'Mensen hebben een schreeuwende behoefte aan saamhorigheid' degelijk iets spiritueels van uit. Alsof ik door die aaneenschake ling van handelingen voor even boven het alledaagse uitstijg. We kunnen niet zonder Best gek, als ik erover nadenk. Waarom zo'n happening maken van het neerzetten van een kerst stal? Volgens Paul Post, hoogle raar Ritual Studies aan de Universiteit van Tilburg, is het simpel: het is de mens eigen. „De mens is een ongeneeslijk ritueel wezen. We kunnen niet zonder." Archeologische vondsten laten zien dat de mens altijd al rituelen heeft uitgevoerd. Een paar jaar terug ontdekten onderzoekers bij de prehistorische grafheuvels in Oss nog dat nabestaanden de doden en hun eigendommen op een brandstapel verbrandden. Restanten van die eigendommen namen de rouwenden vervolgens met zich mee, als een tastbaar stuk geschiedenis. „We worden in onze levens geconfronteerd met een hoop zaken waar we geen controle over hebben", zegt Post. „Met rituelen proberen we vat te krijgen op het onbegrijpelijke." Het is voor hem om die reden niet vreemd dat we - ondanks de ontkerkelijking die sinds de jaren 60 van de vorige eeuw in gang is gezet - nog altijd gestalte geven aan Kerstmis door middel van rituelen. Maar in plaats van ze opgelegd te krijgen van de kerk, zegt hij, zijn we onze rituelen zelf gaan ontwikkelen. Post: „Ooit werd gedacht dat het leeglopen van de kerken zou leiden tot het failliet van het ritueel. Het tegendeel is waar. Het krioelt juist van de rituelen." Post bedoelt dan vooral de rituelen in het domein van de zingeving. „Wandelen naar Santiago de Compostela en het bezoeken van stiltekloosters is ongekend populair. Allerzielen begint buiten de kerk steeds meer voet aan de grond te krijgen in Nederland. En we herdenken als nooit tevoren, kijk maar naar de bloemenzeeën en ceremonies na de MH17-ramp." Rituelen moet je trouwens niet verwarren met gewoontes. Een ritueel is een geheel van hande lingen die in een bepaalde con text een symbolische functie hebben. „Een gewoonte heeft die functie niet", vertelt Post. „Neem zoiets als lopen. We lopen wat af. Maar in een andere context, zoals een processie of een stille tocht, wordt het ineens iets bijzonders." Kenmerkend aan rituelen is dat ze een handeling verbinden met een emotie. Denk aan het ophan gen van slingers bij verjaardagen (blijdschap), de foto's doorscheu ren van je ex (woede) of een kaarsje branden voor een over leden dierbare (verdriet). Joris' Kerstboom Een televisieprogramma waarbij een grote rol is weggelegd voor het ritueel is Joris' Kerstboom, dat presentator en programmamaker Joris Linssen zes jaar terug bedacht en jaarlijks wordt uit gezonden door de KRO-NCRV. In het centrum van Den Bosch - en dit jaar ook in Deventer en Leiden - wordt een grote kerst boom geplaatst, waarin mensen een foto mogen ophangen van iemand die ze 'in het licht willen zetten'. Linssen: „We wilden een symbool waar iedereen - onge acht religie of cultuur - zich toe aangetrokken voelt. De kerst boom en het licht zijn door de kerk omarmd, maar zijn van oorsprong heidense gebruiken." Volgens Linssen was het leeg lopen van de kerken voor een grote groep Nederlanders bevrij dend, maar liet het tegelijkertijd een leegte achter. „Mensen heb ben een schreeuwende behoefte aan rituelen, verbinding en saam horigheid, alleen is de kerk daar voor veel mensen niet meer de juiste plek voor. De sfeer die rond de boom ontstaat is heel bijzon der: sommige mensen komen elk jaar terug om dezelfde foto in de boom te hangen." Dat kunnen allerlei foto's zijn: van overleden dierbaren, maar ook van mensen die om wat voor reden dan ook een belangrijke rol in iemands leven spelen. Linssen: „Er gaat een grote kracht uit van het ophangen van de foto. Ik denk omdat je daarmee je gevoel kunt omzetten in een concrete daad." Niet zweverig Een foto en een kerstboom: meel is kennelijk niet nodig voor een krachtig ritueel. Volgens kunste nares Meike Ziegler kun je ritue len goed zelf bedenken. Ze heeft er zelfs haar werk van gemaakt: onder de naam creatuals - een samenvoeging van de woorden creative en ritual - bedenkt zij rituelen voor particulieren, be drijven en gemeenten, bijvoor beeld bij openingen, congressen, bruiloften of afscheidsceremo- nies. Mensen samenbrengen en ze gezamenlijk laten partici- -> magazine 17

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 78