"O/i ja, en geen
chocolade, noten
en meergr anen
eten vlak voor
een optreden. Dat
gaat alleen maar
plakken in je keel
'Alles opofferen
voor die ene hoge noot'
novieva
Voor sopraan Olga Zinovieva, de ster van
onder andere de Matthaus Passion, de
Messiah en Mozarts Requiem, is het deze
tijd van het jaar spitsroeden lopen. Met
dagelijks een optreden - in het weekend
twee per dag - mag niets haar stem en
gezondheid in de weg staan. "Als het moet,
leef ik weken in een kooitje."
maar pas op. Als je hem te veel doet, "Potten VOl thee FTiet
maal per dag mag ie .on*- gember, citroen en honing"
compacte stem. Wel wat anders dan de grote opera's waar ze in haar
geboorteland Rusland mee weglopen. "Ik heb geen Wagner-geluid, geef
mij Mozart, Bach en Handel en ik vlieg."
"Vanaf september tot aan de zomer leid ik soms wel weken achter elkaar
het leven van een non. Ik fiets niet, ik ga niet uit. Als ik met een project
bezig ben, staat mijn sociale leven ongeveer op nul. Ik doe elke dag braaf
mijn lichamelijke oefeningen, train mijn stem gedurende vele uren en
drink potten vol thee met gember, citroen en honing. En als iemand in
mijn buurt verkouden is, loop ik voortdurend handdoeken te verschonen.
Nee, ik neem geen enkel risico," zegt de Russisch-Nederlandse sopraan
Olga Zinovieva. Niet zo vreemd, wil ze maar zeggen, met elk jaar zeker 15
keer - The Messiah, 17 keer solo in Mozarts Requiem en Krönungsmesse
en 30 keer solo in de Matthaus Passion op de agenda. "Noem het maar
een marathon." Oh ja, en geen chocolade, noten en meergranenrijst eten
vlak voor een optreden. "Dat gaat alleen maar plakken in je keel."
In Nederland ziet ze sinds zes jaar haar grote droom uitkomen: de
oude componisten zingen. Muziek die past bij haar frêle verschijning en
In het westen besloot ze haar ziel en zaligheid erin te leggen. Nee, van
een leien dakje dat allemaal niet. Alleen door er keihard voor te wer
ken, ging Olga steeds een treetje hoger op de solistenladder.
Werk van Mozart gaf haar de vleugeLs. "Ik ben mijn Mozart solo project
begonnen met Vorrei spigarvi, oh Dio. Met een hoge E die maar weinig
sopranen bereiken, maar zó goed geschreven. De noten leren gaat
doorgaans heel snel, meestal in een dag of drie, maar daarna begint
het pas. Weken, maanden oefenen, oefenen, oefenen. Elke dag uren.
Behalve die ene hoge noot. Een juweel,
krijgt je stem een oplawaai. Maar één
In de zes jaar samenwerking met dirigent Pieter Jan Leusink zijn de
grote componisten haar goede vrienden geworden. Hoe lastig ze het
ook weten te maken soms. "Neem Aus Liebe uit de Matthaus Passion
van Bach, een van de moeilijkste aria's ooit geschreven. Om Aus Liebe
goed te kunnen zingen, moeten alle ingrediënten goed zijn. Een muisstil
publiek - één kuch is al voldoende om uit het lood te raken - en een
subliem samenspel met traverso fluit en de twee tenorhobo's. Als dat er
allemaal is, is Aus Liebe pure betovering."