: Go with the flow." De 16-jarige Kimberly uit Heerlen werd in 2014 gedwongen klanten te ontvangen in een hotelkamer in Valkenburg. De mannen stellen dat ze niet wisten dat het meisje min derjarig was. Ook zeiden enkelen dat ze niet merkten dat het meisje niet uit vrije wil seks had. Onvoldoende bewijs Het hof sprak vier verdachten vrij, omdat het vindt dat niet voldoende bewezen is dat ze seks met het zes tienjarige meisje hebben gehad. De rechter legde tevens in 22 van de 27 zaken een celstraf van één dag en taakstraffen van 90 tot 270 uur op. Die straffen legde de rechtbank in Maastricht in juli vorig jaar ook al op. Slechts een van de verdachten kreeg een zwaardere straf opgelegd. Het hof gaf hem een celstrafvan 180 dagen, waarvan 178 voorwaardelijk. Het hof achtte alle verdachten wel schuldig aan het betalen voor en hebben van seksuele relaties met een minderjarige, omdat zij hadden kunnen weten dat de zestienjarige Kimberley het tegen haar wil deed. Het OM was in hoger beroep ge gaan omdat het langere celstraffen voor de verdachten wilde en eiste begin december in hoger beroep straffen die varieerden van acht tot twaalf maanden celstraf onvoor waardelijk, aangevuld met werk straffen van 120 uur. De officier van justitie was het er niet mee eens dat in een groot deel van de gevallen in eerste instantie slechts een taak straf was opgelegd. „Het opzoeken van seks buiten de legale prostitutie, op schimmige websites en op achterafplaatsen op achterbanken in auto's is een wel bewuste keuze", aldus de officier van justitie toentertijd. Een woordvoerder van het OM liet weten dat het waarschijnlijk in cas satie gaat. „In dit soort gevallen is een substantiële gevangenisstraf nodig om minderjarigen te be schermen. We willen dat ook de Hoge Raad zich hierover uitlaat." ArminA. Het meisje verklaarde dat ze, onder invloed en dwang van Armin A., gemiddeld tenminste 4 a 5 klanten per dag had in de periode van 29 september tot en met 14 oktober 2014. A. kreeg eerder 2 jaar cel, zijn straf is inmiddels definitief. donderdag 29 december 2016 GO Kij k, zonder handen: motortj e houdt de fiets (er) overeind Peter Koop Delft Fietsprofessor Arend Schwab werkt in zijn fietslab aan een stuur-assistent voor e-bikes. foto daniella van bergen Zo'n 75 procent van de fietsgewonden bestaat uit ouderen. Professor Arend Schwab Het gerechtshof in Den Bosch heeft gisteren in hoger beroep een aantal verdachten vrijge sproken in de zogenoemde Val kenburgse zedenzaak. Ook legde het hof celstraffen van één dag op in combinatie met taakstraffen. Navin Bhagwat Den Bosch

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 10