13 Het was een hele gebeurtenis als je haar zag. Zeiiep statig, kaarsrecht link (1900-1983), die zichzelf liever fantastisch realist dan magisch realist noemt. Al in haar jeugd is Mathilde een meisje dat gezien wil wor den. Van de brokaten stoffen die haar vader van zijn reizen meeneemt wordt kleding gemaakt. Hij brengt haar liefde bij voor antiek en kunst. Ze heeft lang blond haar en draagt graag oorbellen. Voor leeftijdsgenoten is ze niet bijster toe gankelijk. Biografe Lisette de Zoete noemt haar 'voorlijk'. De jonge Mathilde heeft in Terneuzen een relatie met haar geschiedenisleraar en gaat in de haven aan boord bij zeelui. Zus Nella vertelt in de biografie over drift buien - 'die hadden we allemaal': „Ik zat een keer met Mathilde in de trein toen een paar jongens haar begonnen te pes ten om hoe ze eruit zag. Mathilde werd spierwit en stond op. Mijn zuster ken nende heb ik direct aan de noodrem ge trokken, bang dat ze de grootste pestkop uit de trein zou gooien, dat hij eraan zou gaan. Ze schreeuwde niet, ze stond daar stil met een gerichte woede. De conduc teur heeft ons netjes naar de Eerste Klasse verhuisd." In Amsterdam weet ze zichzelf met een in de kijker te spelen. Ihssen 1959 en 1963 woont ze aan het Leidseplein boven de handwerkwinkel van de vrouwen vereniging Tesselschade Arbeid Adelt. Verenigingssecreta resse Margreet van der Meer vertelt: „Ik heb haar vaak zien lopen in Amsterdam, het was een hele gebeurtenis als je haar zag. Ze liep statig, kaarsrecht. Zij keek voor zich uit met een uitstraling van: de wereld moet naar mij kijken in plaats van ik naar de wereld. Rondom haar zag je de hele wereld zich honderd keer omdraaien." Willink is al gauw een vaste bezoeker van de kamer boven de winkel. De oudere heer, hij valt op. In 1963 gaat Mathilde bij hem wonen in zijn woning bij het Rijksmuseum. Hij ver went haar, dat is de ene kant van het verhaal. Anderzijds is zijn werk in die tijd niet echt in trek. In haar jaren als stewar dess verdient Mathilde de kost. Als ze vanaf 1971 in de jurken van Fong Leng en met een extravagante make-up als wan delend kunstwerk door Amsterdam schrijdt, wordt ook Willink beroemd en verkoopt hij veel beter. Lisette de Zoete: „Mathilde is door Willink en Fong Leng en zichzelf tot een kunstwerk gemaakt, ze is de Muze en de reclamezuil, ze ge- nereert publiciteit. Tussen 1971 en de zomer van 1975 trekt ze 37 creaties van de mode-ontwerpster aan. Eén jurk kost gemiddeld 20.000 gulden. Je kunt zeggen dat Mathilde in de eerste jaren Willink helpt, en dat ze de latere jaren eist. Op het laatst is het hebben, hebben, hebben. Zo wordt een breuk onvermijdelijk. Willink kan zijn eigen creatie niet meer aan." Mathilde weet zichzelf in woorden te vangen. „Ik ben een tijdelijk monument", zegt ze. In de bio grafie wordt gesuggereerd dat haar rela tie met Willink sadomasochistische trekjes heeft. Als de schilder haar laat vallen, ontsteekt ze in woede en vernielt twee van zijn schilderijen. Ze noemt de breuk een soort zelfmoord, ze heeft het ook over de 'Zeeuwse Ramp nummer 2'. Begin 1977 reist ze met journalist Paul van Loon en fotograaf Paul Levitton naar Zeeland met enkele creaties van Fong Leng in de kofferbak. Het is de laatste keer dat ze haar moeder ziet. Achteraf bezien is het een afscheidsreis. Lisette de Zoete: „Mathilde is door Wil link van haar spoor geramd. Maar ze wil haar leven volhouden, ze heeft er alles voor over om een levend kunstwerk te blijven. Als dat niet lukt, is er niets meer over. Mathilde heeft mijn boek ver diend. Het is dik, ze kan er een flinke klap mee op tafel geven. Ik wilde dit heel graag voor haar doen. Over haar dood durf ik geen conclusie te trekken. Stiekem denk ik dat ze het zelf heeft gedaan. Zelfmoord, ja, ze had het er zo vaak over." Lisette de Zoete Mathilde Muze, Mythe, Mysterie Uitgeverij Lecturis 384 pagina's 29,95 euro zaterdag 24 december 2016 Paul Levitton foto grafeerde Mathilde op de veerboot Prins Willem Alexander, begin 1977. Met jour nalist Paul van Loon maakten ze een re portage voor 'Week end'. Mathilde had een kofferbak vol met jurken van ont werpster Fong Leng meegenomen. Het was de laatste keer dat ze Zeeland be zocht: later dat jaar overleed ze. FOTO'S PAUL LEVITTON T Mathilde in haar tienertijd. Margreet van der Meer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 49