'Hoe moest Ik vertellen dat we over moesten stappen op elektrisch? De bedrijven TIM CORONEL gehad. Hoeveel miljoen hebben we daar stukgeslagen?" Tim„3,8 miljoen, in guldens." Tom: „Om maar aan te geven dat we niet alleen maar succes hebben. Er zijn plussen en minnen. We hebben in totaal drie kart- banen gehad: een in Enschede, een in Den Haag en een in Huizen. Nou, in Den Haag hadden we iemand die een bv had in onze kassa. Daarvan hebben we geleerd dat als je er niet bij bent, er geen controle is en je geplukt wordt. Je moet de juiste mensen op de juiste plekken hebben. We hebben toen besloten niet meer ver weg te gaan. Dat kost allemaal tijd en levert alleen maar ellende op. We doen nu alles hier, om de hoek. Dus één: de tafel staat niet op één poot. En twee: alles zit nu in Huizen en omgeving." Tim: „Als je terugkijkt: alles watje aanraakte, liep toen. Horeca was heel makkelijk." Tom: „We hebben ook nog een bioscoop gehad." Tom: „Maar de kern is voor ons de autosport. Doen we dus ook vanuit een bedrijf." Lachend: „Maar daarvan mogen we de cijfers nog wel een beetje opkrikken. Mensen denken dat wij goud geld harken met de autosport. Nou, ik heb nieuws voor ze... Het geld dat we nodig hebben om met Dakar mee te doen, proberen we uit de markt te vis sen. Dat lukt vaak net niet. Dan ben je met die buggy's bezig en dan denk je: dat motor blok mag nog wel 10 pk meer hebben. En eigenlijk moeten we die duurdere velgen hebben. We geven vaak net iets meer uit dan er binnenkomt." Op de kartbaan in Huizen rijden de karts nu precies een jaar op elektriciteit. Waarom is die overstap gemaakt? Tim: „Mijn leverancier zei: 'Dit moetje even proberen.' Ik reed erop en dacht: dit kan niet waar zijn. Ons leven is benzine, hè. Ik heb drie weken lang stuiterend in mijn bed gelegen. Ik dacht: hoe moet ik mijn broers en de aandeelhouders vertellen dat we moeten overstappen? Dus toen heb ik de leverancier de karts naar Huizen laten brengen en ieder een uitgenodigd. Elektrisch stuurt en accele reert beter en het stinkt niet. De jongens zeiden: 'Tim, dit is een no brainer'. Ik zei: 'Dat klopt. Maar ze zijn wel 2,5 keer zo duur.' Het ging om 120.000 of 360.000 euro. Maar toen hebben we het dus wel gedaan." Wanneer gaan jullie Dakar elektrisch rijden? Tom: „Twee jaar geleden kwam Tim al met dat stomme idee." Tim: „Een elektrische buggy is duur in aanschaf en ook qua vervoer. We vinden er wel een oplossing voor. Maar we denken niet ver vooruit. Laten we eerst even focussen op de Dakar die nu voor ons ligt." o 29 gfprft.j&ï; De familie Coronel heeft een wolk aan bedrijven gecreëerd. Deels vallen die bedrijven onder de hol ding die Raymond, de oudste broer, heeft opgezet. Create2Fit (omzet: 31 miljoen euro) valt erbuiten. De kartbaan (omzet: 1,4 miljoen euro), IZI Fitness Huizen (omzet: 432.000 euro) en Coro nel Sports (omzet: 1,5 miljoen euro) vallen er wel onder. Ook het Dakar-project valt onder de holding. Kosten: 630.000 euro. De ton die Tim en Tom voor hun werk voor Allsecur krijgen, gaat naar het Dakar-project. Per jaar wordt Tom een keer of 80 in gehuurd voor een lezing a 2.500 euro. Van dat bedrag gaat 20 pro cent naar de Speakers Academy. De rest stopt hij in de Dakar-pot. GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 154