De plek van God 8 Selectie van twee- en driedimensionaal werk De laatste weken van 2016 is de Vleeshal in Middelburg weer het domein van de Zeeuwse Kunstkring. Zestien leden tonen hun werk. Een Nieuwjaarsgroet van uw bezorgen een goede gewoonte Monnikenwerk rond twee denkbeeldige cirkels die 'in elkaar geschoven' worden. Op die basis maakt hij prachtige, se rene vormen, naast de 'Buildings', een soort wolkenkrabbers waarin architectuur en natuur elkaar ont moeten. Kettelerij zou met Cobi Boone in gesprek kunnen gaan. Uit haar 'Stilleven met vijf hyacinten' spreekt een zelfde taal. Glenn Priester heeft het hoogste woord. En terecht: hij heeft wat Tasten dat - hoe stil ook - worstelen kan zijn, zoeken naar (er zijn'. Prachtig en intens nieuws ontdekt. Op cirkelvormig doek schildert hij met pasteuze verf lichte tinten, die als vanzelf laagjes vormen. Er verschijnen horizontale banen die je met landschappen kunt associëren. Priester 'vangt' er zeven in koperen schalen. Een an dere reeks heeft een gevlochten draadmandje als 'lijst'. Goed con cept, goed uitgevoerd. Daar kun je wel even over bomen. Maar mijn aandacht wordt door een andere conversatie getrokken. Johan Klein is met zijn iphone op pad geweest. Hij nam kleine foto's mee. Vol spannende beelden, van architec tuur en ruimte. Vervreemdende beelden, die niet precies te plaatsen zijn, waarin je de weg kwijt raakt. Een moment van onrust in het ver der ontspannen gezelschap. Hoe wel: in een stil hoekje fluistert Jan de Heer kleuren, lijnen en texturen. Met grote pauzes, veel stilte, ver schijnen ze. De Heer tekent tastend op de vierkante millimeter. Tasten dat - hoe stil ook - worstelen kan zijn, zoeken naar 'er zijn'. Prachtig en intens. De contrasten maken het feestje extra aantrekkelijk. Het is boven dien prettig dat ze elkaar niet de tent uit vechten. De strak geometri sche en toch speelse schilderijen van Michiel Hermsen laten ruimte voor introverte tekeningen van De Heer. Die op zijn beurt geen pro bleem lijkt te hebben met de opge wekte, surreëel eigenzinnige we reld van Paula Termeer. Ik ga even een drankje halen. En kijken wie ik nog opzoek zo. Ik ben hier voorlopig nog niet weg. Twee keer per jaar or ganiseert de Zeeuwse Kunstkring een ten toonstelling. 's Win ters in de Vleeshal, 's zomers op een andere locatie. Het zijn een soort verjaardagsfeestjes. Je ontmoet er mensen die elkaar een paar keer per jaar zien. Wie zou er deze keer zijn? De Kunstkring is in mijn ogen zo'n gezelschap. Ik schuif als bezoeker graag aan. Óm te zien wat er gebeurd is de afgelopen maanden. Zestien van de 23 leden zijn gekomen. Jammer dat niet ie dereen er is. Wie er wel is, heeft meer ruimte. Je verdwaalt nu niet in de drukte. Er zijn ook leden ver trokken en er is nieuwe aanwas: Hans Oosterom. Ik mis Marja de Lange die in februari overleed. Was bijzonder hoe zij zich op hoge leef tijd bleef ontwikkelen. Miems van Citters, dit jaar 80 ge worden, is er weer bij. Naast een heerlijk los geschilderd bloemstil- leven en een vaardig geboetseerde bronzen grutto, toont ze twee ei genwijze, met varen verbonden houten beelden. Van Citters staat voor de moderne traditie. Zoals meer collega's. Dan gaat het gesprek dus over vakmanschap, stilering en abstractie, materiaalbehandeling. De scherpe kantjes van de ontwik kelingen van 100 jaar terug zijn eraf. Vorm en kleur zijn middel om stil te staan bij de schoonheid van de dingen. Jorien Brugmans vertelt enthousiast over het landschap en Leen van Duivendijk is nog steeds vol van het spiegelende waterop pervlak. Jan Kettelerij ontdekte de oloïde, een geometrische vorm Tussen baksteen en beton heet het rapport dat de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland onlangs uitbracht. Op 11 december jl. be richtte deze krant erover dat kerk gebouwen niet ongemerkt moeten verdwijnen. Het gaat in Zeeland om meer dan honderd kerken die tussen 1940 en 2970 zijn gebouwd. „Op een uitzondering na zijn ze niet beschermd, terwijl ze vaak het dorps- of stadbeeld bepalen en van (grote) waarde zijn." Het handhaven van een kerk kan in financiële zin zoiets zijn als het gat in de hand van de big spender. Dat is een punt. Ligt de waarde er gens anders? Kerken vertellen het verhaal van de plek van godsdienst in de samenleving. De oude gigan ten zijn gebouwd in een tijd dat le ven zonder geloof geen optie leek. De torens wijzen naar de hemel en zijn markante herkenningspunten aan de horizon. De kerk staat mid den in het dorp of de stad, zoals het geloof de kern van het bestaan vormde. Onder meer op Tholen, in Kortgene, Aardenburg, Ossenisse en Lamswaarde vindt u deze mo numenten. Vaak met blauw-wit bordje en dus als zodanig erkend en buiten gevaar. Maar dan de andere kerken, als eerste de erfgenamen van de refor matie en doleantie: de hervormde kerk in IJzendijke is de oudste voor de protestantse eredienst. De ker ken waarvan leden naar elkaar om zien, waar de diaken vroeger ar menzorg bood en nu een schuld hulpmaatje is of in actie komt voor de voedselbank. De wederopbouw heeft zijn ei gen monumenten gecreëerd. In Scharendijke bijvoorbeeld waar de Bethlehemkerk de verwoeste kerk van Eikerzee verving. En er zijn kerken na de Tweede Wereldoorlog gebouwd in Ouwerkerk, Zuid- zande, Breskens, en Philippine. De platte kerken uit de jaren 70 en 80 in nieuwbouwwijken steken helemaal niet meer boven het maaiveld uit. De verbinding met het hogere raakt meer op de achter grond, het zijn multifunctionele ontmoetingscentra - overal goed voor. Zoals godsdienst inwisselbaar lijkt te zijn geworden voor levens beschouwing in een new age. Tot slot steken de scherpe spit sen van refodomes af tegen de ho rizon. Als opgestoken vingers: waarschuwend en oproepend tot bezinning. Daar waar gerefor meerde gemeenten groeien ver schijnen kerken die duizend of tweeduizend man kunnen bergen. In 's-Gravenpolder weet men er van. Ook deze kerkbouw heeft ei gen karakteristieken en zegt veel over het gelijktijdig voorkomen van religionisering en secularise ring in onze samenleving. zaterdag 17 december 2016 Glenn Priester - 'Gevangen Zeeluchtlandschap'. Zeeuwse Kunstkring: t/m 1/1 2017, Vleeshal, Markt, Middel burg, dagelijks 12.00-17.00 uur, behalve eerste kerstdag. Zeeuwse Kunstkring pakt smaakvol uit Nico Out RECENSIE Keramiek van Anneke Coppoolse, op de achtergrond gouaches van Jorien Brugmans en beelden van Miems van Citters. BERICHT AAN ONZE ABONNEES Vanaf 19 december brengt de bezorger van deze krant u, onze abonnee, een persoonlijke Nieuwjaarsgroet. Hiernaast het kaartje waarmee uw bezorger langs komt. Trouw fd. nrc.nexr ■"Mwjandsdagblad Uidsch 1'JlW.id «GWfflfianhafc. int Bij twijfel Heeft u twijfels omtrent de identiteit van de bezorger, dan kunt u vragen naar de loop lijst of het identiteitsbewijs. Elke bezorger ontvangt dagelijks een actuele looplijst waarop de abonnees en de persoonlijke gegevens van de bezorger staan vermeld José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op www.pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 44