Sherman-tank landt bij Bevrijdingspark Centrum Toptechniek krijgt half miljoen Ruim 10 miljoen euro voor rotondes op Schouwen Museum in Nieuwdorp ontwikkelt zich in hoog tempo 5 Gerestaureerde tank uit de Tweede Wereldoorlog vindt laatste rustplaats in museum in Nieuwdorp. 'Zo'n tank wilden we al jaren hebben.' een gaar exem plaar gevonden in Olden- r hing iets in de lucht, gistermiddag in Nieuwdorp. Een dikke vijf minuten lang l zweefde een ruim der tig ton wegende tank uit de Tweede Wereldoorlog boven het Bevrijdingspark. Na een vlucht van ongeveer achttien meter kwam de gerestaureerde Sher- man-tank weer zachtjes op zijn rupsbanden terecht. „Hij staat hier straks precies ach ter het terras van de nieuwbouw", vertelt Stef Traas van het Bevrij dingsmuseum. „Daar is nu nog niks van te zien, maar in de toe komst ga je vanuit het hoofdge bouw onder de grond door naar de nieuwbouw. En op het terras heb je dan een prachtig zicht op de tank en de rest van het park." De gerestaureerde tank kreeg gistermiddag een plekje op een on langs gestorte betonnen ster. Een sterlocatie dus. En voor de mensen van het Bevrijdingsmuseum is de Sherman-tank die plek dubbel en dwars waard. „Zo'n tank wilden we al jaren hebben", aldus Traas. Maar waar haal je die zo gauw van daan?" Roest Ruim anderhalfjaar ge leden kwam het antwoord. Er werd broek. Op het artillerieschietkamp om precies te zijn. Maar de 'gaaf heid' van de tank liet wel wat te wensen over volgens Traas. „Het was één bonk roest. Maar verder was hij redelijk onbeschadigd. Dat kwam omdat hij in een put stond. De meeste schoten gingen er over heen." In juni 2015 werd de roestbruine tank door de genie op een diepla- der gezet en naar Nieuwdorp ge bracht. Daar wachtte een stevige restauratie van achttien maanden. „Daar zijn een heleboel mensen mee bezig geweest. Vrijwilligers, maar ook bedrijven die ons ontzet tend goed geholpen hebben. En natuurlijk Bas Rijk, die moet ge noemd worden als restaurateur." Het resultaat van die restau ratie werd gistermiddag door een telescoopkraan op zijn plek gehesen. In aanwezig heid van vrijwilligers, mi litairen, belangstel- 1 iül lenden en burge- I meester Jaap Ge- En dan te bedenken dat hier in 2013 nog aardappelen stonden van Borsele onthulde gedepu teerde Ben de Reu het nummer van de tank: CT105101. Volgens Kees Traas was het oorspronkelijke nummer niet meer te achterhalen, maar verwij st het nieuwe nummer naar de Canadian Tank en naar de 105 Geniecompagnie waterbouw van het 101 Geniebataljon van de Koninklijke Landmacht. „Omdat wij die veel dank verschuldigd zijn", aldus Traas senior. Waarom het museum zo graag een Sherman-tank wilde hebben legt Traas junior uit. „Op 30 okto ber 1944 kwam een Canadees regiment met Sherman- tanks Nieuwdorp binnenrijden. Zij konden het Sloe niet oversteken maar zorgden vanaf de zeedijk voor ondersteuningsvuur aan de geallieerde troepen die wél het Sloe overstaken naar oostelijk Wal cheren. De Nieuwdorpers zaten toen in de bunkers en voelden alles trillen toen die tanks langs kwa men. Dat was behoorlijk indruk wekkend." Bunkers De gisteren gelande Sherman- tank krijgt volgend jaar gezelschap van nog een exemplaar. Het paar maakt het rap ontwikkelde Bevrij dingspark compleet. Met water, bunkers, loopgraven, een bai leybrug, de noodkerk van Elle- woutsdijk en een stiltebos ter her denking van de slachtoffers heeft Nieuwdorp de Tweede Wereldoor log in zijn achtertuin. „En dan te bedenken dat hier in 2013 nog aard appelen stonden." Het CTT is hard nodig, omdat de technieklessen in het voortgezet en middelbaar onderwijs anders drei gen te verdwijnen. Er zitten nu soms niet meer dan vier leerlingen in een klas. De Zeeuws-Vlaamse scholen voor voortgezet onderwijs en Scalda hebben daarom het ini tiatief genomen voor het CTT. Ook DOW en de gemeente doen mee. Om het CTT te kunnen bekosti gen is de komende tien jaar 4.650.000 euro nodig. Het dagelijks provinciebestuur heeft er nu 500.000 euro voor uitgetrokken. Begin 2017 moet duidelijk worden hoeveel het Rijk ervoor over heeft. „Wil het centrum in september kunnen starten, dan moeten we nu middelen uittrekken", verklaar ge deputeerde Harry van der Maas. Leerlingen uit heel Zeeuws-Vlaan- deren gaan een paar dagen per week technieklessen volgen in Terneu zen. Daarvoor wordt waarschijnlijk een speciale bus ingezet. De verkeersveiligheid van alle rijkswegen is beoordeeld in een systeem van één tot vijf sterren. Het ministerie vind drie sterren een minimum. Dat haalt de N57 nu niet. De kruisingen Seroos kerke en Haamstede zijn nog te ge vaarlijk. Ze krijgen elk twee roton des. Rijkswaterstaat steekt daar 10 miljoen euro in, maar heeft de pro vincie ook om een bijdrage ge vraagd. Een van de rotondes bij Se rooskerke sluit aan op de Stoof- weg. Die is van de provincie. Het is gebruikelijk dat een wegbeheerder dan ook bijdraagt aan de kosten van een rotonde. Daarom betaalt de provincie 2 ton. Vooralsnog in vesteert de provincie niet in een fietstunnel die daar ook is gepland. De weg bij Serooskerke wordt in 2019 aangepakt. Eerst staat de N57 bij Haamstede op het programma. Bij de Kraaij- ensteinweg staat de provincie hiervoor een stuk grond ter waarde van 25.000 euro af aan het Rijk. Die grond heeft Rijkswater staat nodig om daar een rotonde aan te leggen. „Het is een klein be dragje vergeleken bij de 10 miljoen van het Rijk", zegt gedeputeerde Harry van der Maas. „Maar we denken graag mee om dit soort projecten waar mogelijk tot een succes te maken." woensdag 21 december 2016 Willem Adriaansens - Kees Traas, Bevrijdingsmuseum Vanaf september wordt het techniekonderwijs in Zeeuws- Vlaanderen gebundeld in een Centrum voor Toptechniek (CTT) in Terneuzen. Het dage lijks provinciebestuur heeft daar gisteren een half miljoen euro voor uitgetrokken. Ernst Jan Rozendaal Terneuzen De verkeersveiligheid op Schouwen-Duiveland moet om hoog. Alle rijkswegen moeten minstens drie sterren hebben en dat is bij Serooskerke en Haamstede niet het geval. Rijkswaterstaat trekt 10 miljoen euro uit voor vier rotondes, de provincie legt daar 225.000 euro bij. Ernst Jan Rozendaal Serooskerke (S)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 33