E 19 Onbemande schepen zullen rond 2050 de gewoonste zaak van de wereld zijn MEER CAPACITEIT VEILIGER MINDER BEMANNING überhaupt kunnen overwegen", zei directielid en chief technology officer Palle Laursen eerder dit jaar tegen zakenkrant The Wall Street Journal. Voor het inzetten van robotschepen moeten onder meer grote hoeveelheden mobiele data van de wal naar schepen en vice versa worden doorgestraald en dat over grote afstanden. De huidige mobiele netwerken zijn daarvoor niet toegerust, het wachten is op 5G. Wel is er snelle vooruitgang: zo lanceerde sa- tellietbedrijf Inmarsat dit voorjaar de service Fleet Xpress waarmee de scheepvaart een breed band dataverbinding tot zijn beschikking krijgt. Vissersschepen kunnen zo efficiënter werken en kosten besparen, terwijl de offshore-industrie operationele data realtime naar de wal kan strea- men. Zeelieden blijven ondertussen verbonden met het thuisfront. Gezien alle complicaties verwachten onder zoekers van de TU Delft de eerste zelfvarende schepen pas rond 2030-2035. „In eerste instantie zullen ze op zeeën onder rustige omstandighe den varen of korte afstanden binnen havens", denkt Negenborn. „Te denken valt verder aan ferries of pontjes op kortere routes op zee, meren of rivieren." ENERGIEZUINIGER EFFICIENTE LOGISTIEK vrijdag 23 december 2016 Schepen zijn speciaal ge bouwd op menselijke bestu ring en dat beperkt designers enorm. Reddingsboten, syste men, slaapkamers, keukens en andere ruimten vergen tal loze vierkante meters, ruimte die niet kan worden ingezet voor vracht. Maar mensen he lemaal uit schepen weglaten, kan voorlopig ook niet. Als de motor op volle zee uitvalt, moet repareren mogelijk zijn. Een kleiner aantal opvarenden behoort nog steeds vrijwel alle hoeken van een schip te kunnen bereiken. Het overgrote deel van de ongelukken in de zeevaart, minstens 70 procent, is geheel of deels het gevolg van menselijke fouten. Zelf- varende schepen kunnen met sensoren en slimme systemen veel ellende en milieuverontreiniging voorkomen. Ter illustratie: in Euro pese wateren vonden in 2014 circa 3.100 ongevallen plaats. Bijna 1.100 mensen raakten gewond, 136 opvarenden overleden. Het aan tal incidenten stijgt nu de economische crisis voorbij is. Zeevarend personeel is duur, bij kleinere zee schepen vormt de bemanning 40 procent van de kosten. In de binnenvaart nog meer. Reders zien zelfvarende schepen daarom als een grote be sparing. Een drama voor de arbeidsmarkt lijkt dat niet: in 2025 loopt het wereldwijde vacature tekort in de scheepvaart naar verwachting op tot 150.000. Steeds minder mensen willen maanden van huis zijn. Waar banen op zee verdwijnen, komen ze er op de wal bij. Al die robotschepen moeten 24/7 in de gaten worden gehouden, ook al vanwege de aansprakelijkheid. Rudy Negenborn, TU Delft Autonoom varende schepen kunnen dankzij alle technolo gie een betere koers varen en eerder anticiperen op tegen liggers of calamiteiten. Door dat bij het ontwerp nauwelijks nog met mensen rekening ge houden hoeft te worden, zijn schepen verder aerodynami- scher te vervaardigen. Ook de energieconsumptie aan boord kan worden geminimaliseerd. Dat is hard nodig, want de hui dige generatie oceaansche pen vreet stookolie en dat is de slechts mogelijke brand stof voor het milieu. Een groot containerschip stoot jaarlijks evenveel C02 en schadelijke stoffen uit als 50 miljoen auto's. In de toekomst worden de systemen van zelfstandig va rende schepen afgestemd op de containerterminals in ha vens. Daarmee vindt het in- en uitladen straks 100 procent geautomatiseerd plaats. Kra nen op de kade laden de vracht in zelfrijdende voertui gen naar het spoor, binnen schepen en vrachtwagens, waardoor tijd en geld wordt bespaard. In de Rotterdamse haven is al één containerter- minal volledig geautomati seerd, ze draaien 24 uur per dag, zeven dagen per week. Op vier terminals bewegen zelfrijdende wagentjes. Zo wordt de logistiek steeds efficiënter.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 19