Oplossing voor sportclubs JONGE STARTER IggtiHitt. Op zijn zestiende zette Ruud Stelder (29) een bedrijf in e-sigaretten op, vier jaar later zag SEOshop het licht. Toen dat laatste bedrijf vorig jaar werd overgenomen door het Canadese Lightspeed, betekende dat voor Ruud weer een baan in dienst. Maar hij is het ondernemen nog niet verleerd. SEOshop werd in 2008 opge zet als platform waarmee webshops worden gemaakt. Inmiddels werken onder meer Heineken, Philips en Marktplaats met de dienst. Door de overname van Lightspeed maakt het bedrijf een gigantische spurt. Ruud is na de overname niet bij het bedrijf weggegaan, want hij werkt er nu in loondienst. Of hij dat jammer vindt? „Zeker niet. De visies van deze bedrijven passen goed bij elkaar." Visie Een jaar geleden kwam er een aanvraag van Lightspeed om SEOshop over te nemen. „Ik dacht in eerste instantie dat het ging om een samen werking. Maar dat bleek niet het geval. De directeur had het vliegtuig gepakt en was de volgende dag in Neder land." In loondienst of niet, het ondernemen zit er bij Ruud nog wel in. Niet voor niets is hij elke dag aan het Met een inventief sponsormo del neemt Brandsfit-oprichter Jip Maathuis sportclubs de zoektocht naar sponsors uit handen. Zijn doel: gratis sport tenues voor alle jeugdteams van amateurclubs. Gratis sporttenues, hoe regel je die? „Wij zoeken bedrijven die als sponsor op shirts van jonge spe lers willen staan. Clubs hoeven dus niet zelf meer op zoek naar sponsoren. Bedrijven krijgen via ons de mogelijkheid om doelge richt te targetten, bijvoorbeeld op leeftijd of locatie. Met 100 euro per jaar kan een bedrijf al vier teams sponsoren. Per tenue heb ben we plek voor vier sponsors." Chocolade Het idee voor dit sponsormodel ontstond na een reis met War Child naar Oeganda. Jip verkocht namelijk toen hij 9 jaar was cho coladeletters voor War Child. Hij deed dit zo goed dat hij mee mocht naar de projecten van de organisatie. „Ik zag huizen beschilderd met reclame. Als be woners door geldgebrek het huis niet af kunnen maken, kunnen ze terecht bij een speciaal fonds waarbij bedrijven als Coca-Cola zijn aangesloten. In ruil voor reclame krijgen de bewoners geld om hun huis af te bouwen. Waarom vertalen we dat niet naar sporttenues, vroeg ik me af." Terug in Nederland pitchte Jip het idee bij de Cortina Groep, een multinational in de kleding- en schoenenindustrie. „De directeur was meteen enthousiast. Cortina heeft een aandeel in Brandsfit, dankzij hun expertise en midde len kunnen wij als start-up sneller groeien." brandsfit.com Ito hols pikken de komende jaren 'vrouwelijke' kantoorhanen in. Portret van een start-up waarin twintigers hun ziel en zaligheid steken. Offline en on beste Tan üilMi» fA' WIE Jip Maathuis LEEFTIJD 19 jaar WAT Brandsfit BO I DE ONDERNEMER I ZATERDAG 17 DECEMBER 2016 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 155