O Langere reistijd 8 Zelfs reizigersorganisaties schrikken van onvrede over nieuwe dienstregeling Reizigersorganisaties zijn overvallen door het grote aantal klachten over de nieuwe NS- dienstregeling. Binnen een week was de NS al genoodzaakt aanpassingen te doen. Gq Top tien knelpunten dienstregeling Waar gaan de klachten over NS over? 26% 15 10 Een week na de invoering van de nieuwe NS-dienstregeling staat de teller van klachten bij reizigersor ganisatie Rover op 4.000. Er is meer protest dan de belangenorganisatie had voorzien. „Dat er zoveel klach ten zouden komen hadden wij niet verwacht. Er zitten ook andere klachten bij dan gedacht", erkent directeur van Rover Ineke van der Werf. Treinreizigers richting Tilburg Universiteit hebben bijvoorbeeld te kampen met bijna een half uur overstaptijd. „Zij moeten nu 28 mi nuten wachten. Dat is veel, zeker omdat je er dan bijna bent." NS geeft toe dat de reis op sommige trajecten nadelig uitvalt. „Mooier kan ik het niet maken", verklaart NS-woordvoerder Lisa Neves Gon- calves. „Het zijn keuzes die we heb ben moeten maken om ervoor te zorgen dat de meeste reizigers erop vooruitgaan." Medewerkers van luchthaven Schiphol klaagden massaal over las tige treintijden. „De eerste vroege trein op Schiphol kwam om 06.01 uur aan, dat was voor de ploegen diensten te laat," erkent de NS- woordvoerder. „Door een kleine aanpassing is ervoor gezorgd dat reizigers uit de richting Alkmaar en Den Haag er alsnog op tijd kunnen zijn." Volgens Rover is de klaagzang van reizigers nog niet verstomd. Voor reizigers in de richting van Den Helder biedt een aanpassing wel soelaas. Macy Groothof strandde in een week één tot twee keer toe in Anna Paulowna. „Daar ben ik meer dan zat van, slecht, slecht, slecht", beklaagde zij zich bij Rover. Om vertraging op de terug weg te voorkomen, reed de trein niet verder, pareert NS. Nu staat er net als in de oude dienstregeling toch weer een reservetrein klaar in Den Helder. Piekmaand Volle treinen zijn reizigers sinds de nieuwe dienstregeling ook een doorn in het oog. „We zien nu al bijna net zoveel meldingen als in de traditioneel drukke maanden sep tember en november, dus ook de cember lijkt een piekmaand", aldus Van der Werf. Zij krijgt bijval van Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV: „Wij zijn ontsteld door de slechte logistiek van NS. Maar reizigers die beter af zijn hoor je niet. Ook al worden zij niet meer als haringen in een ton vervoerd." Janou Bode (37) 'Eerder weg en toch later op kantoor' „Sinds de dienstregeling vorige week is gewij zigd, ben ik vijf keer met de trein gegaan en tot nog toe had ik alle keren pech. Ik moet tien mi nuten eerder weg en ben toch later op kan toor, doordat ik precies mijn tram mis. Voor heen nam ik de trein van 08.05 uur en nu die van 07.39 uur, als die tenminste gaat.Ik denk telkens: Oh kak! Weer geen trein! De verbinding tussen Dor drecht en Rotterdam is echt ruk. Daardoor sta je opgepropt tussen natte jassen. Ik vind het zonde om een auto te kopen voor woon-werkver keer, maar dat is wel een overweging nu." dinsdag 20 december 2016 Amsterdam Lelylaan mist in tercity's richting Leiden/Den Haag en Delft/Rotterdam/ Schiedam. Reizigers klagen over een langere reistijd en extra overstappen. Reizigers naar Tilburg Univer siteit uit de richting Utrecht, Breda, Arnhem/Nijmegen en Den Bosch hadden drie minu ten voor overstap, maar moe ten nu 26 a 29 minuten wach ten. Reizigers uit Assen, Beilen, Hoogeveen, Zwolle, Amster dam Amstel of Bijlmer, Rotter dam en Den Haag hebben een langere reistijd, omdat de trein niet meer in Duivendrecht stopt. Tussen Lelystad en Amster dam is een extra overstap nodig. Bij kleine vertraging le vert dit al gauw vijftien minu ten extra reistijd op. Medewerkers van Schiphol klagen, omdat zij hun dienst vaak op het hele uur starten en de trein nu bijvoorbeeld om 06.01 uur aankomt. Zij moeten of een uur eerder reizen of zijn standaard te laat. Duizenden klachten in één week Reizigersorganisatie Rover heeft al ruim 4000 klachten ontvangen sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling. Meerdere problemen O— Slechtere aansluitingen Extra overstappen r%U i Overige problemen Minder treinen Marcia Nieuwenhuis Bettine Winters Rotterdam De overige 3% gaan (grotendeels) over 'scheve tijdsligging' en 'ongunstig t.o.v. de kortingsgrens'. FOTO'S FRANK DE ROO, JEAN-PIERRE JANS 2012161RV BRON: ROVER Dordrecht - Rotterdam Tijdverlies vijftien mi nuten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 8