X m. I ISi 12 De hogesnelheidslijn (hsl) wordt nooit zo betrouwbaar als de 'gewone' trein, blijkt uit onderzoek van experts. Bovendien maakt NS beloftes niet waar. Duizenden reizigers doen langer over hun treinreis en moeten vaker overstappen. mm* k FLITSTREIN VERTRAGING De vijf verbingingen hogesnelheidslijn (HSL) Thalys Brussel- Lille/Parijs Eurostar naar Londen Onafhankelijk onderzoek dat staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) heeft laten uitvoeren door het Duitse bedrijf Railistics en het Nederlandse bedrijfTriple Bridge, toont dat de hsl nooit zo betrouwbaar wordt als het 'gewone' spoor. NS en ProRail pakken de treinuitval volgens de deskundigen wel 'met vol- W De uitval bij hsl blijft schommelen tussen de 5 en 7 procent doende urgentie aan'. Maar doordat er te veel treinen op verschillende snelheden over het spoor rijden, zal de uitval blijven schommelen tussen de 5 en 7 procent. Bij reguliere treinen ligt dit op amper 2 pro cent. Staatssecretaris Sharon Dijksma is ontevreden over de uitval en maakte daarom in april al bekend dat het kabinet 6o miljoen euro reserveert voor maatregelen die de hsl moeten verbeteren. Uit onderzoek van AD blijkt dat de beloften die de Neder landse Spoorwegen over snelle treinen heeft gedaan, veel te rooskleurig waren. Op 27 sep tember 2013 presenteerde NS een veelbelovend persbericht over de opvolgers van de fa lende hogesnelheidslijn Fyra. De NS betitelde dat als 'een goed doordacht herstelplan', 'meer keuzevrijheid voor de reiziger' en 'treinen op basis van beproefde technologie'. Het moest de reizigers het Fyra-debacle doen vergeten. Die trein bleek bij kou van el lende uit elkaar te vallen en werd al na 40 dagen van het spoor gehaald. De NS beloofde toen dat vanaf december 2016 alsnog andere hogesnelheids treinen en intercity's over het snelle spoor zouden rijden. Het ministerie hamerde er toen al op dat er zo snel moge lijk een alternatief voor de Fyra moest komen. Pas in 2018 zal de intercity tussen Amsterdam en Brussel over het snelle spoor rijden. Tot die tijd moeten NS en Pro- Rail van Dijksma verbeterin gen blijven doorvoeren en waarschuwt zij samen met ex perts voor een nóg hogere uit val als gevolg van kinderziek tes. Op basis van de per de cember 2016 beloofde reistij den, de tijden in de nieuwe NS-dienstregeling, uitvalscij- fers van ProRail en gegevens van Treinreiziger.nl, maakt het AD de balans op. 9 Q Q Belofte: Van Amsterdam naar Brussel in 1 uur en 49 minuten, naar Lille in 2 uur en 23 minuten naar Parijs in 3 uur en 16 minuten. Realiteit: De Thalys is de enige trein in Nederland die momenteel écht op hoge snelheid rijdt. Op een haar na voldoet die aan de be loofde reistijden naar Brus sel en Parijs. Naar Brussel en Parijs doe je er 2 minuten langer over. Maar reizigers voor de richting Lille, doen er ondanks de hsl, toch 13 minuten langer over dan beloofd, omdat bleek dat de prognose te rooskleurig was. Eindoordeel: Belofte is grotendeels waargemaakt. Belofte: In 4 uur en 38 mi nuten van Amsterdam naar Londen. Realiteit: In december had de rechtstreekse treinver binding met Londen er moeten zijn, maar dat duurt nog minstens een jaar. Sie mens levert de supersoni sche E320 te laat door soft- wareproblemen. Reizigers kunnen in 4 uur en 40 mi nuten in Londen zijn, maar moeten dan eerst met de Thalys naar Brussel en over stappen op Eurostar. Twee verschillende snelle treinen maken de reis wel duur. Een enkeltje kost al gauw 100 tot 200 euro. Passagiers die de langzamere Benelux-trein combineren met Eurostar zijn goedkoper uit (vanaf 59 euro). De extra reistijd loopt dan op tot anderhalf uur. Eindoordeel: De trein rijdt op z'n vroegst over een jaar. woensdag 14 december 2016 GO De hsl spoort nog A'dam CS Schiphol Den Haag CS Eurostar Thalys Marcia Nieuwenhuis Rotterdam Eurostar Beneluxplus Q Thalys Intercity Eindhoven j IC direct n Breda Den Haag HS R'dam CS Tilburg Antwerpen Centraal O Mechelen O Zaventem Brussels Airp O Brussel Centraal Brussel Zuid Londen ©2016 BRON: NS a iV m '3 i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 12