"O/i ja, en geen chocolade, noten en meergr anen eten vlak voor een optreden. Dat gaat alleen maar plakken in je keel 'Alles opofferen voor die ene hoge noot' novieva Voor sopraan Olga Zinovieva, de ster van onder andere de Matthaus Passion, de Messiah en Mozarts Requiem, is het deze tijd van het jaar spitsroeden lopen. Met dagelijks een optreden - in het weekend twee per dag - mag niets haar stem en gezondheid in de weg staan. "Als het moet, leef ik weken in een kooitje." maar pas op. Als je hem te veel doet, "Potten VOl thee FTiet maal per dag mag ie .on*- gember, citroen en honing" compacte stem. Wel wat anders dan de grote opera's waar ze in haar geboorteland Rusland mee weglopen. "Ik heb geen Wagner-geluid, geef mij Mozart, Bach en Handel en ik vlieg." "Vanaf september tot aan de zomer leid ik soms wel weken achter elkaar het leven van een non. Ik fiets niet, ik ga niet uit. Als ik met een project bezig ben, staat mijn sociale leven ongeveer op nul. Ik doe elke dag braaf mijn lichamelijke oefeningen, train mijn stem gedurende vele uren en drink potten vol thee met gember, citroen en honing. En als iemand in mijn buurt verkouden is, loop ik voortdurend handdoeken te verschonen. Nee, ik neem geen enkel risico," zegt de Russisch-Nederlandse sopraan Olga Zinovieva. Niet zo vreemd, wil ze maar zeggen, met elk jaar zeker 15 keer - The Messiah, 17 keer solo in Mozarts Requiem en Krönungsmesse en 30 keer solo in de Matthaus Passion op de agenda. "Noem het maar een marathon." Oh ja, en geen chocolade, noten en meergranenrijst eten vlak voor een optreden. "Dat gaat alleen maar plakken in je keel." In Nederland ziet ze sinds zes jaar haar grote droom uitkomen: de oude componisten zingen. Muziek die past bij haar frêle verschijning en In het westen besloot ze haar ziel en zaligheid erin te leggen. Nee, van een leien dakje dat allemaal niet. Alleen door er keihard voor te wer ken, ging Olga steeds een treetje hoger op de solistenladder. Werk van Mozart gaf haar de vleugeLs. "Ik ben mijn Mozart solo project begonnen met Vorrei spigarvi, oh Dio. Met een hoge E die maar weinig sopranen bereiken, maar zó goed geschreven. De noten leren gaat doorgaans heel snel, meestal in een dag of drie, maar daarna begint het pas. Weken, maanden oefenen, oefenen, oefenen. Elke dag uren. Behalve die ene hoge noot. Een juweel, krijgt je stem een oplawaai. Maar één In de zes jaar samenwerking met dirigent Pieter Jan Leusink zijn de grote componisten haar goede vrienden geworden. Hoe lastig ze het ook weten te maken soms. "Neem Aus Liebe uit de Matthaus Passion van Bach, een van de moeilijkste aria's ooit geschreven. Om Aus Liebe goed te kunnen zingen, moeten alle ingrediënten goed zijn. Een muisstil publiek - één kuch is al voldoende om uit het lood te raken - en een subliem samenspel met traverso fluit en de twee tenorhobo's. Als dat er allemaal is, is Aus Liebe pure betovering."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 59