12 De wereldberoemde prehistorische grot van Lascaux biedt de laatste gloednieuwe historische attractie die eigenlijk nep is. De belangstelling is er niet minder om. REPLICA'S LASCAUXIV Wat is authentiek? Sommigen hebben er meer problemen mee dan anderen e 17.000 jaar oude muurschilderin gen lijken vorige week voltooid. Dat zijn ze ook, net als de stalag- mieten van kunsthars. Welkom in de versie 20t6 van de wereldberoemde 'Sixtijnse Kapel van de prehistorie'. Vandaag gaat Lascaux IV, in het Zuid-Franse departement Dordogne, open voor het publiek. Drie jaar lang is met de laatste technieken gewerkt aan het tot op de millimeter recreëren van de vermaarde grotten. 66 miljoen werd geïnvesteerd om jaarlijks 400.000 be talende bezoekers te kunnen trekken. De vorige nepgrot, Lascaux II, was al een goudmijntje en goed voor 8 miljoen bezoekers. Deze 'oude' imi tatie is vanaf nu gereserveerd voor scholen en educatieve projecten. Las caux III was er ook al, als reizende variant van het prehistorische circus. Het wordt een trend om op kwets bare locaties een alternatief te bieden aan te grote stromen toeristen. Denk aan de drie jaar geleden gekopieerde graftombe van farao Toetanchamon, in de Vallei der Koningen in Egypte. Of anders het herbouwde Check point Charlie in Berlijn. De be roemde grensovergang van de Koude Oorlog is net zo authentiek als het eerste het beste filmdecor. Maar wie reist er nou naar nephis- torie? Nou, best veel mensen. Een peiling van een Britse krant over de vorige versie van Lascaux liet zien dat het een derde van de bezoekers niet kon schelen dat de historische grot ten namaak waren. Veel keuze had den ze ook niet. De authentieke grot van Lascaux is zó kwetsbaar dat die al vrij snel na de ontdekking (1940) moest worden gesloten omdat de fragiele tekeningen beschimmelden door de buitenlucht die binnen kwam en de koolstofdioxide die bezoekers uitademden. Alleen een handvol wetenschappers mag nog naar binnen. Hester Dibbits, bijzonder hoogle raar Historische Cultuur en Educatie aan de Erasmus Universiteit, zou zelf niet omrijden voor een nepattractie maar vindt het fenomeen boeiend. „We worden natuurlijk continu be dot. Je hebt in Nederland gevels die overeind staan terwijl alles daarach ter nep is. Wat is echt en authentiek? Sommige mensen hebben daar meer problemen mee dan anderen. Mijn gevoel is dat hoe meer we denken dat het nep is, hoe meer we uiteindelijk naar het authentieke op zoek zullen gaan. Dat laatste is belangrijk. Er was laatst een tentoonstelling met alleen maar Van Gogh-kopieën en Rem- brandt-kopieeën, dan denk ik toch: au, au, au." Tot de meest gekopieerde beelden ooit behoort de 500 jaar oude David van Michelangelo. Oorspronkelijk stond dit beeld voor het Palazzo Vecchio in Florence. Maar om het te beschermen tegen weersinvloeden werd het beeld in 1910 vervangen door een kopie. Wereldwijd staan er inmiddels 26 Davids, waarvan vijf tien in de Verenigde Staten. Soms zijn de kopieën absurd slecht. De talloze Eiffeltorens in China of Las Vegas neemt niemand serieus. Een subgenre is het herbou wen van attracties zoals het be roemde Globe Theatre in Londen (waar in de r6de eeuw Shakespeares stukken in première gingen) dat nu regelmatig is uitverkocht. Berlijn herbouwt momenteel het Berliner Stadtschloss, dat de residentie was van de koning van Pruisen en de kei zer van het Duitse Rijk. In de 500 miljoen euro kostende kopie worden onder meer de boekencollecties van de Humboldt-Universiteit en de Berlijnse stadsbibliotheek onderge bracht. Volgend jaar gaat het open. vrijdag 16 december 2016 GO Historische nep doet Bob van Huët T Het nabouwen van kwetsbare historische locaties is een trend: het maakt het mogelijk een alternatief te bieden aan te grote stromen toeristen. Hester Dibbits, bijzonder hoogleraar Berliner Stadtschloss Berlijn, Duitsland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 12