Ophef over kerst-, of nee, decemberspotje NPO 4 De makers van De Marathon schieten de garagehouder van hun hitfilm te hulp. Ook in het echte leven moet een sponsorloop uitkomst brengen, nu Koos van Staveren (73) zijn garage op de fles ziet gaan én getroffen is door kanker. Het hartverscheurende verhaal van vier allesbehalve sportieve collega's die een marathon gaan lopen in de hoop met sponsorgeld hun garage te redden, werd in 2012 door ruim twee miljoen mensen bekeken. Toen één van de 'anti helden' ook nog eens kanker kreeg, hield geen bioscoopbezoe ker het droog. Dat de werkelijkheid de film nu inhaalt, nota bene bij de Rotter damse garage waar de bewuste scènes zijn opgenomen lijkt op een wel heel bijzondere speling van het lot. Martin van Waarden- berg en Gerard Meuldijk, de sce narioschrijvers van De Marathon, kunnen er maar één woord voor bedenken: bizar. Met uitroepte ken. „Je kunt het zo gek niet be denken of de werkelijkheid is er- ger", zegt Van Waardenberg, die tevens een van de hoofdrollen in de film speelde. De Rotterdammers zijn oprecht geschrokken van het verhaal van de garagehouder, onder klanten beter bekend als Koos Garvak, naar de naam van zijn zaak in het Oude Noorden. De belastingdienstver- kocht onlangs de inventaris bij op bod. Voor 5.900 euro gingen de vier bruggen plus de rest weg. Een schijntje voor al die spullen, maar het was meer dat zoon Richard - die meebood - kon betalen. Verkoop van het garage moet de rest van een belastingschuld inlos sen. „Het verhaal is hetzelfde als in de film", zegt de garagehouder, vlak nadat hij een potentiële koper heeft rondgeleid. „Inclusief het einde." Daarmee doelt hij op de diagnose die hij vorige week kreeg: kanker in longen en lever. Net als in de film, al was bij hoofdrolspe ler Stefan de Walle de slokdarm aangetast. Van Staveren wil er lie ver niet over praten. „Ik heb geen lucht meer, bel mijn zoon maar." Zoon Richard werkt al sinds zijn 16de in de zaak. Samen met zijn twee broers, die ook keurmeester zijn. Hij steekt een sigaret op in de gestripte garage. Aan de wand hangen alleen nog vergeelde elftalfoto's en twee posters van De Marathon. Een ingelijste foto van de crew van de film stelt hij nog veilig. „Die gaat naar mijn va der, hij is nog steeds de baas." Richard heeft genoten van de opnamen van de film. Het bracht bovendien nog geld in het laatje ook. Maar niet genoeg om de zaak, waarin zijn vader zestig jaar werkte, overeind te kunnen hou den. Zoon Van Staveren is de hele dag platgebeld door mensen die hem een hart onder de riem willen ste ken of willen helpen. „Ik vind het allemaal leuk en aardig, maar de zaak is leeg. Het gaat er nu om die zo goed mogelijk te verkopen, zo dat mijn vader niet ook nog zijn huis kwijt is." Hij is bezorgd over hoe het met zijn ouders verdergaat. De makers van de film willen bijspringen. In de Rotterdamse bioscoop KINO wordt op een nog nader te bepalen datum een nacht lang De Marathon gedraaid, de opbrengst van de kaartjes gaat naar Koos van Stave ren. Datzelfde geldt voor de bier tjes die Martin van Waardenberg gaat tappen. „We proberen zoveel mogelijk acteurs uit de film die avond te la ten komen", zegt Meuldijk. En na tuurlijk willen de initiatiefnemers ook een sponsorloop houden, waarvoor de deelnemers de foei lelijke geel-paarse shirtjes uit de film kunnen kopen. Presentator Klaas van Kruistum hangt buiten de kerstversiering op, Radar-gezicht Antoinette Hertsen- berg deelt binnen cadeautjes uit, 2 aoor 12-spelleidster Astrid Joosten speelt een potje Triviant met de jongens van De Kwis, en als Martine van Os en Sybrand Niessen van Omroep MAX het avondmaal op tafel zetten, legt NOS-nieuwslezer Dionne Stax enthousiast haar krantje neer. Iedereen is welkom en dus mag ook die van straat geplukte jongen met dat Arabische uiterlijk aanschuiven. Want: 'december vier je samen'. Zelfde tijd vorig jaar ontstond discussie over een 'te wit' promo filmpje van de publieke omroep. Nu het woord 'kerst' vervangen door 'december' kan dus onmoge lijk toeval zijn, klinkt het ook in omroepland. Moet na de zwarte- pietdiscussie ook over het christe lijke fenomeen kerst worden gede batteerd? SBS-coryfee Kees van der Spek bijvoorbeeld op Twitter: „Dit is ridicuul. Snapt de NPO dat je voor multiculti wel 'culti' nodig hebt? Anders is het multi-niks." Geen bal De NPO zegt in elk geval van alle ophef geen bal te begrijpen. „We wilden dit jaar een promofilmpje maken met een overkoepelende in houd. Kerst alleen zou de lading niet dekken", aldus een woordvoer der. „Bij de NPO heb je namelijk ook evenementen als Serious Request, in de aanloop naar kerst. t Er is een tweede spotje waarin Kerstmis wel wordt genoemd Daarom zie je bijvoorbeeld ook Domien Verschuuren van 3FM in het filmpje. Een ander evenement is de Top 2000 dat plaatsvindt tus sen kerst en oud nieuw." Bovendien, zo benadrukt het overkoepelende orgaan van de pu blieke omroep, wordt sinds gisteren ook een tweede spotje uitgezonden waarin kerst wél nadrukkelijk wordt genoemd. Is dat filmpje écht niet even snel gefabriceerd om de critici de mond te snoeren? „Dat is onze jaarlijkse promo waarin we laten zien welke programma's allemaal te zien zijn tijdens de feestdagen", aldus de woordvoerder. „Die is niet gemaakt naar aanleiding van de ophef, maar lag al heel lang in de planning." Ook Bert van Leeuwen, EO-presen- tator en een van de hoofdrolspelers uit het gewraakte NPO-filmpje, spreekt van een storm in een glas water. „Ze zeiden vooraf al een mooie spot te willen maken die niet alleen specifiek over kerst zou gaan. Dat dit zou zijn uit angst om men sen te beledigen, is nooit in me op gekomen." Traditie Journaallezer Simone Weimans liet eerder weten alleen maar blij te zijn met de diversiteit in het filmpje. Op Twitter voegde ze daar nog aan toe: „Ik vind het een mooie jaarlijkse traditie worden, ophef over de NPO-kerstpromo... sorry feestda genpromo." zaterdag 17 december 2016 GO Richard van Staveren in de inmiddels lege garage waar De Marathon werd opgenomen. FOTO SANNE DONDERS Yvonne Keunen Rotterdam Enkele hoofdrolspelers in kaskraker De Marathon. Er is flinke commotie ontstaan rond een tv-spotje van de NPO. De kreet 'kerst vier je samen' zou bewust zijn vervangen voor 'december vier je samen' om niemand in de multiculturele samenleving voor het hoofd te stoten. Onzin, beweert de NPO. Gudo Tienhooven Hilversum

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 4