Mozart yes!, Heavy metal no!
tQ95
STABAT MATER
Pergolesi Vivaldi
vanaf
Erik Scherder
ONTDEK KLASSIEKE CONCERTEN
PZC.NL/KLASSIEK I 7
Erik Scherder, hoogleraar in de klinische
neuropsychologie, zou het liefst alle
kinderen in Nederland richting muziek
dirigeren. "Je ziet de netwerken in de
hersenen opbloeien..."
"Klassiek is van
toepassing op ontelbare
muziekstijlen en voor
ieder wat wils"
The Boch Choir Orchestra of the Netherlands, Olgo Zinovieva, sopraan Sytse Buwalda, countertenor
Met zijn laatste krachten
Vivaldi's Gloria
19.30 uur
15.00 uur
14.15 uur
Bestel nu op PZC.NL/klassiek
Op het podium van het Concertgebouw schoof professor Erik Scherder
laatst aan op de pianokruk van de 9-jarige winnares van een concours
voor solisten. "Na afloop van haar schitterende concert heb ik de
bezoekers even laten zien hoeveel actieve dendrieten, dat zijn de uit
lopers van de zenuwcellen in de hersenen, je er zo bij krijgt. Dat is echt
waanzinnig veel."
Hij zou het wel van de daken willen schreeuwen hoe belangrijk het is
dat kinderen in aanraking komen met muziek. Mozart, Rachmaninov...
Nou ja, Jantje Smit en K3 mogen natuurlijk ook, zolang het maar muziek
is die ze leuk vinden. Want dat laatste is nou net heel belangrijk: "Je
ziet de netwerken in de hersens opbloeien als je naar iets luistert dat je
mooi vindt."
Kijk, dat werkt zo: "Muziek is in staat emoties op te roepen. En die
emoties zijn getinkt aan netwerken in ons brein. Bij iets dat je raakt, zie
je veel netwerken actief worden. Maar bij verdriet komt weer een ander
netwerk in actie dan dat je terugdenkt aan bijvoorbeeld een jaar geleden
toen je het heel leuk had met oma en opa. Maar als je die netwerken
allemaal bij elkaar neemt, dan hebben we het over een verrijkte omge
ving. Puur enrichment."
Dus daarom alle kinderen op muziek? "Er zijn maar weinig andere
dingen in het dagelijks leven zo sterk in het oproepen van emoties.
Vreugde, droefheid, verwondering, verbazing, nostalgie, verrukking. Dat
is wat muziek laat voelen. Emoties die belangrijk zijn voor de rest van je
leven. Natuurlijk, als je het fijn vindt om te hockeyen doet dat ook iets in
je hersens. Daar zien we heus wel een overloopje van netwerken in het
brein, maar je hebt er niet een twee drie de vertedering of nostalgie."
Gottfried Schlaub, zo legt de professor uit, toonde al eens aan wat muziek
doet met het kinderbrein. Hij volgde twee groepen leerlingen, een die wel
aan muziek deed en een niet. Wat bleek? Na een jaar muziek bleken her-
senvolumes in bepaalde delen groter geworden. "De hersenbalk, dat is het
deel dat onze beide hersenhelften aan elkaar verbindt, werd bijvoorbeeld
groter. Met name in de achterkant, bij het splenium, en in de orbitofrontale
cortex, die een grote rol speelt bij allerlei functies waaronder empathie en
het remmend vermogen waar je impulsen kunt
controleren. Datje bijvoorbeeld niet meteen uitje
dak gaat bij de eerste de beste aanleiding."
Muziek moet dus. Maar laat kinderen ook
gewoon naar muziek luisteren of spelen die ze
leuk vinden, hamert de professor. Eén maar:
liever géén heavy metal. "Zodra je die hoort ontstaat er een situatie die
overeenkomt met iemand die lijft aan chronische stress. De bloeddruk
gaat omhoog en de hartslag naar beneden. Dus doe maar liever iets
moois, bijvoorbeeld uit de klassieke muziek. Laagfrequentie, zachte
tonen... dat is de meest ontspannende muziek."
Uit overleveringen is bekend dat Pergolesi in 1736
met zijn laatste levenskrachten zijn Stabat Mater
componeerde. Zijn compositie over het verdriet van
Maria onder het kruis van haar zoon Jezus werd bij de
herontdekking in 1950 direct herkend als een absoluut
meesterwerk. Hoewel vele componisten ook Stabat
Maters schreven, blijft het Stabat Mater van Pergolesi
wereldwijd de nummer één.
Countertenor Sytse Buwalda is met recht een specialist
te noemen in zijn uitvoering van het Stabat Mater van
Vivaldi. Zo ontroerend en met zoveel gevoel weet hij de
luisteraar helemaal mee te nemen in dit zuivere werk.
vr 20 januari
za 21 januari
zo 22 januari
Marekerk
Janskerk
Concertgebouw*
Leiden
Utrecht
Amsterdam
In de pers: "De stemmen van Olga Zinovieva en Sytse
Buwalda kleuren in de vele duetten op een bijzonder
wijze. Bij hun vertolking van Pergolesi's Stabat Mater
ontstaat een breed spectrum van menselijke emoties
die de ziel van iedere luisteraar zal raken."
The Bach Choir Orchestra of the Netherlands schittert
in het Gloria in D, wat werd geschreven door een andere
Italiaanse grootheid uit de achttiende eeuw: Antonio Vivaldi.
Het Gloria in D heeft een feestelijk en opgewekt karakter
wat een meeslepend effect creëert. Dirigent Pieter Jan
Leusink zal met zijn unieke barokgezelschap een grootse
apotheose tot stand brengen tijdens deze unieke concerten.
*Alle vermelde prijzen zijn exclusief transactie- en servicekosten. Concertgebouwtoeslag €7. Incl. consumpties.