X
m.
I
ISi
12
De hogesnelheidslijn (hsl) wordt
nooit zo betrouwbaar als de
'gewone' trein, blijkt uit onderzoek van
experts. Bovendien maakt NS beloftes niet
waar. Duizenden reizigers doen langer over
hun treinreis en moeten vaker overstappen.
mm*
k
FLITSTREIN VERTRAGING
De vijf verbingingen
hogesnelheidslijn (HSL)
Thalys Brussel-
Lille/Parijs
Eurostar naar
Londen
Onafhankelijk onderzoek
dat staatssecretaris Sharon
Dijksma (Infrastructuur) heeft
laten uitvoeren door het
Duitse bedrijf Railistics en het
Nederlandse bedrijfTriple
Bridge, toont dat de hsl nooit
zo betrouwbaar wordt als het
'gewone' spoor. NS en ProRail
pakken de treinuitval volgens
de deskundigen wel 'met vol-
W De uitval
bij hsl blijft
schommelen
tussen de 5 en 7
procent
doende urgentie aan'. Maar
doordat er te veel treinen op
verschillende snelheden over
het spoor rijden, zal de uitval
blijven schommelen tussen de
5 en 7 procent. Bij reguliere
treinen ligt dit op amper 2 pro
cent. Staatssecretaris Sharon
Dijksma is ontevreden over de
uitval en maakte daarom in
april al bekend dat het kabinet
6o miljoen euro reserveert
voor maatregelen die de hsl
moeten verbeteren.
Uit onderzoek van AD blijkt
dat de beloften die de Neder
landse Spoorwegen over snelle
treinen heeft gedaan, veel te
rooskleurig waren. Op 27 sep
tember 2013 presenteerde NS
een veelbelovend persbericht
over de opvolgers van de fa
lende hogesnelheidslijn Fyra.
De NS betitelde dat als 'een
goed doordacht herstelplan',
'meer keuzevrijheid voor de
reiziger' en 'treinen op basis
van beproefde technologie'.
Het moest de reizigers het
Fyra-debacle doen vergeten.
Die trein bleek bij kou van el
lende uit elkaar te vallen en
werd al na 40 dagen van het
spoor gehaald. De NS beloofde
toen dat vanaf december 2016
alsnog andere hogesnelheids
treinen en intercity's over het
snelle spoor zouden rijden.
Het ministerie hamerde er
toen al op dat er zo snel moge
lijk een alternatief voor de
Fyra moest komen.
Pas in 2018 zal de intercity
tussen Amsterdam en Brussel
over het snelle spoor rijden.
Tot die tijd moeten NS en Pro-
Rail van Dijksma verbeterin
gen blijven doorvoeren en
waarschuwt zij samen met ex
perts voor een nóg hogere uit
val als gevolg van kinderziek
tes. Op basis van de per de
cember 2016 beloofde reistij
den, de tijden in de nieuwe
NS-dienstregeling, uitvalscij-
fers van ProRail en gegevens
van Treinreiziger.nl, maakt het
AD de balans op.
9
Q
Q
Belofte: Van Amsterdam
naar Brussel in 1 uur en 49
minuten, naar Lille in 2 uur
en 23 minuten naar Parijs in
3 uur en 16 minuten.
Realiteit: De Thalys is de
enige trein in Nederland die
momenteel écht op hoge
snelheid rijdt. Op een haar
na voldoet die aan de be
loofde reistijden naar Brus
sel en Parijs. Naar Brussel en
Parijs doe je er 2 minuten
langer over. Maar reizigers
voor de richting Lille, doen
er ondanks de hsl, toch 13
minuten langer over dan
beloofd, omdat bleek dat de
prognose te rooskleurig
was.
Eindoordeel: Belofte is
grotendeels waargemaakt.
Belofte: In 4 uur en 38 mi
nuten van Amsterdam naar
Londen.
Realiteit: In december had
de rechtstreekse treinver
binding met Londen er
moeten zijn, maar dat duurt
nog minstens een jaar. Sie
mens levert de supersoni
sche E320 te laat door soft-
wareproblemen. Reizigers
kunnen in 4 uur en 40 mi
nuten in Londen zijn, maar
moeten dan eerst met de
Thalys naar Brussel en over
stappen op Eurostar. Twee
verschillende snelle treinen
maken de reis wel duur. Een
enkeltje kost al gauw 100 tot
200 euro. Passagiers die de
langzamere Benelux-trein
combineren met Eurostar
zijn goedkoper uit (vanaf 59
euro). De extra reistijd loopt
dan op tot anderhalf uur.
Eindoordeel: De trein rijdt
op z'n vroegst over een jaar.
woensdag 14 december 2016
GO
De hsl spoort nog
A'dam
CS
Schiphol
Den Haag
CS
Eurostar
Thalys
Marcia Nieuwenhuis
Rotterdam
Eurostar
Beneluxplus Q
Thalys
Intercity
Eindhoven
j IC direct
n Breda
Den
Haag HS
R'dam CS
Tilburg
Antwerpen Centraal
O Mechelen
O Zaventem Brussels Airp
O Brussel Centraal
Brussel Zuid
Londen
©2016 BRON: NS
a
iV m '3 i