fcft Vrijwilligers RTM reconstrueren laatste treintje Schouwen 7 Trammetje 37 reed vijftig jaar lang over Schouwen en Goeree. In januari 1956 werd deze laatste 'vierkante' RTM- locomotief gesloopt. Met geld van onder meer Stichting Renesse wordt ze nu herbouwd. kosten. Het Prins Bernhard Cul tuurfonds draagt 30.000 euro bij. De Stichting Renesse legt 5.000 euro op tafel om oude tijden te la ten herleven op Schouwen-Duive- land. Stoomketel De Bruin: „Het wielstel staat al klaar. Vorige week is het cilinder- blok opgehaald. Dat is in België ge goten in een houten model dat door de firma Anéko op Tholen is vervaardigd. Dat was een ingewik keld en duur proces. Nu zit we in de fase dat we offertes vragen voor de bouw van de stoomketel. Ook die gaat tienduizenden euro's kos ten. We sturen een boek van 66 pagina's technische berekeningen mee." „Mooi hé," zegt De Bruin in het naar olie ruikend kantoortje bo venin het RTM-museum. Voor hem liggen de originele bouwte keningen van stoomlocomotiefjes als de 37. „Deze serie is in 1906 ontwor pen door machinefabriek Backer Ruëb in Breda. Datzelfde jaar zijn er in opdracht van de RTM zes ge bouwd bij Werkspoor in Amster dam. Met stoker en machinist aan dezelfde kant naast de ketel is het een bijzonder model. We hebben de tekeningen ingevoerd in de computer en op basis daarvan zijn met een laser de stalen framepla ten gesneden. Die staan dus ook al klaar." Originele onderdelen zijn er nog nauwelijks. „We hebben nog een manometer, een nummer- Rotterdammer Jan de Bruin (66) praat met liefde over 'de 37'. „In januari 1956 werd ze samen met andere loco motieven op een boot gehesen en afgevoerd naar de sloperij in Stam persgat. Ze heeft honderdduizen den kilometers gemaakt op Schou- wen-Duiveland. Er werden perso nen mee vervoerd, maar ook bie ten en bietenpulp. Samen met zeven andere vrij willigers bouwt De Bruin in het RTM-museum in Ouddorp de 37 na. Het project gaat circa drie ton RTM had 58 locomotieven, waar van de helft van dit type. Van het traditionele type hebben we er vier. Van dit type is er vreemd ge noeg niet één bewaard gebleven. „Nu, bij het vijftigjarig bestaan van het museum, komt daar dus verandering in. Want we vinden het belangrijk een representatieve collectie te laten zien." Het gaat nog wel vier jaar duren voordat de 37 af is. Mogelijk heeft de RTM tegen die tijd zijn spoorlijn verlengd naar Scharendijke. Het plan daarvoor ligt klaar. Alleen het geld ontbreekt. We zitten in de fase dat we offertes vragen voor de bouw van de stoomketel plaat en een fabrieksplaat." Aan de replica van de 37 hebben de acht vrijwilligers nog een jaar of vier werk, schat De Bruin, die zich af vraagt waarom er niet eerder een dergelijke replica is gemaakt. De zaterdag 17 december 2016 SD Stoomlocomotief 37 keert weer Jan de Bruin (rechts) en Wim Helbers werken aan de reconstructie van stoomlocomotief 37. foto marieke mandemaker Ton van den Nouweland Ouddorp Oude tekening van RTM-locomotief 37 foto rtm museum Het Schouwse locomotiefje wordt aan boord van een schip ge hesen en afgevoerd voor sloop, foto rtm museum Jan de Bruin, HTM-vrijwilliger

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 181