OZCAN AKYOL
Deur opent verkeerd:
blinde valt uit trein
6
Go Further
Column
Deze week lag er een brief
van het Centraal Justitieel
Incassobureau bij ons op
de deurmat. Omdat ik - heel dom
- een verkeersboete niet had be
taald, was het aanvankelijke be
drag verhoogd. Er stond boven
dien met vetgedrukte letters op
het papier dat mijn schuld verder
zou oplopen, tenzij ik het geld in
de herkansing alsnog op tijd zou
storten, uiteraard.
Wat de overheid betreft is het
beter geen financieel duel aan te
gaan. Dat wint de staat altijd. Op
internet staan talloze verhalen
van gewone burgers
die tot het hemd
zijn uitgekleed en
zich geschoffeerd
voelen, met name
door weinig
empathie
vandege-
rechts-
deurwaar-
ders.
Wat zullen die mensen verbou
wereerd hebben gekeken naar het
nieuws dat Neelie Kroes gisteren
slechts een reprimande kreeg van
de Europese Commissie na twee
administratieve malversaties.
Zo had ze verzuimd door te ge
ven dat ze directeur was van een
firma op de Bahama's in de peri
ode van 2000 tot 2009. De com
missie zegt hierover vrij vertaald:
ze wist niet en kon redelij
kerwijs niet bewust zijn van het
feit dat ze deze functie be
kleedde'.
Ik weet niet hoe het met u zit,
maar als ik ergens directeur was,
nota bene op een eiland in het
Caribisch gebied, voor een ter
mijn van negen jaar, zou iemand
in mijn omgeving me daar af en
toe wel aan herinneren.
Het is trouwens wel een merk
waardige plek om hoofd van een
onderneming te zijn, vooral als je
er nooit komt, zoals bij Neelie
Kroes het geval lijkt. Een beetje
cynicus gaat bijna denken dat er
iets te halen valt, iets wat op het
Europese continent ondenkbaar
is.
Tweede punt: de vooraan
staande VVD'er had vorig jaar
haar inkomen niet doorgegeven,
terwijl ze wel een toelage kreeg
waar oud-commissarissen recht
op hebben. Dat geld is inmiddels
teruggevorderd. Maar echt zuiver
is het allemaal niet.
Voor Brussel is de zaak afge
daan. Er was nog een optie dat
Kroes voor het Europees Hof van
Justitie zou worden gesleept,
maar de noodzaak daartoe is niet
geconstateerd. Lekker dan.
En morgen weer met zijn allen
afvragen waarom het draagvlak
voor de Europese Unie afbrokkelt
en politici steeds vaker worden
weggezet als zakkenvullers.
Dan ga ik nu mijn boete beta
len.
Een beetje cynicus gaat bijna
denken dat er iets te halen valt
De gouden regel voor de blinde
treinreiziger: als je op het knopje
van de deur drukt en hij gaat open,
dan is dat dus de kant waar het per
ron is. Afgelopen vrijdag ging dat
mis. „Ik drukte op de knop, de deur
ging open, ik zette een voet op de
treeplank en het volgende dat ik
herinner is dat ik driekwart meter
lager op de kiezels zat." De man was
aan de verkeerde kant van de trein
uitgestapt.
De blinde treinreiziger die dit
overkwam op station Roosendaal
wil graag anoniem blijven, zijn
naam is wel bekend bij de redactie.
„Er was in de trein niet omgeroe
pen aan welke kant je moest uit
stappen en ik wist niet dat beide
deuren open konden. Deze keer be
landde ik op de kiezels en had ik
geen verwondingen. Maar stel dat
er een andere trein voorbij was ge
komen, dan had dit echt veel erger
afkunnen lopen. Ik was echt heel
boos."
Ook de Oogvereniging en KNGF
Geleidehonden zijn onthutst. Zij
kennen nog één recent incident.
„Daar ging het net goed omdat me
depassagiers waarschuwden dat er
geen perron was", stellen de orga
nisaties. De treinpassagier die wel
viel: „Ik stond alleen in het halletje
bij de deuren, niemand kon me
waarschuwen. En ik stond dicht op
de deur, mijn geleidehond had geen
tijd meer ertussen te komen." De
hond sprong wel mee de trein uit.
De NS heeft contact opgenomen
met de reiziger. „Wij willen na
tuurlijk ook niet dat dit gebeurt",
zegt een woordvoerder. Het pro
bleem is bekend. „Dat de deuren
aan beide kanten open kunnen, is
onmogelijk bij binnenlandse trei
nen. Het kan alleen voorkomen bij
de intercity's naar Brussel en Ber
lijn en dan ook alleen als ze 'samen
gesteld' zijn: een combinatie van
Duitse rijtuigen met een Neder
landse locomotief, of Nederlandse
rijtuigen met een Belgische loc. Die
situatie is al jaren zo", stelt een
woordvoerder.
Het kan niet gebeuren bij de ICE,
IC Direct of Thalys. „We hebben
ons personeel nu gevraagd extra
alert te zijn én in deze specifieke
treinen om te roepen aan welke
kant de uitgang is." Het probleem
technisch oplossen gaat nog enige
tijd duren.
bh
S vA tosport
JE HEBT NOG 9 DAGEN OM OOK EEN HIT UIT DE FORD 2000 TE SCOREN. 2000 HIT-MODELLEN
MET MINIMAAL €2.000,- VOORDEEL. GA VÓÓR 31 DECEMBER NAAR DE FORD DEALER VOOR DE
BESTE DEAL VAN HET JAAR. OF VRAAG NAAR DE VOORRAAD BIJ DE DICHTSTBIJZIJNDE DEALER.
donderdag 22 december 2016
@ÖzcanAkyol
Boete
Een blinde treinreiziger viel af
gelopen vrijdag uit de trein
omdat de deuren aan de ver
keerde kant opengingen. „Ik
was echt heel erg boos." De NS
neemt maatregelen
Marcia Nieuwenhuis
Cyril Rosman
Roosendaal
Gemiddeld brandstofverbruik en C02-uitstoot: km/liter: 12,7-50,0; liter/100 km: 3,2-7,9; C02 g/km: 82-180. De opgegeven brandstofverbruiken en C02-emissies zijn gemeten conform de Europese Richtlijnen (EC) 715/2007 en (EC) 692/2008.