Expositie in de Oude Kerk van Amsterdam 17 Gebroken spiegels, geruis van populieren en een bouwlift: de geest van de Zeeuwse ideeënkunstenaar Marinus Boezem waart door de Oude Kerk van Amsterdam. Gaat dat zien. In Am sterdam. Ideeënkun stenaar Marinus Boe zem uit Middelburg heeft bezit genomen van de Oude Kerk, middenin het Wallengebied. Hij brengt ons in hogere sferen. Letterlijk, met een bouwlift. En met kunstwerken die je bijna dwingen omhoog te kij ken. Zo maken we meteen kennis met het gewelf en de zuilen van het oudste (1300-1550) monument van de hoofdstad. En als u rui sende populieren denkt te horen: ja, ook dat is Boezem. Zes gebroken spiegels op de grond verspreid door de kerk. Boe zem noemt ze meteorieten, 'val lende sterren uit een vergeten uni versum'. Speciaal voor de Amster- Ideeën die voortborduren op eerdere artistieke uitingen van de kunstenaar damse kerk heeft hij nieuwe kunstgedachten ontwikkeld. Ideeën die wel voortborduren op eerdere artistieke uitingen van de kunstenaar. Het is immers niet voor het eerst dat hij de hemel in zijn verbeelding vangt. In 1969 trok hij de aandacht door met een vliegtuigje zijn naam in de lucht boven Amsterdam te laten schrij ven. Tien jaar later was hij in de Middelburgse Vleeshal l'Uomo Volante, de vliegende mens, ge kleed in een vliegenierspak. Die performance wil hij in januari in de Oude Kerk herhalen. Je kunt de in stukken gevallen spiegels naderen, er rond lopen, erop gaan staan - al is dat niet de bedoeling. Telkens verandert de spiegeling. Het middeleeuwse ge welf van de kerk ligt op de grond, net als de hoge ramen en zuilen. Ook het kerkorgel komt in beeld. In telkens wisselend perspectief. Voor de ijdelheid der ijdelheden: wie zich voorover buigt kan zien of het kapsel nog in model zit. Het tweede meest in het oog springende object is een bouw lift je met een liftboy, dat je vijftien meter de hoogte in brengt. Afhan kelijk van het aantal bezoekers is er een wachtrij, er mogen maxi maal twee personen mee. Een beetje krakend en licht wiegend gaat het platformpje de hoogte in. Om zo een monumentaal uitzicht op het interieur van de kerk te bie den. Op het hoogste punt sta je oog in oog met een ronde spiegel, waarop Boezem de boodschap achterliet: 'Wait until you hear from me'. Twee monitoren die een sneeuwbeeld geven. Ze staan in een nis. Voor wie het wil vertellen ze vast een verhaal. Eeuwig naar een sneeuwend tv-scherm moe ten kijken, geen enkel signaal van de buitenwereld weet door te dringen, misschien is het de hel, of de hemel, afhankelijk van uw ei gen standpunt. Boezem plaatste al eens een be wegende ventilator onder een met linnen gedekte tafel, zodat het kleed sierlijk op de luchtstroom bewoog. Het Labyrinth in de Oude Kerk biedt een uitvergrote variant daarvan. Rond een zuil zijn lange, semitransparante doeken opge- hangen, die door op de grond staande ventilatoren zacht wiegen. Stap erin. Wedden dat ook u naar boven kijkt? De geluiden zijn gedempt. De handwerksters, die aan een platte grond van de kerk borduren, zitten in een zijkamer zodat hun stem men ver weg klinken. Er klinkt een constante ruis tussen de pila ren en hoog onder de gewelven. Dat is het geluid van de populieren van de Groene Kathedraal bij Al- mere, dat dit jaar werd opgeno men. Met andere woorden: Marinus Boezem in de Oude Kerk van Am sterdam voelt bekend en weet toch te verrassen. Dat hij zijn schoenen op de dakrand van de kerk heeft laten staan.Verroest, is de vogel toch gevlogen. Of gevallen. donderdag 22 december 2016 Marinus Boezem vangt de hemel in zij n verbeelding A Meteoriet, fotos jan van damme Jan van Damme A Met een lift vijftien meter de lucht in. Marinus Boezem in de Oude Kerk van Amsterdam, t/m 26 maart 2017. A Eenmaal boven met de lift, wacht deze boodschap.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 89