B en W: halte Dethon goed genoeg ScliipPer Vijf locaties 5 KUSTVERSTERKING VOLTOOID De kustversterking in West-Zeeuws-Vlaanderen is afgerond. Mede dankzij samenwerking met overheid en ondernemers is het aanzien van de kust er lokaal enorm op vooruit gegaan. Het wekt zelfs jaloezie op... 82 miljoen kruiwagens In zeven jaar tijd werden vijf stroken aangepakt "««uu.il LIGGING ZAND Met het verbreden van de duinen en de aanleg van strek dammen in Cad zand-Bad voltooide waterschap Scheldestromen de af gelopen maanden het kustverster- kingswerk in West-Zeeuws- Vlaanderen. Dat duurde zeven jaar, en de impact op de omgeving is groot. De delen van de West-Zeeuws- Vlaamse kustlijn die de afgelopen jaren onder handen werden geno men, zijn er onmiskenbaar op vooruit gegaan. Het verfraaien van de kust was vanaf het begin dan ook een belangrijk doel. Economie en recreatie moesten meeprofite ren van de herinrichting, liet het waterschap vanaf het begin van het werk al weten. De vijf plekken waar de afgelo pen zeven jaar gewerkt werd, pik je er nu zo uit. Ze zijn in eerste in stantie vooral zanderig. Dat klinkt wat vreemd, maar is een uitvloei sel van het idee 'zacht als het kan, hard als het moet'. Ofwel: een duin oogt mooier dan een dijk. Soms bleef de bestaande dijk ge woon liggen, maar werden er enorme hoeveelheden zand tegen- of overheen gegooid. Die min of meer kunstmatige duinen werden daarna netjes ingeplant met helm gras en voorzien van nieuwe pa den en meubilair. De gemeente Sluis en soms ook de provincie en ondernemers lift ten slim mee op de recreatiege- richte aanpak van het waterschap. Met als idee: 'als ze toch bezig zijn, kunnen ze ook wel evenwer den voor relatief weinig geld ex traatjes toegevoegd. Bekendste en grootste voorbeeld is Cadzand- Bad, waar de gemeente Sluis in haakte door geld te steken in de aanleg van een duinboulevard en een 'maritiem balkon', en onder nemers extra bijlegden voor de realisatie van een jachthaven. Een ander voorbeeld is de aanleg van een getijdenduiker bij Waterdu nen. Die was voor de kustverster king niet nodig, maar werd tijdens het werk in de dijk gebouwd om zo vanaf volgend jaar eb en vloed mogelijk te maken in het naastge legen natuurgebied, dat tegelijker tijd werd aangelegd. Dat 'werk maken met werk' ge beurde ook op kleinere schaal. Bij de Zwarte Polder kwam een uit zichtpunt. Bovenop een duintop bij Groede werd een podium ge bouwd. Bij Breskens kwam een nieuwe vogeltelpost, in de vorm van een scheepswand. En bij de Zwarte Polder werd op het strand een invalidenparkeerplaats aange legd. „Dat kost ïo.ooo euro extra, op een begroting van acht mil joen", zei een woordvoerster van Scheldestromen destijds. „Als we dit nu niet doen, dan gebeurt het nooit." De verfraaiing van de versterkte gedeelten ging zo ver, dat onder nemers in Nieuwvliet ervan balen dat de kust juist bij hen voor de deur nog in orde bleek. Daar dus géén opwaardering: de duinen blijven daar nu kwalitatief achter bij de rest van de kuststrook. In Nieuwvliet kijken ze jaloers naar de buren. Gesprekken met de ge meente om zelf maar te investeren in een duinboulevard zijn gaande, maar opschieten doet het niet. De kustversterking had ook in direct een recreatieve en economi sche meerwaarde. Nogal wat strandpaviljoens moesten een stuk verschuiven. Veel strandtent houders grepen die kans aan om te vernieuwen. Paviljoens Puur en Beachhouse bij Groede, die zeven jaar geleden de eersten waren, zet ten met hun trendy ontwerpen een nieuwe standaard neer. An dere paviljoenhouders volgden of volgen - gedwongen door de kust versterking, of omdat ze simpel weg niet achter kunnen blijven. Het Terneuzense college ant woordt dat op vragen van raadsle den Jos van Ginneken (CDA) en Peter de Kraker (D66). Die noe men de huidige opstapplaats 'een rommeltj e'. Ze wij zen erop dat ge bruikers na een regenbui in de modder terecht komen, en de halte niet voldoende geschikt is voor mensen met een beperking. De halte is alleen voor een buurtbus die specifiek Dethon aandoet, en niet voor een reguliere lijnbus, antwoorden B en W nu aan de twee raadsleden. Het verder verbeteren van de halte is dus niet nodig. Van Ginneken laat het daar niet bij zitten. „Verschillende werknemers geven nog steeds aan dat er veel te verbeteren valt. Ik ga met hen in gesprek om te kijken wat we kunnen doen." Van Ginne ken en De Kraker hadden ook ge vraagd naar de stand van zaken omtrent het rolstoeltoegankelijk maken van de overige bushaltes in Terneuzen. B en W laten weten dat in 2020 alle haltes aangepakt moeten zijn, maar dat nog geen geld is gereserveerd. „Belachelijk", reageert Van Gin neken. „Wel ambities, maar geen centen." Het CDA-raadslid geeft aan snel met een voorstel te ko men om geld vrij te maken. sSü/ ftütJ' dinsdag 27 december 2016 Een kust om jaloers op te zijn West-Zeeuws-Viaanderen bleek tijdens een inventarisa tie in 2005 één van de Zwakke Schakels langs de Nederlandse kust. Het ging om vijf afzonderlijke locaties. In 2009 werd begonnen met het 'gemakkelijkste' stuk tus sen Groede en Nieuwvliet. Tegen de dijk kwamen nieuwe duinen. Een jaar later volgde een nieuw duin en een strek dam bij de Herdijkte Zwarte Polder, tussen Nieuwvliet en Cadzand. In 2011 werd deel drie aangepakt: het stuk rond het Veerplein in Breskens. In het oog springt daar een muurtje van bijna een meter hoog en 500 meter lang, bo venop de dijk ten westen van het plein. Tussen 2013 en 2016 werd bij Waterdunen een nieuw duingebied aange legd. Daarvoor moest cam ping Napoleon Hoeve wijken. En in diezelfde periode kwa men bij Cadzand-Bad nieuwe duinen en twee strekdammen. Van de zestien kilometer West-Zeeuws-Vlaamse kust werd ruim de helft versterkt en vernieuwd. Het Rijk legde daarvoor 130 miljoen euro op tafel. Tijdens het werk werd 6,5 miljoen kuub zand verzet. Dat zijn zo'n 82 miljoen krui wagens vol. Dat gebeurde meestal vanaf zee, vanuit bag gerschepen via enorme bui zen. Het werk in elk deelge bied werd steeds opnieuw aanbesteed. Uitvoerende aan nemers waren De Feijter, Zeeuwse Stromen, BAM, Mar tens en Van Oord, Heijmans, en De Vries Van de Wiel. Martijn de Koning Cadzand-Bad A Tijdens het werk werd geld vrijgemaakt voor 'extraatjes', zoals een duinspeeltuin bij Nieuwvliet. A Bij Cadzand-Bad onderging de omgeving van de haven tijdens het versterkingswerk een metamorfose, fotos peter nicolai A Bij Breskens werden meerdere soorten versterking gecombi neerd, zoals een muurtje en 'hobbels' in de dijk. De bushalte bij Dethon aan de Haarmanweg in Terneuzen be hoeft geen opknapbeurt. Alleen de buurtbus stopt daar immers nog, en geen reguliere lijnbus meer. Martijn de Koning Terneuzen Angelique Gijsen, Pemioenadvfseur Ga voor meer informatie naar www.schippergroep.nl/pensioen/eigenbeheer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 85