B en W: halte Dethon goed genoeg
ScliipPer
Vijf locaties
5
KUSTVERSTERKING VOLTOOID
De kustversterking in West-Zeeuws-Vlaanderen is afgerond. Mede dankzij samenwerking met overheid en
ondernemers is het aanzien van de kust er lokaal enorm op vooruit gegaan. Het wekt zelfs jaloezie op...
82 miljoen
kruiwagens
In zeven jaar tijd
werden vijf
stroken
aangepakt
"««uu.il
LIGGING
ZAND
Met het verbreden
van de duinen en
de aanleg van strek
dammen in Cad
zand-Bad voltooide
waterschap Scheldestromen de af
gelopen maanden het kustverster-
kingswerk in West-Zeeuws-
Vlaanderen. Dat duurde zeven
jaar, en de impact op de omgeving
is groot.
De delen van de West-Zeeuws-
Vlaamse kustlijn die de afgelopen
jaren onder handen werden geno
men, zijn er onmiskenbaar op
vooruit gegaan. Het verfraaien van
de kust was vanaf het begin dan
ook een belangrijk doel. Economie
en recreatie moesten meeprofite
ren van de herinrichting, liet het
waterschap vanaf het begin van
het werk al weten.
De vijf plekken waar de afgelo
pen zeven jaar gewerkt werd, pik
je er nu zo uit. Ze zijn in eerste in
stantie vooral zanderig. Dat klinkt
wat vreemd, maar is een uitvloei
sel van het idee 'zacht als het kan,
hard als het moet'. Ofwel: een
duin oogt mooier dan een dijk.
Soms bleef de bestaande dijk ge
woon liggen, maar werden er
enorme hoeveelheden zand tegen-
of overheen gegooid. Die min of
meer kunstmatige duinen werden
daarna netjes ingeplant met helm
gras en voorzien van nieuwe pa
den en meubilair.
De gemeente Sluis en soms ook
de provincie en ondernemers lift
ten slim mee op de recreatiege-
richte aanpak van het waterschap.
Met als idee: 'als ze toch bezig zijn,
kunnen ze ook wel evenwer
den voor relatief weinig geld ex
traatjes toegevoegd. Bekendste en
grootste voorbeeld is Cadzand-
Bad, waar de gemeente Sluis in
haakte door geld te steken in de
aanleg van een duinboulevard en
een 'maritiem balkon', en onder
nemers extra bijlegden voor de
realisatie van een jachthaven. Een
ander voorbeeld is de aanleg van
een getijdenduiker bij Waterdu
nen. Die was voor de kustverster
king niet nodig, maar werd tijdens
het werk in de dijk gebouwd om
zo vanaf volgend jaar eb en vloed
mogelijk te maken in het naastge
legen natuurgebied, dat tegelijker
tijd werd aangelegd.
Dat 'werk maken met werk' ge
beurde ook op kleinere schaal. Bij
de Zwarte Polder kwam een uit
zichtpunt. Bovenop een duintop
bij Groede werd een podium ge
bouwd. Bij Breskens kwam een
nieuwe vogeltelpost, in de vorm
van een scheepswand. En bij de
Zwarte Polder werd op het strand
een invalidenparkeerplaats aange
legd. „Dat kost ïo.ooo euro extra,
op een begroting van acht mil
joen", zei een woordvoerster van
Scheldestromen destijds. „Als we
dit nu niet doen, dan gebeurt het
nooit."
De verfraaiing van de versterkte
gedeelten ging zo ver, dat onder
nemers in Nieuwvliet ervan balen
dat de kust juist bij hen voor de
deur nog in orde bleek. Daar dus
géén opwaardering: de duinen
blijven daar nu kwalitatief achter
bij de rest van de kuststrook. In
Nieuwvliet kijken ze jaloers naar
de buren. Gesprekken met de ge
meente om zelf maar te investeren
in een duinboulevard zijn gaande,
maar opschieten doet het niet.
De kustversterking had ook in
direct een recreatieve en economi
sche meerwaarde. Nogal wat
strandpaviljoens moesten een
stuk verschuiven. Veel strandtent
houders grepen die kans aan om te
vernieuwen. Paviljoens Puur en
Beachhouse bij Groede, die zeven
jaar geleden de eersten waren, zet
ten met hun trendy ontwerpen
een nieuwe standaard neer. An
dere paviljoenhouders volgden of
volgen - gedwongen door de kust
versterking, of omdat ze simpel
weg niet achter kunnen blijven.
Het Terneuzense college ant
woordt dat op vragen van raadsle
den Jos van Ginneken (CDA) en
Peter de Kraker (D66). Die noe
men de huidige opstapplaats 'een
rommeltj e'. Ze wij zen erop dat ge
bruikers na een regenbui in de
modder terecht komen, en de
halte niet voldoende geschikt is
voor mensen met een beperking.
De halte is alleen voor een
buurtbus die specifiek Dethon
aandoet, en niet voor een reguliere
lijnbus, antwoorden B en W nu
aan de twee raadsleden. Het verder
verbeteren van de halte is dus niet
nodig. Van Ginneken laat het daar
niet bij zitten. „Verschillende
werknemers geven nog steeds aan
dat er veel te verbeteren valt. Ik ga
met hen in gesprek om te kijken
wat we kunnen doen." Van Ginne
ken en De Kraker hadden ook ge
vraagd naar de stand van zaken
omtrent het rolstoeltoegankelijk
maken van de overige bushaltes in
Terneuzen. B en W laten weten
dat in 2020 alle haltes aangepakt
moeten zijn, maar dat nog geen
geld is gereserveerd.
„Belachelijk", reageert Van Gin
neken. „Wel ambities, maar geen
centen." Het CDA-raadslid geeft
aan snel met een voorstel te ko
men om geld vrij te maken.
sSü/ ftütJ'
dinsdag 27 december 2016
Een kust om jaloers op te zijn
West-Zeeuws-Viaanderen
bleek tijdens een inventarisa
tie in 2005 één van de
Zwakke Schakels langs de
Nederlandse kust. Het ging
om vijf afzonderlijke locaties.
In 2009 werd begonnen met
het 'gemakkelijkste' stuk tus
sen Groede en Nieuwvliet.
Tegen de dijk kwamen nieuwe
duinen. Een jaar later volgde
een nieuw duin en een strek
dam bij de Herdijkte Zwarte
Polder, tussen Nieuwvliet en
Cadzand. In 2011 werd deel
drie aangepakt: het stuk rond
het Veerplein in Breskens. In
het oog springt daar een
muurtje van bijna een meter
hoog en 500 meter lang, bo
venop de dijk ten westen van
het plein. Tussen 2013 en
2016 werd bij Waterdunen
een nieuw duingebied aange
legd. Daarvoor moest cam
ping Napoleon Hoeve wijken.
En in diezelfde periode kwa
men bij Cadzand-Bad nieuwe
duinen en twee strekdammen.
Van de zestien kilometer
West-Zeeuws-Vlaamse kust
werd ruim de helft versterkt
en vernieuwd. Het Rijk legde
daarvoor 130 miljoen euro op
tafel. Tijdens het werk werd
6,5 miljoen kuub zand verzet.
Dat zijn zo'n 82 miljoen krui
wagens vol. Dat gebeurde
meestal vanaf zee, vanuit bag
gerschepen via enorme bui
zen. Het werk in elk deelge
bied werd steeds opnieuw
aanbesteed. Uitvoerende aan
nemers waren De Feijter,
Zeeuwse Stromen, BAM, Mar
tens en Van Oord, Heijmans,
en De Vries Van de Wiel.
Martijn de Koning
Cadzand-Bad
A Tijdens het werk werd geld vrijgemaakt voor 'extraatjes', zoals
een duinspeeltuin bij Nieuwvliet.
A Bij Cadzand-Bad onderging de omgeving van de haven tijdens het
versterkingswerk een metamorfose, fotos peter nicolai
A Bij Breskens werden meerdere soorten versterking gecombi
neerd, zoals een muurtje en 'hobbels' in de dijk.
De bushalte bij Dethon aan de
Haarmanweg in Terneuzen be
hoeft geen opknapbeurt. Alleen
de buurtbus stopt daar immers
nog, en geen reguliere lijnbus
meer.
Martijn de Koning
Terneuzen
Angelique Gijsen, Pemioenadvfseur
Ga voor meer informatie naar
www.schippergroep.nl/pensioen/eigenbeheer