Afvallen Waarom laten we liggen? 18 PSYCHOLOGELD SBM Shell Kiadis GELD BESPAREN Honderden miljoenen euro's kunnen Nederlanders besparen als ze wisselen van verzekeraar of energiebedrijf. Maar de hordes die ze daarvoor moeten nemen, zijn vaak te hoog. „We kiezen niet graag voor onzekerheid." Even onder ons: het is je dit jaar weer niet gelukt om af te vallen, hè? Heel begrijpelijk, hoor. Dat koolsoepdieet is voor niemand vol te houden. En met al dat gedoe op je werk heb je 's avonds gewoon zin in een glas wijn. Of twee. 10 procent van de Nederlanders nam zich eind vorig jaar voor om af te vallen. Maar bij slechts 1 op de 6 gingen die extra kilootjes er in 2016 ook echt vanaf. Er is wellicht een manier om afvallers vol gend jaar een duwtje in de rug te geven. De Raad voor Volksgezondheid en Zorg pleit al jaren voor een extra belasting op vet eten en frisdrank, net als bij drank en sigaretten. Het idee is dat een hoger prijskaartje junkfood minder aantrekkelijk maakt. Nu is de gesupersizede hamburger juist vaak goedko per dan een kilo sinaasappelen. Niet gek dat lagere inkomens vaker ongezonde rotzooi kopen. De handen-af-van-mijn-hamburger-lobby moet echter niets van een vettaks hebben. Zij vinden dat de overheid zich niet moet bemoeien met hun eet gedrag. Bovendien werkt een betuttelende belas ting volgens hen niet. Consumenten duwen af en toe een hamburger naar binnen omdat dat zo lekker is, niet van wege de lage prijs. Wie heeft gelijk? Om hierachter te ko men deed psycholoog Janneke Giesen een ex periment in een kantine voor Amerikaanse studenten. Wat bleek? Als de proefpersonen minimaal een kwart meer moesten betalen voor de vette hap ko zen ze eerder voor een lunch met minder ca lorieën. 1-0 voor de Raad. De vraag is echter of het effect beklijft. Gedragseconoom Dan Ariely ontdekte dat we ons erg druk kunnen maken om een prijsverhoging, maar dat dat gevoel na ver loop van tijd wegebt. Dan zijn we gewend geraakt aan de nieuwe prijs. 1-1 voor de ham burger. Een veel sympathieker idee is om de prijs van gezond eten te verlagen. De Neder landse gezondheidswetenschapper Wilma Waterlander liet proefpersonen in een vir tuele supermarkt shoppen en merkte dat ze meer groente en fruit in hun boodschap- penkarretje deden zodra ze daar korting op kregen. Nadeel: aan die korting raken we ge wend en dan is dat effect weer uitgewerkt. Nog steeds een gelijke stand. Ik heb nog een argument voor junkfood- belasting, maar daar maak ik me niet popu lair mee. Je kan de vettaks ook als compensa tie zien voor alle (zorg-)kosten die de maat schappij moet maken door dat ongezonde geschrans. Fastfoodlovers, jullie mogen me best be kogelen met hamburgers. Ik hoef toch niet af te vallen. Het effect van een hogere prijs ebt altijd weer weg Galapagos Om te beginnen willen we hele maal niet weg bij onze verzekeraar of ons energiebedrijf. Wij mensen hechten namelijk aan de situatie zoals die nu is. Zelfs als die niet optimaal is. „Je weet wat je hebt en je weet niet zeker wat je ervoor te rugkrijgt. Omdat we niet graag kiezen voor onzekerheid, doen we niets en blijven we gewoon zit ten", verklaart gedragseconoom Kirsten Rohde van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Een experiment in Californië illustreert onze liefde voor de sta tus quo. Proefpersonen moesten hun mening geven over hun elek triciteitsbedrijf. De deelnemers werden in twee groepen verdeeld: de ene helft was klant bij een be drijf met een betrouwbare service maar een hoog tarief. De andere groep had een goedkoop maar minder betrouwbaar elektrici teitsbedrijf. De proefkonijnen mochten kiezen voor een hogere betrouwbaarheid in ruil voor een lager tarief en andersom, in zes verschillende variaties. Opvallend was dat 60 procent in beide groe pen koos voor het eigen energiebe drijf. HORDE 2 Overstappen betekent gedoe: het kost moeite. Want ondanks alle online-vergelijkers, is het nog best lastig om de kosten naast elkaar te leggen. Probeer maar eens het voordeligste telefoonabonnement te vinden. „Bij het afsluiten van een zorgverzekering moeten we ingewikkelde beslissingen nemen over zaken die we niet kunnen voorzien: het is heel lastig in te schatten of je een bepaalde ziekte krijgt. En welke zorg je dan graag zou willen. Het is sowieso geen vrolijk onderwerp om over na te denken", zegt Rohde. Een andere verklaring voor ons uitstelgedrag is volgens haar de onzekere belo ning. „Het uitzoeken kost nu veel moeite, maar het is niet direct dui delijk wat het later oplevert." Hoeveel Neder landers zouden het afsluiten van een nieuwe zorgverzekering op hun to-do- lijstjevoor de komende dagen hebben staan? Hoogstwaarschijnlijk tienduizen den, zo niet honderdduizenden landgenoten. Uiteindelijk wagen maar bar weinig 'durfals' de over stap: vorig jaar slechts 6,3 procent van alle verzekerden. 93,7 procent liet honderden euro's aan zijn neus voorbijgaan. En dat is alleen nog maar het be drag dat we te veel betalen voor onze zorgverzekering. De Autoriteit Consument Markt berekende dat consumenten nog eens 450 euro per jaar mis lopen door te blijven plakken aan hun oude energieleverancier. Bij financiële producten kost het ruim 900 euro per jaar! Waarom zijn we zo hondstrouw aan bedrijven die ons niet de beste deal bieden? HORDE 1 Reageren? economie@ad.nl O donderdag 22 december 2016 GO De maritiem dienstverlener heeft een lucra tieve opdracht van ExxonMobil binnengehaald. W Het biotech- bedrijf bereikte een mijlpaal in het onderzoek naar de taaislijm- ziekte. Het olie- en gas- concern was de sterkste daler bij de hoofdfond sen. De biotechno- loog had tegen slag bij het tes ten van hun leu- kemiemedicijn. o Uitstelgedrag Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag. zó veel geld Irene van den Berg ILLUSTRATIE RUBEN L. OPPENHEIMER Rotterdam Zes (psychologi sche) hordes die ons ervan weerhouden om over te stappen: Afkeer van verandering

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 19