W PEILT DE STEMMING Zo ko je de winter door Thermen Bussloo 15 DEZE WEEK: ONDER SCHOLIEREN f Karinsd^jj) rs denkring? Het antwoord - Ja - druist in tegen conclusies uit officiële on derzoeken, die meest een gesegre geerd beeld laten zien. De donkere Armeense Anoushik schetst het le ven in zo'n multi-etnische vrienden groep. Zij vertelt hoe haar neef, die op pad was met zijn Marokkaanse vrienden, werd uitgescholden in een Turkse winkel. „'Ben je Arme niër, rot dan op!' riep die man. Die Marokkaanse jongens schoten mijn neef te hulp: 'Waar slaat dit op?' vroegen ze." Het is een prettig soort redelijk heid en nuchterheid die je hier te genkomt. „Joh, die lui van PowNews zijn echt dom, die provoceren alleen maar." Ricardo is deels Spaans, hij heeft niets met Wilders, maar vindt dat je van immigranten best mag vra gen dat zij zich aanpassen. „Je eigen cultuur moet je binnenshuis houden. Ik ga in Marokko ook geen verplichte stamppotdag of zo invoeren." Ieder een lacht. Heeft iemand ervaring met ra cisme? Nauwelijks. Reda, de Marok kaanse jongen: „Nooit iets van ge merkt." De Turkse Gözdem probeert zo min mogelijk met andere Turken om te gaan, want dat vindt ze benau wend. Een Thrkse jongen noemt zich juist 'op de eerste plaats Turks' hoe wel hij niet goed kan uitleggen waarom hij dit zo voelt. De rest van de klas haalt de schouders op: het zijn individuele keuzes. Rob van Beek glundert. De ge sprekken doen hem denken aan zijn jeugd in de Schilderswijk. „Ik was de beste van de klas en had een Turks vriendje. Die jongen was slim, hij was de enige die mij begreep, maar kreeg een laag schooladvies. Dat vond ik zo onrechtvaardig. Later zag ik hem terug: was ie binnen de kort ste keren toch op het vwo terecht ge komen." Zo kijkt Van Beek naar de wereld en naar zijn leerlingen. Hij ziet geen problemen, maar kansen. „Meneer Van Beek neemt ons serieus", zegt de blonde Julia. Om haar heen zie ik hoofden knikken: inderdaad. Hoe kijken jongeren naar de polarisering in de samenleving? Op bezoek bij de leerlingen van Rob van Beek. k bracht een halve dag door op de openbare scholengemeenschap De Ring van Putten in Spijke- nisse. Leraar maatschappijleer Rob van Beek (47) had me uitge nodigd. Rob had op sociale media mijn oproep gelezen aan ouders, scholieren en studenten om mij te mailen over hun ervaringen met 'politieke indoctrinatie' in het on derwijs. Die vraag triggerde hem. „Ik ben links, maar ik dring mijn leerlingen mijn visie niet op", schreef Van Beek. Ik was welkom bij zijn lessen. Met twee havo-4 klassen - scho lieren in de leeftijd van 15 tot 17 jaar - gaan Rob en ik in gesprek. Over het proces tegen Geert Wilders. Over de islam, de multiculturele samenle ving en Zwarte Piet. En over de scheidslijnen tussen bevolkings groepen. De achtergronden van de leerlin gen konden nauwelijks diverser zijn: autochtoon, Turks, Antilliaans, Surinaams, Armeens, Marokkaans, Chinees, Spaans, Belgisch, Indisch. Van Beek - grote, kleurige tattoo op z'n onderarm - groeide op in de Schilderswijk in Den Haag met al lochtone kinderen als vrienden. Die jeugdervaringen betalen zich uit in zijn beroep: hij is in deze multicul turele omgeving als een vis in het water. Probeert Rob jullie zijn me ning op te dringen, vraag ik? Nee, zeggen de leerlingen, 'meneer Van Beek' moedigt hen aan zelfstandig na te denken. Het is enkele dagen na de veroor deling van Geert Wilders. Vinden ze het vonnis terecht? Een aantal ar men gaat omhoog: ja. „Ik voel mij aangesproken als Wilders 'minder Marokkanen' roept", zegt Reda, een op. Anders dan de debatten in de ge polariseerde samenleving doen ver moeden, tonen zij begrip voor el- kaars standpunten. Zo vinden de blanke leerlingen in meerderheid dat 'Zwarte Piet Zwarte Piet moet blij ven'. Donkere scholieren hebben daar moeite mee, maar blijven genu anceerd. De Antilliaanse Romy is voor een veegpiet: „Maar daarna moeten de tegenstanders ook ophou den met drammen." Ze krijgt bijval. „Precies, wat Romy zegt: ze blijven maar doorgaan", klinkt het. „Na Zwarte Piet vinden ze wel weer iets anders om over te zeuren." Hebben ze een gemengde vrien- jongen met een Marokkaanse achter grond. „Stel dat hij aan de macht komt?" Verdeeld over de twee groepen zijn er drie leerlingen met openlijke sym pathie voor Wilders. Wegens diens 'sterke uitstraling' en wegens zijn kritiek op de radicale islam, zegt de één wat stelliger dan de ander. Op vallend: de sympathisanten van Wil ders worden niet verketterd. „Als je problemen hebt met Wilders, dan stem je toch gewoon niet op hem?" oppert een Surinaamse jongen. Deze scholieren accepteren hun onderlinge politieke meningsver schillen als vanzelfsprekend, valt mij Nu met vroegboekkorting Altijd inclusief: vlucht verblijf huurauto 3 dgn Valkenburg HP 3 dagen Groningen www.Zoweg.nl/dagblad of 0900-2359693 70cPg 2 dagen hotel zaterdag 17 december 2016 'Dring jouw cultuur niet op' Leraar Rob van Beek voor het bord in zijn klas. FOTO MARCO OKHUIZEN Even een warme neus halen als de kou heeft toegeslagen? Of zoek je vast een fijne zomervakantie? Op mijn website staan de leukste plekjes. Profiteer van onze vroeg- boekkorting en kijk snel op www.karinschoice.nl Verblijf 2 dagen op de Veluwe incl. entree tot Thermen Bussloo t.w.v. 34,50 p.p. 1 nacht incl. ontbijt in 3* Princess Hotel Beekbergen -? Q Inclusief 1 dag entree tot Thermen Bussloo Gratis welkomstdrankje, parkeren en wifi Jfity Betaal pas bij aankomst! 4* Hotel Atlanta (7,8) 3* Hampshire - City Groningen (8,3) 2 nachten incl. ontbijtbuffet 2 nachten incl. ontbijtbuffet 2 keer 4-gangendiner qq Gratis wifi sauna Gratis fietsroute drankje '**va Verblijf in hartje centrum! wA Prijs per persoon o.b.v. 2 personen en beschikbaarheid, exclusief reserveringskosten en toeristenbelasting Voor maar:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 15