OZCAN AKYOL Deur opent verkeerd: blinde valt uit trein 6 Go Further Column Deze week lag er een brief van het Centraal Justitieel Incassobureau bij ons op de deurmat. Omdat ik - heel dom - een verkeersboete niet had be taald, was het aanvankelijke be drag verhoogd. Er stond boven dien met vetgedrukte letters op het papier dat mijn schuld verder zou oplopen, tenzij ik het geld in de herkansing alsnog op tijd zou storten, uiteraard. Wat de overheid betreft is het beter geen financieel duel aan te gaan. Dat wint de staat altijd. Op internet staan talloze verhalen van gewone burgers die tot het hemd zijn uitgekleed en zich geschoffeerd voelen, met name door weinig empathie vandege- rechts- deurwaar- ders. Wat zullen die mensen verbou wereerd hebben gekeken naar het nieuws dat Neelie Kroes gisteren slechts een reprimande kreeg van de Europese Commissie na twee administratieve malversaties. Zo had ze verzuimd door te ge ven dat ze directeur was van een firma op de Bahama's in de peri ode van 2000 tot 2009. De com missie zegt hierover vrij vertaald: ze wist niet en kon redelij kerwijs niet bewust zijn van het feit dat ze deze functie be kleedde'. Ik weet niet hoe het met u zit, maar als ik ergens directeur was, nota bene op een eiland in het Caribisch gebied, voor een ter mijn van negen jaar, zou iemand in mijn omgeving me daar af en toe wel aan herinneren. Het is trouwens wel een merk waardige plek om hoofd van een onderneming te zijn, vooral als je er nooit komt, zoals bij Neelie Kroes het geval lijkt. Een beetje cynicus gaat bijna denken dat er iets te halen valt, iets wat op het Europese continent ondenkbaar is. Tweede punt: de vooraan staande VVD'er had vorig jaar haar inkomen niet doorgegeven, terwijl ze wel een toelage kreeg waar oud-commissarissen recht op hebben. Dat geld is inmiddels teruggevorderd. Maar echt zuiver is het allemaal niet. Voor Brussel is de zaak afge daan. Er was nog een optie dat Kroes voor het Europees Hof van Justitie zou worden gesleept, maar de noodzaak daartoe is niet geconstateerd. Lekker dan. En morgen weer met zijn allen afvragen waarom het draagvlak voor de Europese Unie afbrokkelt en politici steeds vaker worden weggezet als zakkenvullers. Dan ga ik nu mijn boete beta len. Een beetje cynicus gaat bijna denken dat er iets te halen valt De gouden regel voor de blinde treinreiziger: als je op het knopje van de deur drukt en hij gaat open, dan is dat dus de kant waar het per ron is. Afgelopen vrijdag ging dat mis. „Ik drukte op de knop, de deur ging open, ik zette een voet op de treeplank en het volgende dat ik herinner is dat ik driekwart meter lager op de kiezels zat." De man was aan de verkeerde kant van de trein uitgestapt. De blinde treinreiziger die dit overkwam op station Roosendaal wil graag anoniem blijven, zijn naam is wel bekend bij de redactie. „Er was in de trein niet omgeroe pen aan welke kant je moest uit stappen en ik wist niet dat beide deuren open konden. Deze keer be landde ik op de kiezels en had ik geen verwondingen. Maar stel dat er een andere trein voorbij was ge komen, dan had dit echt veel erger afkunnen lopen. Ik was echt heel boos." Ook de Oogvereniging en KNGF Geleidehonden zijn onthutst. Zij kennen nog één recent incident. „Daar ging het net goed omdat me depassagiers waarschuwden dat er geen perron was", stellen de orga nisaties. De treinpassagier die wel viel: „Ik stond alleen in het halletje bij de deuren, niemand kon me waarschuwen. En ik stond dicht op de deur, mijn geleidehond had geen tijd meer ertussen te komen." De hond sprong wel mee de trein uit. De NS heeft contact opgenomen met de reiziger. „Wij willen na tuurlijk ook niet dat dit gebeurt", zegt een woordvoerder. Het pro bleem is bekend. „Dat de deuren aan beide kanten open kunnen, is onmogelijk bij binnenlandse trei nen. Het kan alleen voorkomen bij de intercity's naar Brussel en Ber lijn en dan ook alleen als ze 'samen gesteld' zijn: een combinatie van Duitse rijtuigen met een Neder landse locomotief, of Nederlandse rijtuigen met een Belgische loc. Die situatie is al jaren zo", stelt een woordvoerder. Het kan niet gebeuren bij de ICE, IC Direct of Thalys. „We hebben ons personeel nu gevraagd extra alert te zijn én in deze specifieke treinen om te roepen aan welke kant de uitgang is." Het probleem technisch oplossen gaat nog enige tijd duren. bh S vA tosport JE HEBT NOG 9 DAGEN OM OOK EEN HIT UIT DE FORD 2000 TE SCOREN. 2000 HIT-MODELLEN MET MINIMAAL €2.000,- VOORDEEL. GA VÓÓR 31 DECEMBER NAAR DE FORD DEALER VOOR DE BESTE DEAL VAN HET JAAR. OF VRAAG NAAR DE VOORRAAD BIJ DE DICHTSTBIJZIJNDE DEALER. donderdag 22 december 2016 @ÖzcanAkyol Boete Een blinde treinreiziger viel af gelopen vrijdag uit de trein omdat de deuren aan de ver keerde kant opengingen. „Ik was echt heel erg boos." De NS neemt maatregelen Marcia Nieuwenhuis Cyril Rosman Roosendaal Gemiddeld brandstofverbruik en C02-uitstoot: km/liter: 12,7-50,0; liter/100 km: 3,2-7,9; C02 g/km: 82-180. De opgegeven brandstofverbruiken en C02-emissies zijn gemeten conform de Europese Richtlijnen (EC) 715/2007 en (EC) 692/2008.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 7