Expositie in de Oude Kerk van Amsterdam
17
Gebroken spiegels, geruis van populieren
en een bouwlift: de geest van de
Zeeuwse ideeënkunstenaar Marinus
Boezem waart door de Oude Kerk van
Amsterdam.
Gaat dat zien. In Am
sterdam. Ideeënkun
stenaar Marinus Boe
zem uit Middelburg
heeft bezit genomen
van de Oude Kerk, middenin het
Wallengebied. Hij brengt ons in
hogere sferen. Letterlijk, met een
bouwlift. En met kunstwerken die
je bijna dwingen omhoog te kij
ken. Zo maken we meteen kennis
met het gewelf en de zuilen van
het oudste (1300-1550) monument
van de hoofdstad. En als u rui
sende populieren denkt te horen:
ja, ook dat is Boezem.
Zes gebroken spiegels op de
grond verspreid door de kerk. Boe
zem noemt ze meteorieten, 'val
lende sterren uit een vergeten uni
versum'. Speciaal voor de Amster-
Ideeën die
voortborduren op
eerdere artistieke
uitingen van de
kunstenaar
damse kerk heeft hij nieuwe
kunstgedachten ontwikkeld.
Ideeën die wel voortborduren op
eerdere artistieke uitingen van de
kunstenaar. Het is immers niet
voor het eerst dat hij de hemel in
zijn verbeelding vangt. In 1969
trok hij de aandacht door met een
vliegtuigje zijn naam in de lucht
boven Amsterdam te laten schrij
ven. Tien jaar later was hij in de
Middelburgse Vleeshal l'Uomo
Volante, de vliegende mens, ge
kleed in een vliegenierspak. Die
performance wil hij in januari in
de Oude Kerk herhalen.
Je kunt de in stukken gevallen
spiegels naderen, er rond lopen,
erop gaan staan - al is dat niet de
bedoeling. Telkens verandert de
spiegeling. Het middeleeuwse ge
welf van de kerk ligt op de grond,
net als de hoge ramen en zuilen.
Ook het kerkorgel komt in beeld.
In telkens wisselend perspectief.
Voor de ijdelheid der ijdelheden:
wie zich voorover buigt kan zien
of het kapsel nog in model zit.
Het tweede meest in het oog
springende object is een bouw
lift je met een liftboy, dat je vijftien
meter de hoogte in brengt. Afhan
kelijk van het aantal bezoekers is
er een wachtrij, er mogen maxi
maal twee personen mee. Een
beetje krakend en licht wiegend
gaat het platformpje de hoogte in.
Om zo een monumentaal uitzicht
op het interieur van de kerk te bie
den. Op het hoogste punt sta je
oog in oog met een ronde spiegel,
waarop Boezem de boodschap
achterliet: 'Wait until you hear
from me'.
Twee monitoren die een
sneeuwbeeld geven. Ze staan in
een nis. Voor wie het wil vertellen
ze vast een verhaal. Eeuwig naar
een sneeuwend tv-scherm moe
ten kijken, geen enkel signaal van
de buitenwereld weet door te
dringen, misschien is het de hel, of
de hemel, afhankelijk van uw ei
gen standpunt.
Boezem plaatste al eens een be
wegende ventilator onder een met
linnen gedekte tafel, zodat het
kleed sierlijk op de luchtstroom
bewoog. Het Labyrinth in de Oude
Kerk biedt een uitvergrote variant
daarvan. Rond een zuil zijn lange,
semitransparante doeken opge-
hangen, die door op de grond
staande ventilatoren zacht wiegen.
Stap erin. Wedden dat ook u naar
boven kijkt?
De geluiden zijn gedempt. De
handwerksters, die aan een platte
grond van de kerk borduren, zitten
in een zijkamer zodat hun stem
men ver weg klinken. Er klinkt
een constante ruis tussen de pila
ren en hoog onder de gewelven.
Dat is het geluid van de populieren
van de Groene Kathedraal bij Al-
mere, dat dit jaar werd opgeno
men.
Met andere woorden: Marinus
Boezem in de Oude Kerk van Am
sterdam voelt bekend en weet toch
te verrassen. Dat hij zijn schoenen
op de dakrand van de kerk heeft
laten staan.Verroest, is de vogel
toch gevlogen. Of gevallen.
donderdag 22 december 2016
Marinus Boezem vangt
de hemel in zij n verbeelding
A Meteoriet, fotos jan van damme
Jan van Damme
A Met een lift vijftien meter de lucht in.
Marinus Boezem in de Oude Kerk
van Amsterdam, t/m 26 maart
2017.
A Eenmaal boven met de lift, wacht deze boodschap.