fcft
Vrijwilligers RTM reconstrueren laatste treintje Schouwen
7
Trammetje 37 reed vijftig jaar lang over
Schouwen en Goeree. In januari 1956
werd deze laatste 'vierkante' RTM-
locomotief gesloopt. Met geld van
onder meer Stichting Renesse
wordt ze nu herbouwd.
kosten. Het Prins Bernhard Cul
tuurfonds draagt 30.000 euro bij.
De Stichting Renesse legt 5.000
euro op tafel om oude tijden te la
ten herleven op Schouwen-Duive-
land.
Stoomketel
De Bruin: „Het wielstel staat al
klaar. Vorige week is het cilinder-
blok opgehaald. Dat is in België ge
goten in een houten model dat
door de firma Anéko op Tholen is
vervaardigd. Dat was een ingewik
keld en duur proces. Nu zit we in
de fase dat we offertes vragen voor
de bouw van de stoomketel. Ook
die gaat tienduizenden euro's kos
ten. We sturen een boek van 66
pagina's technische berekeningen
mee."
„Mooi hé," zegt De Bruin in het
naar olie ruikend kantoortje bo
venin het RTM-museum. Voor
hem liggen de originele bouwte
keningen van stoomlocomotiefjes
als de 37.
„Deze serie is in 1906 ontwor
pen door machinefabriek Backer
Ruëb in Breda. Datzelfde jaar zijn
er in opdracht van de RTM zes ge
bouwd bij Werkspoor in Amster
dam. Met stoker en machinist aan
dezelfde kant naast de ketel is het
een bijzonder model. We hebben
de tekeningen ingevoerd in de
computer en op basis daarvan zijn
met een laser de stalen framepla
ten gesneden. Die staan dus ook al
klaar."
Originele onderdelen zijn er
nog nauwelijks. „We hebben nog
een manometer, een nummer-
Rotterdammer Jan de Bruin
(66) praat met liefde over
'de 37'. „In januari 1956
werd ze samen met andere loco
motieven op een boot gehesen en
afgevoerd naar de sloperij in Stam
persgat. Ze heeft honderdduizen
den kilometers gemaakt op Schou-
wen-Duiveland. Er werden perso
nen mee vervoerd, maar ook bie
ten en bietenpulp.
Samen met zeven andere vrij
willigers bouwt De Bruin in het
RTM-museum in Ouddorp de 37
na. Het project gaat circa drie ton
RTM had 58 locomotieven, waar
van de helft van dit type. Van het
traditionele type hebben we er
vier. Van dit type is er vreemd ge
noeg niet één bewaard gebleven.
„Nu, bij het vijftigjarig bestaan
van het museum, komt daar dus
verandering in. Want we vinden
het belangrijk een representatieve
collectie te laten zien."
Het gaat nog wel vier jaar duren
voordat de 37 af is. Mogelijk heeft de
RTM tegen die tijd zijn spoorlijn
verlengd naar Scharendijke. Het
plan daarvoor ligt klaar. Alleen het
geld ontbreekt.
We zitten in de fase
dat we offertes
vragen voor de bouw
van de stoomketel
plaat en een fabrieksplaat." Aan de
replica van de 37 hebben de acht
vrijwilligers nog een jaar of vier
werk, schat De Bruin, die zich af
vraagt waarom er niet eerder een
dergelijke replica is gemaakt. De
zaterdag 17 december 2016
SD
Stoomlocomotief 37 keert weer
Jan de Bruin (rechts) en Wim Helbers werken aan de reconstructie van stoomlocomotief 37. foto marieke mandemaker
Ton van den Nouweland
Ouddorp
Oude tekening van RTM-locomotief 37 foto rtm museum
Het Schouwse locomotiefje wordt aan boord van een schip ge
hesen en afgevoerd voor sloop, foto rtm museum
Jan de Bruin, HTM-vrijwilliger