lil® 4 Monique, schrijfster van 'Cannabis en kanker', is overleden Diederik Stapel heeft eindelijk werk nadat hij jarenlang een paria was Trendwatchers in jongerencultuur Tom Palmaerts en Herman Konings hebben het signaal ook opgevangen. Millennials reiken liever ver dan dat zij zich verrijken. Hun ouders mogen hun eigenwaarde dan ontlenen aan dure huizen en auto's, zij genieten door zelf te doen en te maken. Falen mag, zolang je maar een poging hebt gedaan. Bij voorkeur samen, want liever dan tegen elkaar opboksen, zorgen ze dat ze een doel bereiken met de mensen uit hun netwerk. Het maakt niet uit dat ze daarbij moeten kiezen Voor de zekerheid van het on zekere', valt Tom Palmaerts op. Door lol te hebben in zelf produce ren, voelen ze dat ze intensief leven. Ze maken, voor iedereen zichtbaar, een gebaar om van de wereld een be tere plek te maken, zoals de bio-kok Jorine Koster oprecht uitspreekt. Maak-millennials durven te kiezen voor de zekerheid van het onzekere Zij doet me denken aan de ladder met 'de zeven niveaus van geluk', be dacht door de Japanse filosoof George Ohsawa. Die laat zien waarvoor we kiezen in ons bestaan. Vanuit de ge dachte dat je droom nooit groot ge noeg geleefd kan worden. Op de onderste trede van die lad der staan we allemaal in het leven: die van materiële rijkdom en materi eel genot. Een treetje hoger, die van zintuiglijk geluk, kennen we als ge mak en comfort. Ook dat willen we koste wat het kost bereiken. Op het derde, emotionele niveau, zetelt liefde. De meesten van ons met een partner, kinderen of goede vrienden laten het hierbij. Maar sommige mensen streven naar meer. Ze willen de waarheid uitdragen (intellectu eel), of zoals Malala vrede stichten (sociaal). Nelson Mandela vocht voor gerechtigheid (ideologisch geluk). Sporadisch bereikt iemand de ze vende sport van de ladder, die van ul tieme vrijheid waar een mens geen angst meer kent. Maak-millennials als Koster en Hulsermans streven op hun eigen manier naar een betere, eerlijkere wereld. Gewoon door lef te hebben en het goede voorbeeld te geven. p de snelweg naar kantoor gooit de bestuurder van een zwarte Peu geot pardoes zijn richtingaanwij zer uit en knalt zich zelf voor de remmende wielen van mijn auto. De man rijdt, denk ik, naar zijn zin net iets te lang in de walm van een vrachtwagen. Had hij, zeg tien seconden, gewacht dan lag er een zee aan ruimte. Want achter mij rijdt verder niemand. Zou de ge dachte bij hem zijn opgekomen? En ligt het aan mij of steekt bijna nie mand op de fiets zijn hand meer uit? Dienstbaarheid is uit. Zelfingeno menheid nam jaren geleden al haar plek in. Voor onze familie en of vrienden komen we op en zorgen we. Maar in woord en gebaar lijkt de rest nergens op te mogen rekenen. Als theoloog snapt Jonas Slaats dat zolang mensen geluk nastreven, dienstbaarheid naar de achtergrond schuift. Niet voor niets verdraaien we 'heb uw naasten lief gelijk uzelf in een gebod dat klinkt als 'heb eerst uzelf lief, want anders kunt u toch niemand helpen'. Wie in de put zit, heeft een ander inderdaad weinig te bieden. Maar ben je oké, dan valt er in de ogen van Slaats weinig te smok kelen. Maar hij is dan ook religieus. Dienstbaar zijn lijkt vooral voort te komen uit spirituele en religieuze stromingen. Traditiegetrouw is het daarin de bedoeling dat je het ego, die opgeblazen ballon, laat leeglopen om te kunnen ervaren dat jij deel uit maakt van een groter geheel. Door je hoge eigendunk geleidelijk af te trai nen, ga je meer op andere wezens let ten. Vanuit een ervaring die diep van binnen komt, kun je uiteindelijk de onderlinge verbondenheid en de eenheid der dingen zien. Een ander dienen, is één van de drie 'poorten' om op het allerhoogste bewustzijnsniveau uit te komen, zegt Slaats. Die poorten horen bij el kaar: waarheid, schoonheid en dienstbaarheid. Hij ziet dat nog steeds als concrete handvatten. Maar sinds de jaren 90 van de vorige eeuw pikken mensen er alleen de tweede poort eruit: overweldigende schoon heid. Wat Slaats wil zeggen is dat zo lang we alles als 'mooi' willen erva ren, we dienstbaarheid nooit zullen bevatten. Inleven Ons brein is er wel toe uitgerust. Elk mens is bedraad om te willen helpen, mede dankzij ons empathische cir cuit in de hersenen. Daarmee kun nen we wat aan de 'epidemie aan narcisme' doen, stelt Roman Krznaric in zijn boek Empathie. De fi losoof deed vijfjaar onderzoek naar ons inlevingsvermogen en blijft opti mistisch. Al meldt hij dat het empa- thieniveau onder jonge Amerikanen tussen 1980 en 2014 opvallend is ge daald, zoals blijkt uit onderzoek van de University of Michigan. Zolang we alleen schoonheid willen ervaren, bevatten we dienstbaarheid nooit We kunnen empathie oefenen door onze blik van binnen naar bui ten te keren, zegt hij. Stop met zelf onderzoek en navelstaren, draai je om en vind die ander. Dat maakt het leven zo veel aangenamer. Officieel mag dat nog geen dienst baarheid heten, weet ik na een be zoek aan de Gouden Tempel in India. i EftvErc dinsdag 20 december 2016 GO Monique Posthumus (52) vertelde in juni hoe ze wiet inzette als medicijn tegen haar darmkanker. In het boek Cannabis en kanker pleit ze voor een holistische aanpak. Helaas is Monique op 9 oktober overleden. Echtgenoot Willem Beetsma: „Tijdens het in terview was ze broodma ger vanwege een darm perforatie, daarna is ze opgeknapt met sondevoe ding. In augustus kreeg ze helse pijnen. Morfinepleis- ters hielpen niet. Begin oktober gooide ze de handdoek in de ring. Van de paar maanden die art sen haar hadden gegeven, heeft ze 2,5 jaar weten te maken. Door tegen alle doktersad- viezen in te gaan. Haar boodschap is: geloof niet alles wat artsen zeggen. Na 36 jaar samen is het gemis groot. Het besef daalt in: ze is er niet meer. Zwaarmoedig ben ik niet, maar vreugde en verdriet liggen dicht bij elkaar deze dagen." -Dominique Prins Diederik Stapel viert kerst met zijn gezin bij zijn Amerikaanse 'pleegouders', Beverly (87) en Charlie (93). „Zij hebben mij in de afgelopen jaren met liefde en wijsheid bijgestaan. Ze hebben zelf ook van alles meegemaakt en dat maakt hen open, wijs en kwetsbaar." Stapel kent hen uit de tijd dat hij studeerde en do ceerde in Amerika. Nadat in 2011 uitkwam dat hij als hoogleraar onderzoeksre sultaten vervalste en de status van paria verwierf, raakte Stapel in een de pressie waarover hij dit jaar het boek Zuchten schreef. Kort na de publicatie bleek ook de Bredase hoge school NHTV hem bij nader inzien geen baan te gunnen. „Psycholoog en uitgever Bram Bakker heeft me twee dagen per week als behandelaar binnenge haald bij een verslavingskli niek. Het is fijn om weer met mensen in gesprek te zijn. Dat is er afgelopen vijf jaar weinig van gekomen." -Cathérine van der Linden Vervolg van pagina 2-3 Tom Palmaerts Wees dienstbaar 4 —Jonas Slaats

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 46