Bebouwing in natuurgebied Schelpenhoek beperkt Rijkswaterstaat legt rotondes aan op de N57 7 Oversteken of invoegen voelt voor sommigen als Russisch roulette. De rotondes maken daar een eind aan. Het was de onbetwiste topper van vijf verschil lende varianten, maar leek - door het bijbeho rende prijskaartje - weinig kans rijk te zijn. Toch staat het nu te ge beuren. De Dammenweg wordt vanaf de kruising met de Stoofweg bij Serooskerke recht doorgetrok ken naar de Serooskerkseweg. „Hartstikke fijn", vinden Janny Bom en Dirk Sterkenburg van de dorpsraad Serooskerke. Dat nieuwe stuk weg wordt in gesloten door twee rotondes. Het stuk Stoofweg langs Serooskerke tot aan de stoplichten op de N59/N57 wordt doodlopend. Dat is het enige waar de dorpsraad nog een klein beetje huiverig voor is: dat mensen - hoe onhandig ook - Serooskerke inrijden bij wijze van sluiproute tussen Westhoek en Delingsdijk. „Maar zo'n effect weet je altijd pas achteraf, als de pap al gestort is. Je moet toch een keer een besluit nemen en de posi tieve dingen laten prevaleren bo ven de negatieve dingen. Want er is niks volmaakt. En dat geldt ook voor deze oplossing. Maar van alle mogelijkheden die er op tafel la gen, is dit volgens ons toch écht de beste oplossing", aldus Sterken burg. Ook de verkeersveiligheid op de Kraaijensteinweg bij Burgh- Haamstede en de aansluiting van de Zwaardweg op de N59 bij Mori- aanshoofd gaat er dik op vooruit. Er komt een rotonde op die laatste kruising en nog eens twee roton des op de Kraaijensteinweg bij de afslag Westenschouwen en op de kruising met de Daleboutsweg. „Een hele verbetering", reageert Chantal Cloodt van de dorpsraad Burgh-Haamstede. „Alleen al voor de fietsers die richting Burghsluis willen. Die oversteek wordt er veel veiliger op." Goed dit, vindt ook Arie Middel- hoek die pal aan de Kraaijenstein weg woont, iets na de afslag naar Westenschouwen. Blijf je keurig op je beurt wachten, dan is er niets aan de hand. Maar voor veel mensen voelt oversteken daar een beetje als Russisch roulette. „Zo wordt het veel overzichtelijker en vooral voor de fietsers is dit veel veiliger." Nu nog de snelheid eruit richting strand bij de rotonde en Middelhoek is volmaakt tevreden. „Zou ik hier mogen bekeuren, dan zat ik hier namelijk al lang niet meer", grijnst hij. Dit is volgens ons toch écht de beste oplossing Eerder deze week werd bekend dat Rijkswaterstaat voor 10 mil joen euro gaat verspijkeren aan wegen op Schouwen-Duiveland. Volgens de EuroRAP-methode, een sterrensysteem om de veilig heid van wegen te beoordelen, moeten rijkswegen minimaal drie (van de vijf) sterren scoren. Dat lukt op Schouwen-Duiveland lang niet overal. Via openbare bijeen komsten en in werkgroepjes heeft Rijkswaterstaat zich uitgebreid la ten informeren door belangheb benden in beide gebieden. Van meet af aan is alles in over leg met (onder meer) de dorpsraad gegaan, melden zowel Cloodt als Sterkenburg. „Dat waren lange, in spannende en best pittige sessies waar iedereen z'n bezwaren en ideeën op tafel kon leggen. Ik heb het gevoel dat er serieus naar ons geluisterd is, al kun je het natuur lijk nooit iedereen naar de zin ma ken. En er is voor mijn gevoel ge kozen voor de beste oplossing en niet alleen gekeken naar geld." De gekozen maatregelen wor den nu verder uitgewerkt. De aan leg staat te gebeuren in 2019/2020. Kijk voor het laatste nieuws ook op pzc.nl AUTO DE NOBELPOORT ZIERIKZEE Zeer ruim aanbod gebruikte Peugeots! Kijk snel op: www.nobelpoort.peugeot.nl Het oorspronkelijke voorstel dat gisteravond op tafel lag, liet vol gens de meeste fracties te veel ruimte voor maximale bebou wingsmogelijkheden. Leefbaar Schouwen-Duiveland (LSD) kwam met een breed gesteund amendement, waarin duidelijk wordt afgebakend wat wel en niet mag in de Schelphoek. Voorop staat dat de natuurlijke en land schappelijke uitstraling van het gebied behouden blijft. En waar burgemeester en wet houders de ruimte lieten voor bouw van hotelpaviljoens in het kreekbos, heeft de raad die moge lijkheid beperkt tot lintbebou wing op de plek van het huidige hotel-restaurant. Deze nieuw bouw mag bovendien niet hoger worden dan twee bouwlagen, waarbij het wel is toegestaan dat de kap-dakconstructie boven de dijk uitsteekt. Het amendement maakt tevens mogelijk dat de mo biele snackkraam een bouwblok wordt toegekend voor permanente vestiging. De gemeente neemt de regie om betrokken marktpartijen, mits die zelf met het initiatief komen, bij elkaar te brengen. Doel is dan sa men te kijken naar herinrichting van het havenplateau en het strandje voor dagrecreatie. De bo- tenhelling wordt binnen die opzet aangepast aan de huidige eisen. Op het havenplateau zou bovendien een toiletvoorziening moeten ko men. Het LSD-amendement werd mede ingediend door WD, Chris tenunie, CDA en PvdA en kreeg tevens de steun van SGP. vrijdag 23 december 2016 jfp Nieuwe situatie Rotondes moeten N57 veiliger maken Esme Soesman Serooskerke -Dirk Sterkenburg, dorpsraad Serooskerke PEUGEOT Oudeweg 2, 4301 TC ZIERIKZEE (0111) 41 44 53 De piketpaaltjes voor herinrich ting van de Schelphoek zijn ge zet. De gemeenteraad heeft de kaders voor een opwaardering van het natuurgebied aange scherpt. Marcel Modde Serooskerke (S)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 63