'Hoe moest Ik vertellen
dat we over moesten
stappen op elektrisch?
De bedrijven
TIM CORONEL
gehad. Hoeveel miljoen hebben we daar
stukgeslagen?"
Tim„3,8 miljoen, in guldens."
Tom: „Om maar aan te geven dat we niet
alleen maar succes hebben. Er zijn plussen
en minnen. We hebben in totaal drie kart-
banen gehad: een in Enschede, een in Den
Haag en een in Huizen. Nou, in Den Haag
hadden we iemand die een bv had in onze
kassa. Daarvan hebben we geleerd dat als je
er niet bij bent, er geen controle is en je
geplukt wordt. Je moet de juiste mensen op
de juiste plekken hebben. We hebben toen
besloten niet meer ver weg te gaan.
Dat kost allemaal tijd en levert alleen maar
ellende op. We doen nu alles hier, om de hoek.
Dus één: de tafel staat niet op één poot. En
twee: alles zit nu in Huizen en omgeving."
Tim: „Als je terugkijkt: alles watje aanraakte,
liep toen. Horeca was heel makkelijk."
Tom: „We hebben ook nog een bioscoop
gehad."
Tom: „Maar de kern is voor ons de autosport.
Doen we dus ook vanuit een bedrijf."
Lachend: „Maar daarvan mogen we de cijfers
nog wel een beetje opkrikken. Mensen denken
dat wij goud geld harken met de autosport.
Nou, ik heb nieuws voor ze...
Het geld dat we nodig hebben om met Dakar
mee te doen, proberen we uit de markt te vis
sen. Dat lukt vaak net niet. Dan ben je met
die buggy's bezig en dan denk je: dat motor
blok mag nog wel 10 pk meer hebben. En
eigenlijk moeten we die duurdere velgen
hebben. We geven vaak net iets meer uit dan
er binnenkomt."
Op de kartbaan in Huizen rijden de karts nu
precies een jaar op elektriciteit. Waarom is
die overstap gemaakt?
Tim: „Mijn leverancier zei: 'Dit moetje even
proberen.' Ik reed erop en dacht: dit kan niet
waar zijn. Ons leven is benzine, hè. Ik heb
drie weken lang stuiterend in mijn bed
gelegen. Ik dacht: hoe moet ik mijn broers en
de aandeelhouders vertellen dat we moeten
overstappen? Dus toen heb ik de leverancier
de karts naar Huizen laten brengen en ieder
een uitgenodigd. Elektrisch stuurt en accele
reert beter en het stinkt niet. De jongens
zeiden: 'Tim, dit is een no brainer'. Ik zei: 'Dat
klopt. Maar ze zijn wel 2,5 keer zo duur.' Het
ging om 120.000 of 360.000 euro. Maar toen
hebben we het dus wel gedaan."
Wanneer gaan jullie Dakar elektrisch
rijden?
Tom: „Twee jaar geleden kwam Tim al met dat
stomme idee."
Tim: „Een elektrische buggy is duur in
aanschaf en ook qua vervoer. We vinden er
wel een oplossing voor. Maar we denken niet
ver vooruit. Laten we eerst even focussen op
de Dakar die nu voor ons ligt." o
29
gfprft.j&ï;
De familie Coronel heeft een wolk
aan bedrijven gecreëerd. Deels
vallen die bedrijven onder de hol
ding die Raymond, de oudste
broer, heeft opgezet. Create2Fit
(omzet: 31 miljoen euro) valt
erbuiten. De kartbaan (omzet: 1,4
miljoen euro), IZI Fitness Huizen
(omzet: 432.000 euro) en Coro
nel Sports (omzet: 1,5 miljoen
euro) vallen er wel onder.
Ook het Dakar-project valt onder
de holding. Kosten: 630.000
euro. De ton die Tim en Tom voor
hun werk voor Allsecur krijgen,
gaat naar het Dakar-project. Per
jaar wordt Tom een keer of 80 in
gehuurd voor een lezing a 2.500
euro. Van dat bedrag gaat 20 pro
cent naar de Speakers Academy.
De rest stopt hij in de Dakar-pot.
GO