rllLTUUR 25 De Georgische violiste Lisa Batiashvili speelt deze week in het Concertgebouw in Amsterdam, waar ze komend jaar terugkeert. Op haar nieuwe album betovert ze met de vioolconcerten van Tsjaikovski en Sibelius. tweede prijs op het prestigieuze Jean Sibelius Vioolconcours in Helsinki won. Ze was de jongste deelnemer ooit. Ze mag dan door de buitenwacht als wonderkind zijn beschouwd - een uitverkorene heeft ze zich nooit ge voeld. „Voor dit vak heb je passie en geduld nodig. Met hard werken kom je dan heel ver. Mijn kinderen Anna van 12 en Louis van 8 zijn voor hun leeftijd bepaald getalenteerde muzikanten, maar ze zijn veel te springerig. Jongeren hebben tegenwoordig zo veel om zich mee te vermaken. Dat was in mijn jeugd anders. Ik vond vioolspelen heerlijk. Mijn ouders stimuleerden me, maar nimmer op een dwingende wijze. En ook ik laat mijn kinderen helemaal vrij in hun ontwikke ling." De familie Batiashvili woont in Mün- chen. Haar echtgenoot, de Fransman Fran cois Leleux (45), is hoboïst, dirigent en pro fessor aan de Hochschule fïir Musik und Theater te München. Lachend: „Ja, tegen hem steek ik af als een beperkt artieste." Vanavond en morgenavond speelt Lisa Ba tiashvili met het Koninklijk Concertgebouw orkest Vioolconcert no. 2 van Sergej Prokofjev - 18 december is ze eveneens in het Concertge bouw in Amsterdam te beluisteren met Tsjaikovski's Souvenir de Florence. In januari en maart keert ze terug in Nederland, met werken van wederom Tjaikovski en Dmitri Sjostakovitsj. Aan Russische componisten, zoveel is dui delijk, heeft ze haar hart verpand, al rekent ze nadrukkelijk Beethoven en Brahms tot haar favorieten. „Als je bent geworteld in de hoek van de wereld waar ik ben geboren, zitten de 'Grote Russen' bijna in je genen. De melan cholische volksziel van veel Slavische volke ren staat ook dicht bij de cultuur van Geor gië." Wie zo hemels speelt, moet wel een engel zijn. Op haar nieuwe album geeft Lisa Batiashvili (37) de vermaarde vioolconcer ten van de Russische en Finse componis ten Pjotr Iljitsj Tsjaikovski en Jean Sibelius een nieuwe dimensie. Met de al even be faamde Staatskapelle Berlin onder leiding van Daniel Barenboim belandt de luiste raar werkelijk in hoger sferen, zo goddelijk klinken haar interpretaties. De Georgische violiste bloost licht. „Ik vind het fijn als mensen geraakt worden door mijn spel, maar een engel...? Ik ben eigenlijk heel aards. Misschien dat ik, net als de luiste raar, evenzeer word opgetild door deze mo numentale stukken." De violiste is een vrouw met een verhaal. Door de dreigende burgeroorlog in Georgië begin jaren 90, mede als gevolg van de val van de Sovjet-Unie, ontvluchtte het gezin Batiashvili de hoofdstad Tbilisi en vertrok naar Duitsland. „Met name voor mijn vader was dat een drama. Hij was in Georgië, destijds nog een Sovjetrepubliek, een gevierd violist, echt een held. Hij musiceerde in een beroemd kwartet en was bovendien professor aan het conser vatorium van Tbilisi. Zijn viool moest hij achterlaten. 'Staatseigendom', werd er ge snauwd. Mijn ouders moesten in het Westen een nieuw leven opbouwen." Lisa erfde de grote muzikaliteit van haar ouders. In huize Batiashvili (haar moeder was een bekwaam pianiste) was muziek alom tegenwoordig. Reeds op jonge leeftijd bleek ze een uiterst begaafd violiste. „Ik ben nog Jonge Pionier geweest, droeg zo'n uni form van de Komsomol, de communistische organisatie voor jongeren. Mijn jeugdherin neringen zijn die van een bestaan in een be nauwende samenleving vol regels, plichten en vooral onvrijheid. In de muziek kon ik wegdromen, ontsnappen aan een maat schappij waarin letterlijk alles gedicteerd leek." Ze was 12 toen ze aan het conservatorium in Hamburg studeerde -16 toen ze in 1995 de Ik vond vioolspelen heerlijk. Mijn ouders stimuleerden me, maar nimmer dwingend Tot zover de artistieke overeenkomst. Lisa Batiashvili benadrukt vooral de eigenheid van haar volk, dat zich in 1991 van de Sovjet- Unie afscheidde. „Ik begrijp het Russische verdriet daarover. Georgië is een schitterend land, is de vakantiebestemming van veel Russen, heeft een geliefde keuken, de men sen zijn uiterst hartelijk... En dan valt dat ineens allemaal weg." Maar tegelijk staat ze op haar strepen waar het om de autonomie van haar vaderland gaat. Toen ze in 2014 met het Rotterdams Philharmonisch Orkest on der leiding van Valeri Gergiev speelde, maakte ze een krachtig politiek statement. In de toegift speelde ze Requiem voor Oekraïne van de Georgische componist Igor Loboda. Het was haar manier om tegenwicht te bie den aan de pro-Russische opvattingen van dirigent Gergiev, een vriend van de Russi sche president Poetin. Ze is veel onderweg, maar haar nomadi sche bestaan heeft Lisa Batiashvili - die op een viool uit 1739 van de Italiaanse bouwer Giuseppe Guarneri del Gesu speelt, haar in bruikleen gegeven door een Duitse inves teerder - inmiddels gereguleerd tot tien con certen per maand. „Mijn gezin komt op de eerste plaats. Ik wil mijn kinderen zien opgroeien. Het is heerlijk om met hen te zijn, met ze te praten over wat hun bezighoudt, voor ze te koken. Nee, geen Georgische keuken, vooral Mediterraan. „En als ik alleen ben met Francois gaat het nooit over muziek. Dat is het heerlijke van thuiskomen." In de muziek kon ik wegdromen van de onvrijheid in mijn jeugd donderdag 15 december 2016 GO vioolh Arno Gelder Lisa Batiashvili speelt op een viool uit 1739 van de Italiaanse bouwer Giuseppe Guarneri del Gesu.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 25