i MV il BV 18 Na zelf rijdende auto's zijn ook autonoom varende schepen in aantocht. De voordelen voor - rederijen en havens zijn legio, zeggen wetenschappers van de TU Delft. 7 Kort Sandd wil PostNL uit winkels van Bruna verdrijven De ongeveer 300 winkels van Bruna gaan fungeren als ophaal- en verstuurpunt voor pakketjes en post van Sandd en DHL. De be staande loketten in de winkels van concur rent PostNL verdwijnen, aldus Sandd-top- man Ronald van de Laar. Begin volgend jaar bouwt Bruna de eerste winkels om. Binnen twee jaar moeten alle Bruna's zijn voorzien van nieuwe servicebalies. Ikea schikt met ouders overleden peuters IKEA heeft een schikking getroffen met de nabestaanden van drie Amerikaanse kinde ren die om het leven kwamen door omval lende kasten. Volgens advocaten betaalt de Zweedse woongigant in totaal 50 miljoen dollar. Twee peuters raakten in 2014 bedol ven onder ladekasten van het type Malm. La ter vond nog een dodelijk incident plaats. IKEA nam maatregelen door bevestigings materiaal beschikbaar te stellen. Metaalsector zit ernstig verlegen om technici De metaalsector heeft moeite met het vin den van technici. Volgens het UWV zijn vooral hoogopgeleiden nodig vanwege tech nologische ontwikkelingen als 3D-printen en robotisering. Daarnaast is er schaarste aan monteurs, lassers, tekenaars, calculators en werkvoorbereiders, aldus het UWV. Flitsen Quote van de dag 'De nieuwe uniformen van American Airlines 0 veroorzaken hoofdpijn en huidirritatie bij het cabinepersoneel' INNOVATIE FABRIKANTEN EN TU DELFT ZIEN KANSEN Ordina ion Vopak Montedei Paschi •sT Zelfvarende schepen n een meterslang bas sin op de faculteit werktuigbouwkunde maakt een model vrachtschip zijn rondje. Op het voor dek is een camera ge monteerd, verder bevat de boot allerlei sensoren en een microprocessor. Rustig navigeert het gevaarte door de bak met duizenden liters water. Zodra de zijkant ge raakt dreigt te worden, schakelt de motor een paar tandjes in z'n achteruit en stuurt het schip bij. Het tafereel lijkt weinig bijzonder, maar niets is minder waar. Want het ge vaarte wordt door niemand bestuurd. „Het schip detec teert belangrijke elementen in zijn omgeving zelf', vertellen Rudy Negen- born, onderzoeker automatische besturing voor transport en logistiek, en collega Milinko Godjevac van maritieme techniek. Helemaal honderd procent autonoom wordt er nog niet voortbewogen. Aan een bureau iets verderop monitort een TU-collega de boot op een beeld scherm. „Met een joystick kan hij bijsturen." De proef laat zien waar de zee- en binnen vaart naartoe gaat. „Onbemande schepen zul len halverwege deze eeuw de gewoonste zaak van de wereld zijn, er bestaat wereldwijd enorme belangstelling voor", weet Negenborn. „Rederijen kunnen op bemanning en energie besparen, terwijl autonome schepen tegelijk het aantal ongelukken fors terugdringen." Naast universiteiten doen meerdere fabri kanten research. Volgens Rolls Royce kunnen de eerste robotschepen al vanaf 2020 de zeeën bevaren. De Britse fabrikant onthulde deze zo mer een prototype containerschip. Vanuit hy permoderne controlecentra op land worden de futuristische vaartuigen gemonitord. „De tech- nologieën om zelfvarende schepen mogelijk te maken, zijn beschikbaar", aldus Os kar Levander, vicepresident maritieme innovatie van Rolls Royce. „Dit is nü gaande, het is geen kwestie van of, maar van wanneer." In een white paper worden de mogelijkheden nader toe gelicht. „Onbemande sche pen zullen de wijze waarop we vaartuigen ontwerpen herdefiniëren. Zonder men sen aan boord vallen talloze beperkingen weg." Probleem is dat internatio nale regelgeving niet klaar is voor deze revolutie. De In ternationale Maritieme Or ganisatie (IMO) verbiedt schepen zonder bemanning. Ieder schip dient 'voldoende en efficiënt' bemenst te zijn, aldus het internationale ver drag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (SOLAS). Titanic De mondiale veiligheidsstandaarden zijn na het zinken van de Titanic in 1912 ontstaan. De huidige versie van het verdrag dateert uit 1974. Sindsdien is het niet meer geüpdatet, hoewel technische vernieuwingen niet geheel onmo gelijk zijn. Als gevolg van scheepsdrama's als die met de Herald of Free Enterprise in 1987 en de Estonia zeven jaar later zijn een aantal - stil zwijgend geaccepteerde - amendementen doorgevoerd. De komst van robotschepen is echter veel ingrijpender, ook juridisch gezien. Hoe zit het met aansprakelijkheid en schuld bij incidenten bijvoorbeeld? Hoewel een werk groep sinds kort op aanpassingen studeert, zal aanpassing van SOLAS jaren vergen. Het Deense Maersk, 's werelds grootste con tainerrederij, is voorzichtig. „Er liggen enorme uitdagingen op het gebied van veiligheid, be veiliging, navigatie en het juridisch kader voor dat we containerschepen zonder bemanning APELDOORN WASHINGTON AMSTERDAM Iran heeft overeenstemming bereikt met Airbus over de aankoop van 100 vliegtuigen. De toestellen moeten 'vroeg' in 2017 worden geleverd. Iran kon jarenlang moeilijk aan toe stellen en onderdelen komen door een han delsembargo tegen het land. Nederlanders laten zich bij het verbou wen of bij het kopen van een huis bijna nooit leiden door duurzaamheid. De belang rijkste redenen om te investeren zijn het ver beteren van het wooncomfort, gevolgd door besparing op energiekosten. —Bob Ross, vakbond APFA O vrijdag 23 december 2016 Na een fikse dip in november krabbelt het softwarebedrijf weer op. De Zwitserse farmaceut staat in de belangstel ling van Johnson &Johnson. Een overname van het tank- opslagbedrijf in België werd niet beloond door beleggers. De Italiaanse bank zakte verder weg om dat benodigd kapitaal uitblijft. o In het controlecentrum wordt de zelfnavigerende vloot in de gaten gehouden... 10o-^ '40% Bemanning vormt groot deel van kosten David Bremmer Delft 1ST ...en mogelijk gekoppeld aan controlecentra van overslag systemen en zelfrijdend vervoer op land. Situatie nu: duur en gevaarlijk 70% Mens veroorzaakt merendeel ongelukken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 18