ZEELAND GEBOEKT Hans Knoop vertelt over de zaak Menten LESKIMO bestaat 20 jaar Gedichten van Buma 13 Een nieuwe biografie van Piet Mondriaan. We kruipen onder de huid van de schilder en zitten naast hem op het strand van Domburg. I et Mondriaan kun je een boekenkast vullen. Piet Mondriaan (1872-1944) is pionier van de abstracte schilderkunst, wereldbe roemd met zijn zwarte horizontale en verticale lijnen en vlakken met primaire kleuren. Over elke tekening, elk schilde rij, je zou bijna zeggen: over élke stap die de kunstenaar heeft gezet zijn artikelen, tijdschriften, catalogi en boeken vol ge schreven. Wat valt daaraan nog toe te voegen? Conservator Hans Janssen (62) van het Gemeentemuseum in Den Haag beant woordt die vraag met zijn afgelopen week gepresenteerde biografie 'Piet Mondriaan - een nieuwe kunst voor een ongekend leven'. Janssen staat bekend als dé Mon- driaandeskundige en heeft al diverse boeken aan de kunstenaar gewijd. In de biografie kiest hij voor een nieuwe bena dering: hij probeert onder de huid van de kunstenaar te kruipen en de schilder als 'mens' weer te geven. Hij kijkt met de ogen van Mondriaan naar een schilderij. Het Zeeuwse werk illustreert zijn overstap naar een grotere abstractie Zo leest het boek hier en daar als een 'vie romancée', alsof de schrijver - en dus ook de lezer - bij Mondriaan in zijn atelier staat. Een voorbeeld. Tussen 1908 en 1916 verblijft Mondriaan enkele zomers in Domburg. In die tijd is hij hevig geïnte resseerd in religieuze filosofie - theosofie - en vindt hij in de Zeeuwse badplaats geanimeerde gesprekspartners in kunst verzamelaarster Marie Tak van Poortvliet en kunstenares Jacoba van Heemskerck. Mondriaan bezoekt hen in villa Loveren- dale. Pagina 360: „Na een hartelijke ver welkoming bood Marie Tak het bezoek een stoel. Het bewolkte weer zorgde voor gedempt licht en zachte, donkere schaduwen. Marie Tak informeerde be leefd of het verblijf in Domburg Mondri aan en zijn gezelschap beviel. Mon driaan begon over de hoge luchten en de rust en dat zijn geest daar baat bij had. 'Je kunt hier alles zo diep doorvoelen', ver zuchtte hij terwijl hij schuin naar zijn vriendin keek." Tijdens de Domburgse jaren komt Mondriaan op het spoor van wat 'moder niteit' wordt genoemd. Janssen vangt die periode in de hoofdstukken 7 en 8 en be schrijft daarin een kunstenaar, die 'zijn eigen opvattingen en zijn schilderkunst drastisch herformuleert'. Meteen het eerste jaar doet Mondriaan heilgymnas tiek op het strand, een beetje in de sfeer van de in Domburg residerende 'dui- mendokter' Johann Georg Mezger. De kust fascineerde hem (pag. 357): „Boven- dien vond Mondriaan het heerlijk om daar te zitten. Eindeloos kon hij turen naar de glinstering van de zon op het water. De beweeglijkheid die altijd hetzelfde bleef en die toch steeds weer anders was. Het scheen hem een prachtig beeld voor wat hij in zijn kunst probeerde na te stre ven." De daarop volgende jaren schildert Mondriaan op Walcheren duinen, kerktorens, vuurtorens en zeege zichten. Het Zeeuwse werk illu streert zijn overstap naar een grotere abstractie. Zoals het in 1911 geschil derde 'Duinlandschap' (pag. 393): „Hij bouwde 'Duinlandschap' op uit blauwe en groene driehoeken (meer scherven, eigenlijk), doorschoten met violette en lichtblauwe schich ten, alles geschilderd in vinnige, korte evenwijdig lopende penseel streken in van vlak tot vlak verschil lende richtingen. Heel in de verte het water van de Noordzee, en nog ver der weg de kust van Schouwen." Het 'eenmanstijdschrift' LESKIMO van Johan Everaers (1949) uit Noordgouwe bestaat twintig jaar. Het jubileumnummer bevat tien korte verhalen, die hij vorig jaar schreef tijdens het werk aan de vertaling van de verhalenbundel Les oiseaux vont mourir au Pérou van Romain Gary. Dat boek ver scheen in mei 2016 onder de titel De vogels sterven in Peru. Everaers is oud-leraar Frans en redacteur van het Zeeuwse lite raire tijdschrift Ballustrada. Zijn tijdschrift LESKIMO verschijnt in eigen beheer 'op onvoorspelbare momenten in wisselende oplaag en met een wisselend aantal num mers per jaargang'. In de afgelopen negentien jaar varieerde de oplage van drie tot honderd exemplaren, het aantal per jaar uitgebrachte nummers was één tot zes. De verhalen in het jubileum nummer (Uitgeverij Liverse, 15,95 euro) gaan over Romain Gary: Everaers schrijft gedachten en herinneringen die zijn werk op roepen. 3r ournalist Hans Knoop vertelt woensdag 21 december vanaf I 16.00 uur in boekhandel de rvkkery in Middelburg over zijn boek De zaak Menten. Daarin blikt hij terug op zijn onderzoek naar de oorlogsmisdaden van kunst verzamelaar Pieter Menten (1899- 1987). De zaak was in de jaren 70 maandenlang wereldnieuws. Knoop werd in 1943 geboren als kind van ondergedoken Joodse ou ders. In 1963 werd hij verslaggever bij De Telegraaf. Van 1968 tot 1971 was hij hoofdredacteur van het Nieuw Israëlietisch Weekblad en in 1974 kreeg hij de redactionele leiding van het opinieweekblad Accent. In juli 1976 ontdekte hij materiaal dat belastend was voor de Blaricumse miljonair Pieter Menten. Die zou zich in 1941 in Po len als SS'er aan ernstige oorlogs misdaden schuldig hebben ge maakt. Nadat hij naar Zürich was gevlucht, spoorde Knoop hem op. In juli 1980 werd Menten door de rechtbank in Rotterdam tot tien jaar gevangenisstraf en 100.000 gulden boete veroordeeld wegens oorlogsmisdaden - medeplichtig heid aan massamoord. In zijn boek De zaak Menten ver telt Knoop het complete verhaal. ZEEUWSE SCHRIJVERS Ik tik de naam in op de catalogus van de Koninklijke Bibliotheek en ben verbaasd. Liefst 92 tref fers, zoals dat vreemd genoeg heet, voor Joop Buma (1931). En er moet nog meer Buma zijn, de lijst begint in 1990, terwijl hij al jaren daarvoor publiceerde. De uitgeversnaam die steeds weer valt is Mea Sponte, La tijn voor 'op eigen kracht', de au teur produceert de boekjes name lijk vaak zelf. Zijn gedichten ont staan niet altijd volledig op eigen kracht. Hij leunt op M. Nijhoff met een regel als 'Ik ging naar Nieuw- land om Sint Joos te zoeken'. Of hij dicht vrij naar Hans Warren: 'Hart van mijn stad'. Zelf verwijst hij naar de geheimzinnige invloed van naamgenoot Johannes Buma, actief in de achttiende eeuw: 'Misschien regeert hij hier en regisseert/ hij wel de teksten op mijn papier.' Met zoveel treffers kan het mis schien niet altijd raak zijn, toch is Joop Buma een vaardige en persoon lijke beschrijver van Middelburg. Een enkele keer in proza (zoals 'Ouwe Dirk', over een zesennegen- tigjarige die zich verwondert over de beruchte theaterplannen van de Middelburgse 'stadsregering'), maar doorgaans in poëzie. Soms waagt hij zich buiten het bolwerk, bijvoor beeld in Dode olm op Hoogelande. Zelfs reist hij helemaal naar Aar denburg, waar Nijhoffs echo nog eens klinkt: 'Ik ging naar Aarden burg/ niet om een brug te zien.' 'Ik zou hier kunnen aarden/ in deze burg,' schrijft hij over het Zeeuws-Vlaamse stadje. Maar vooral is hij dus thuis in Middel burg, al lang voor men hem in 2009 tot stadsdichter benoemde was hij dichter van de stad. Hij zingt boos of juist gloedvol over bekende en minder bekende plekken: 'Hart van mijn stad ik heb je opgenomen.' Al leen hoort mijn konijn Zwervertje, ooit bewoner, het loflied op de Van Kleffenslaan kopschuddend aan. Vreselijk vond hij het daar. Nooit een toiletje met citroenfris zaagsel. Nimmer bosbessen, bladpeterselie of van die lekkere Italiaanse sla. En dan heeft Buma het over 'gouden momenten in het leven'. Vanwege een buurtbarbecue, te vrezen valt dat er konijn op het menu heeft ge staan. vrijdag 16 december 2016 GO Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers Door Mondriaans ogen Jan van Damme Piet Mondriaan: Duinlandschap, 1911, olieverf op doek, 141 x 239 cm. Piet Mondriaan Een nieuwe kunstvooreen ongekend leven Hans Janssen Uitgeverij Hollands Diep, 660 pagina's, 39,99 euro. Het jubileumnummer van LESKIMO. Informatie: Boekhandel de Drvkkery, woensdag 21 decem ber, aanvang 16.00 uur. Mario Molegraaf Joop Buma (1931)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 44