'Kerstmis is een tyd waarin je een jaar overdenkt* Gegoten in een ritueel wordt het iets bijzonders' peren vormen de kernwaarden. Er is veel vraag naar: Ziegler mag Essent, ABN Amro en Price Waterhouse Coopers tot haar klantenkring rekenen. „Als ik vertel wat ik doe, denken mensen vaak dat ik in de weer ben met wierook en altaartjes, maar een ritueel hoeft helemaal niet zweverig te zijn. Juist in het tast bare schuilt vaak een diepere be tekenis." Elk ritueel heeft 'betekenisvolle ingrediënten' nodig, die een rol spelen in het moment dat je wilt markeren. Gevraagd naar een voorbeeld, vertelt Ziegler het verhaal van haar oma, die op haar 96ste overleed. „Mijn oma was een verbindende factor: altijd als ik bij haar bezoek was geweest, was ik op de hoogte van het wel en wee in de familie. Zij droeg altijd een parelketting: dat vond ik een prachtig symbool. Ik stelde oma voor als de draad, en de familie om haar heen als de parels." Bij haar begrafenis knipte Ziegler de ketting door, de parels vielen in een schaal die door haar dochtertje werd vastgehouden. Het koord en het medaillon gingen mee met oma de grond in, de parels werden verdeeld onder de aanwezigen. „Het was een krachtig ritueel, waar mee ik wilde laten zien: nu is het aan ons om de boel bij elkaar te houden." In het diepe Bestaande rituelen kun je ook in een nieuw jasje gieten. Dat doet het Amsterdamse theatergezel schap Circus Treurdier jaarlijks met De Nachtmis. De voorstelling omarmt de rituelen van een klas sieke nachtmis - met een voor ganger, een preek en een koor - en vindt daadwerkelijk tijdens kerstavond plaats, maar heeft een seculiere invulling. In plaats van Nu Zijt Wellekome en Stille Nacht zingt het koor liedjes van Prince en Rufus Wainwright. Peter van Rooijen, een van de ma kers van De Nachtmis: „Zonder geloof word je als mens in het diepe ge gooid, in het grote niets. Als er geen betekenis voorhanden is, dan moeten we er zelf naar op zoek. Dat is de gedachte achter onze nachtmis." De aanstaande editie was bin nen tien minuten uitverkocht. „Kennelijk voorzien we in een behoefte", aldus Van Rooijen. Die behoefte zit 'm volgens hem niet alleen in het samenzijn. „Kerst mis is ook een tijd waarin je een jaar overdenkt. Dat kun je thuis op de bank doen, maar gegoten in een ritueel wordt het iets bij zonders." Actrice Anna Drijver is er elk jaar bij. „Ik ben een paar keer naar een nachtmis gegaan. Daar voelde ik me met mijn niet-chris- telijke achtergrond toch een bezoeker." Maar de boodschap van zo'n klassieke mis - naasten liefde en vrede op aarde - vindt ze waardevol. „Zo'n niet-kerkelijk samenzijn, waarin dezelfde waar den worden vertegenwoordigd, past beter bij me. Ik zie het als een ijkpunt in het jaar, waarin ik de balans opmaak: waar sta ik en waar ga ik naartoe?" Humanisten vieren om die reden rond 21 december - de kortste dag - midwintervierin gen. In gevangenissen, in zorg centra en in het leger vormen die bezinningsbijeenkomsten met muziek en niet-kerkelijke teksten een alternatief voor een christe lijke viering. „Ook wij merken dat mensen bij belangrijke momen ten in hun leven willen stilstaan", vertelt Saskia Markx van het Humanistisch Verbond. „Daar komen vaak rituelen met kaarsen en mooie woorden aan te pas." Paul Post zegt dat seculiere of religieuze rituelen niet veel van elkaar verschillen. Hun functie is hetzelfde. "Elk ritueel, groot of klein, heeft uiteindelijk te maken met het goede afdwingen en het overwinnen van het kwaad. Oók de seculiere. Ga maar na: we hef fen het glas op onze gezondheid en bij verjaardagen wensen we elkaar nog vele jaren." magazine 19

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 80