\mm DE WEEK VAN PHLIPPEN 5 Was Gerrit de laatste leider? 20 LÜ 0. D Actelion OCI Air France- KLM VAN DER VALK METAMORFOSE De gedurfde metamorfose doet Van der Valk goed. Hordes zakenmensen weten de Toekan 2.0 elke dag te vinden, 's Avonds zit het er vol families. Het straatbeeld is de afgelopen jaren zo razendsnel veran derd, dat ik mij soms een vreemde in mijn eigen stad voel. Videotheken, de kaasboer, boeken winkels, bankkantoren, pinauto maten en mijn favoriete cd-win- keltje. Ze verdwijnen. Als je geluk hebt maken ze plaats voor een keur aan koffiebarretjes en ander enter tainment. Als je pech hebt volgt trieste leegstand, met hier en daar een pop-upwinkeltje. Economen noemen dit creatieve destructie. Het hoort bij een ge zonde economie waarin wensen van consumenten steeds sneller worden ingewilligd door het aan bod. Creatieve destructie is van alle tijden maar het internet jaagt ons zo langzamerhand wel de stuipen op het lijf. Want achter die veran derende winkelfacadcs gaan talloze bedrijven failliet of ze gaan over op technologie waardoor mensenhan den onnodig zijn. Natuurlijk staat er ook veel positiefs tegenover, zo als nieuwe producten, betere dien sten en nieuwe banen voor vooral jonge mensen. Maar toch vraag ik mij steeds vaker af waarvoor dit al lemaal goed is en of we niet wat rustiger aan kunnen doen. bewijst de hit van de speech van Jan Terlouw in DWDD. Jong en oud bleek ontroerd door zijn op roep om terug te gaan naar de tijd dat de touwtjes uit de brievenbus hingen. Ook het opkomend popu- lisme dankt haar succes deels aan de roep om terug te gaan naar hoe het was. Maar was het vijftig jaar geleden wel beter? Als je het economen vraagt, hebben we het allemaal (ook in Amerika) veel beter gekre gen. Onze koopkracht is door de bank genomen gegroeid. De kans is groot dat voor elke baan die ver dwijnt, een nieuwe baan ver schijnt. Als je het economen vraagt, hebben we het allemaal veel beter gekregen Maar wat als het niet om economi sche feiten draait, maar om ons ge voel? Zijn we door al die turbulente creatieve destructie wel gelukkiger geworden? Vier Harvard-economen beten zich vast in deze belangrijke vraag. Zij bestudeerden meer dan 300 ste den in Amerika die sterk verschil den in de mate waarin technologi sche vooruitgang leidde tot chaos op de arbeidsmarkt. Deze week pu bliceerden zijn hun conclusie: daar waar inwoners meer verandering voor hun kiezen kregen, werden ze op den duur gelukkiger. Van werk loos raken worden alle mensen weliswaar ongelukkig, maar op de lange termijn zijn zij die vaker van baan veranderden, vrijwillig of on vrijwillig, veel gelukkiger dan mensen die in hun baan bleven. In steden waar de totale werkloosheid gelijk bleef, werden mensen het meest gelukkig en wat ook hielp was een mentaliteit van vooruit kijken in plaats van achteruit. Dat dit onderzoek over Amerika gaat, is voor ons alleen maar goed nieuws. We hebben namelijk veel betere sociale voorzieningen. Nu nog ophouden met verlangen naar vroeger en beginnen met vooruit te kijken! Randstad ks - 7# Met één hand schuift de jonge vrouw haar salade geitenkaas naar binnen, terwijl ze met de andere driftig op haar laptop tikt. Bij Van der Valk in Sassenheim overbrugt Esmée de Wolde (29) een paar uur tussen twee afspraken. Ze werkt voor een farmaceutisch bedrijf en reist veel door het land. Van der Valk is vaak haar tussenstop. „Ze zitten langs de snelweg, er is altijd plek en ze hebben goede wifi", vertelt ze. De Wolde is een van de klanten die Van der Valk het liefste ziet: mensen die de keten hebben her ontdekt. „Vroeger gingen we re gelmatig met opa en oma bij Van der Valk uit eten." Hoe dat was? „Massaal. Je kreeg veel eten en er lag een kers op de appelmoes. Sindsdien is er veel veranderd." De kers en appelmoes zijn al lang geleden van het menu ge schrapt. In de keuken in Sassen heim zwaait een ambitieuze jonge chefkok de scepter, die in sterren restaurants zoals De Librije heeft gewerkt. En het menu is niet het enige dat een transformatie heeft ondergaan. Veel van de honderd Van der Valkhotels in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk zijn de laatste jaren compleet ver bouwd en heringericht. Zo heeft het hotel-restaurant in Sassen heim nu het soort retro leunstoel- FAMILIE @sandraphlippen Vooruitki ke Dat ik daarin niet alleen sta 1 lil lil Dollar en euro raken el kaar bijna aan door beleid van Amerikaanse en Eu ropese centrale banken. Verliezen aandeelhou ders hun ultieme machts positie? Na PostNL lijken nu ook de aandeelhou ders van TMG in het nauw. Vanaf 2018 neuzen de techreuzen eenvoudig in onze bankrekening als we niet uitkijken. Sandra Phlippen is chef economie O W zaterdag 17 december 2016 De Zwitserse farmaceut zou in gesprek zijn over een over name. De kunstmestfa- brikant won fors nadat analisten van Kepler Cheu- vreux grote inte resse toonden. Pilotenvakbond VNVen KLM hebben hun sle pende pensioen conflict bijge legd. Het uitzendbe- drijf meldde de overname van detacheerder BMC. O o GO Hip, luxe Annemieke van Dongen Sassenheim Van der Valk is een familieonderne ming: alle honderd hotels worden gerund door een bloedverwant van oprichter Nicolaas van der Valk. Lang niet alle fami lieleden werken ech ter meer in het con cern. De vierde ge neratie, die nu aan de macht is, heeft zo'n 250 leden. Een echte leider heeft het concern niet meer sinds 'pater Ab de Bruijn, van hotelSassenheim. familias' Gerrit van der Valk in 2009 overleed. Het beeldmerk van de toekan zit in een stichting. Daaronder hangen vijf grote 'fa- miliestaken'. Binnen die staken wordt be paald welke hotels een opknapbeurt krijgen, waar nieuw bouw komt en welke ondernemende neef of nicht aan de beurt is om een nieuwe zaak te gaan leiden. De staken worden ondersteund door commissies en on dersteunende bedrij ven die bijvoorbeeld de inkoop, marketing en online boekings systemen centraal regelen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 20