Sherman-tank landt bij Bevrijdingspark
Centrum Toptechniek
krijgt half miljoen
Ruim 10 miljoen euro voor
rotondes op Schouwen
Museum in Nieuwdorp ontwikkelt zich in hoog tempo
5
Gerestaureerde tank uit de Tweede
Wereldoorlog vindt laatste rustplaats
in museum in Nieuwdorp. 'Zo'n tank
wilden we al jaren hebben.'
een gaar exem
plaar gevonden
in Olden-
r hing iets in de lucht,
gistermiddag in
Nieuwdorp. Een dikke
vijf minuten lang
l zweefde een ruim der
tig ton wegende tank uit de
Tweede Wereldoorlog boven het
Bevrijdingspark. Na een vlucht
van ongeveer achttien meter
kwam de gerestaureerde Sher-
man-tank weer zachtjes op zijn
rupsbanden terecht.
„Hij staat hier straks precies ach
ter het terras van de nieuwbouw",
vertelt Stef Traas van het Bevrij
dingsmuseum. „Daar is nu nog
niks van te zien, maar in de toe
komst ga je vanuit het hoofdge
bouw onder de grond
door naar de
nieuwbouw. En op het terras heb
je dan een prachtig zicht op de tank
en de rest van het park."
De gerestaureerde tank kreeg
gistermiddag een plekje op een on
langs gestorte betonnen ster. Een
sterlocatie dus. En voor de mensen
van het Bevrijdingsmuseum is de
Sherman-tank die plek dubbel en
dwars waard.
„Zo'n tank wilden we al jaren
hebben", aldus Traas. Maar waar
haal je die zo gauw van
daan?"
Roest
Ruim anderhalfjaar ge
leden kwam het
antwoord. Er werd
broek. Op het artillerieschietkamp
om precies te zijn. Maar de 'gaaf
heid' van de tank liet wel wat te
wensen over volgens Traas. „Het
was één bonk roest. Maar verder
was hij redelijk onbeschadigd. Dat
kwam omdat hij in een put stond.
De meeste schoten gingen er over
heen."
In juni 2015 werd de roestbruine
tank door de genie op een diepla-
der gezet en naar Nieuwdorp ge
bracht. Daar wachtte een stevige
restauratie van achttien maanden.
„Daar zijn een heleboel mensen
mee bezig geweest. Vrijwilligers,
maar ook bedrijven die ons ontzet
tend goed geholpen hebben. En
natuurlijk Bas Rijk, die moet ge
noemd worden als restaurateur."
Het resultaat van die restau
ratie werd gistermiddag door
een telescoopkraan op zijn
plek gehesen. In aanwezig
heid van vrijwilligers, mi
litairen, belangstel-
1 iül lenden en burge-
I meester Jaap Ge-
En dan te bedenken
dat hier in 2013 nog
aardappelen stonden
van Borsele onthulde gedepu
teerde Ben de Reu het nummer
van de tank: CT105101. Volgens
Kees Traas was het oorspronkelijke
nummer niet meer te achterhalen,
maar verwij st het nieuwe nummer
naar de Canadian Tank en naar de
105 Geniecompagnie waterbouw
van het 101 Geniebataljon van de
Koninklijke Landmacht. „Omdat
wij die veel dank verschuldigd
zijn", aldus Traas senior.
Waarom het museum zo graag
een Sherman-tank wilde hebben
legt Traas junior uit. „Op 30 okto
ber 1944 kwam een
Canadees regiment met Sherman-
tanks Nieuwdorp binnenrijden.
Zij konden het Sloe niet oversteken
maar zorgden vanaf de zeedijk
voor ondersteuningsvuur aan de
geallieerde troepen die wél het
Sloe overstaken naar oostelijk Wal
cheren. De Nieuwdorpers zaten
toen in de bunkers en voelden alles
trillen toen die tanks langs kwa
men. Dat was behoorlijk indruk
wekkend."
Bunkers
De gisteren gelande Sherman-
tank krijgt volgend jaar gezelschap
van nog een exemplaar. Het paar
maakt het rap ontwikkelde Bevrij
dingspark compleet. Met water,
bunkers, loopgraven, een bai
leybrug, de noodkerk van Elle-
woutsdijk en een stiltebos ter her
denking van de slachtoffers heeft
Nieuwdorp de Tweede Wereldoor
log in zijn achtertuin. „En dan te
bedenken dat hier in 2013 nog aard
appelen stonden."
Het CTT is hard nodig, omdat de
technieklessen in het voortgezet en
middelbaar onderwijs anders drei
gen te verdwijnen. Er zitten nu
soms niet meer dan vier leerlingen
in een klas. De Zeeuws-Vlaamse
scholen voor voortgezet onderwijs
en Scalda hebben daarom het ini
tiatief genomen voor het CTT. Ook
DOW en de gemeente doen mee.
Om het CTT te kunnen bekosti
gen is de komende tien jaar
4.650.000 euro nodig. Het dagelijks
provinciebestuur heeft er nu
500.000 euro voor uitgetrokken.
Begin 2017 moet duidelijk worden
hoeveel het Rijk ervoor over heeft.
„Wil het centrum in september
kunnen starten, dan moeten we nu
middelen uittrekken", verklaar ge
deputeerde Harry van der Maas.
Leerlingen uit heel Zeeuws-Vlaan-
deren gaan een paar dagen per week
technieklessen volgen in Terneu
zen. Daarvoor wordt waarschijnlijk
een speciale bus ingezet.
De verkeersveiligheid van alle
rijkswegen is beoordeeld in een
systeem van één tot vijf sterren.
Het ministerie vind drie sterren
een minimum. Dat haalt de N57
nu niet. De kruisingen Seroos
kerke en Haamstede zijn nog te ge
vaarlijk. Ze krijgen elk twee roton
des.
Rijkswaterstaat steekt daar 10
miljoen euro in, maar heeft de pro
vincie ook om een bijdrage ge
vraagd. Een van de rotondes bij Se
rooskerke sluit aan op de Stoof-
weg. Die is van de provincie. Het is
gebruikelijk dat een wegbeheerder
dan ook bijdraagt aan de kosten
van een rotonde. Daarom betaalt
de provincie 2 ton. Vooralsnog in
vesteert de provincie niet in een
fietstunnel die daar ook is gepland.
De weg bij Serooskerke wordt in
2019 aangepakt.
Eerst staat de N57 bij Haamstede
op het programma. Bij de Kraaij-
ensteinweg staat de provincie
hiervoor een stuk grond ter
waarde van 25.000 euro af aan het
Rijk. Die grond heeft Rijkswater
staat nodig om daar een rotonde
aan te leggen. „Het is een klein be
dragje vergeleken bij de 10 miljoen
van het Rijk", zegt gedeputeerde
Harry van der Maas. „Maar we
denken graag mee om dit soort
projecten waar mogelijk tot een
succes te maken."
woensdag 21 december 2016
Willem Adriaansens
- Kees Traas,
Bevrijdingsmuseum
Vanaf september wordt het
techniekonderwijs in Zeeuws-
Vlaanderen gebundeld in een
Centrum voor Toptechniek
(CTT) in Terneuzen. Het dage
lijks provinciebestuur heeft daar
gisteren een half miljoen euro
voor uitgetrokken.
Ernst Jan Rozendaal
Terneuzen
De verkeersveiligheid op
Schouwen-Duiveland moet om
hoog. Alle rijkswegen moeten
minstens drie sterren hebben
en dat is bij Serooskerke en
Haamstede niet het geval.
Rijkswaterstaat trekt 10 miljoen
euro uit voor vier rotondes, de
provincie legt daar 225.000
euro bij.
Ernst Jan Rozendaal
Serooskerke (S)