W PEILT DE STEMMING
Zo ko
je de
winter
door
Thermen Bussloo
15
DEZE WEEK: ONDER SCHOLIEREN
f
Karinsd^jj)
rs
denkring? Het antwoord - Ja - druist
in tegen conclusies uit officiële on
derzoeken, die meest een gesegre
geerd beeld laten zien. De donkere
Armeense Anoushik schetst het le
ven in zo'n multi-etnische vrienden
groep. Zij vertelt hoe haar neef, die
op pad was met zijn Marokkaanse
vrienden, werd uitgescholden in
een Turkse winkel. „'Ben je Arme
niër, rot dan op!' riep die man. Die
Marokkaanse jongens schoten mijn
neef te hulp: 'Waar slaat dit op?'
vroegen ze."
Het is een prettig soort redelijk
heid en nuchterheid die je hier te
genkomt. „Joh, die lui van PowNews
zijn echt dom, die provoceren alleen
maar." Ricardo is deels Spaans, hij
heeft niets met Wilders, maar vindt
dat je van immigranten best mag vra
gen dat zij zich aanpassen. „Je eigen
cultuur moet je binnenshuis houden.
Ik ga in Marokko ook geen verplichte
stamppotdag of zo invoeren." Ieder
een lacht.
Heeft iemand ervaring met ra
cisme? Nauwelijks. Reda, de Marok
kaanse jongen: „Nooit iets van ge
merkt."
De Turkse Gözdem probeert zo
min mogelijk met andere Turken om
te gaan, want dat vindt ze benau
wend. Een Thrkse jongen noemt zich
juist 'op de eerste plaats Turks' hoe
wel hij niet goed kan uitleggen
waarom hij dit zo voelt. De rest van
de klas haalt de schouders op: het
zijn individuele keuzes.
Rob van Beek glundert. De ge
sprekken doen hem denken aan zijn
jeugd in de Schilderswijk. „Ik was de
beste van de klas en had een Turks
vriendje. Die jongen was slim, hij
was de enige die mij begreep, maar
kreeg een laag schooladvies. Dat
vond ik zo onrechtvaardig. Later zag
ik hem terug: was ie binnen de kort
ste keren toch op het vwo terecht ge
komen."
Zo kijkt Van Beek naar de wereld
en naar zijn leerlingen. Hij ziet geen
problemen, maar kansen. „Meneer
Van Beek neemt ons serieus", zegt de
blonde Julia. Om haar heen zie ik
hoofden knikken: inderdaad.
Hoe kijken jongeren
naar de polarisering in
de samenleving? Op
bezoek bij de leerlingen
van Rob van Beek.
k bracht een halve dag door op de
openbare scholengemeenschap
De Ring van Putten in Spijke-
nisse. Leraar maatschappijleer
Rob van Beek (47) had me uitge
nodigd. Rob had op sociale media
mijn oproep gelezen aan ouders,
scholieren en studenten om mij te
mailen over hun ervaringen met
'politieke indoctrinatie' in het on
derwijs. Die vraag triggerde hem.
„Ik ben links, maar ik dring mijn
leerlingen mijn visie niet op",
schreef Van Beek. Ik was welkom bij
zijn lessen.
Met twee havo-4 klassen - scho
lieren in de leeftijd van 15 tot 17 jaar -
gaan Rob en ik in gesprek. Over het
proces tegen Geert Wilders. Over de
islam, de multiculturele samenle
ving en Zwarte Piet. En over de
scheidslijnen tussen bevolkings
groepen.
De achtergronden van de leerlin
gen konden nauwelijks diverser
zijn: autochtoon, Turks, Antilliaans,
Surinaams, Armeens, Marokkaans,
Chinees, Spaans, Belgisch, Indisch.
Van Beek - grote, kleurige tattoo op
z'n onderarm - groeide op in de
Schilderswijk in Den Haag met al
lochtone kinderen als vrienden. Die
jeugdervaringen betalen zich uit in
zijn beroep: hij is in deze multicul
turele omgeving als een vis in het
water. Probeert Rob jullie zijn me
ning op te dringen, vraag ik? Nee,
zeggen de leerlingen, 'meneer Van
Beek' moedigt hen aan zelfstandig
na te denken.
Het is enkele dagen na de veroor
deling van Geert Wilders. Vinden ze
het vonnis terecht? Een aantal ar
men gaat omhoog: ja. „Ik voel mij
aangesproken als Wilders 'minder
Marokkanen' roept", zegt Reda, een
op. Anders dan de debatten in de ge
polariseerde samenleving doen ver
moeden, tonen zij begrip voor el-
kaars standpunten. Zo vinden de
blanke leerlingen in meerderheid dat
'Zwarte Piet Zwarte Piet moet blij
ven'. Donkere scholieren hebben
daar moeite mee, maar blijven genu
anceerd. De Antilliaanse Romy is
voor een veegpiet: „Maar daarna
moeten de tegenstanders ook ophou
den met drammen." Ze krijgt bijval.
„Precies, wat Romy zegt: ze blijven
maar doorgaan", klinkt het. „Na
Zwarte Piet vinden ze wel weer iets
anders om over te zeuren."
Hebben ze een gemengde vrien-
jongen met een Marokkaanse achter
grond. „Stel dat hij aan de macht
komt?"
Verdeeld over de twee groepen zijn
er drie leerlingen met openlijke sym
pathie voor Wilders. Wegens diens
'sterke uitstraling' en wegens zijn
kritiek op de radicale islam, zegt de
één wat stelliger dan de ander. Op
vallend: de sympathisanten van Wil
ders worden niet verketterd. „Als je
problemen hebt met Wilders, dan
stem je toch gewoon niet op hem?"
oppert een Surinaamse jongen.
Deze scholieren accepteren hun
onderlinge politieke meningsver
schillen als vanzelfsprekend, valt mij
Nu met vroegboekkorting
Altijd inclusief: vlucht verblijf huurauto
3 dgn Valkenburg HP 3 dagen Groningen
www.Zoweg.nl/dagblad of 0900-2359693 70cPg
2 dagen hotel
zaterdag 17 december 2016
'Dring jouw cultuur
niet op'
Leraar Rob van
Beek voor het bord
in zijn klas.
FOTO MARCO OKHUIZEN
Even een warme neus halen als de
kou heeft toegeslagen? Of zoek je
vast een fijne zomervakantie?
Op mijn website staan de leukste
plekjes. Profiteer van onze vroeg-
boekkorting en kijk snel op
www.karinschoice.nl
Verblijf 2 dagen op de Veluwe incl. entree tot Thermen Bussloo t.w.v. 34,50 p.p.
1 nacht incl. ontbijt in 3* Princess Hotel Beekbergen -? Q
Inclusief 1 dag entree tot Thermen Bussloo
Gratis welkomstdrankje, parkeren en wifi Jfity
Betaal pas bij aankomst!
4* Hotel Atlanta (7,8) 3* Hampshire - City Groningen (8,3)
2 nachten incl. ontbijtbuffet 2 nachten incl. ontbijtbuffet
2 keer 4-gangendiner qq Gratis wifi sauna
Gratis fietsroute drankje '**va Verblijf in hartje centrum! wA
Prijs per persoon o.b.v. 2 personen en beschikbaarheid, exclusief reserveringskosten en toeristenbelasting
Voor maar: