E 21 Werknemers zijn thuis vaak productiever dan op de zaak. Maar het bedrijf als geheel loopt het risico slechter te gaan scoren door die steeds legere kantoren. 12 nieuwe sprookjes in unieke schatkist Met al dat thuiswerken zijn er minder momenten voor kletsen bij de koffieautomaat. En juist dat is belangrijk om het beter te doen dan de concurrent, is de conclusie van wetenschapper Nick van der Meulen. „Thuis werken is echt populair geworden", zegt de on derzoeker. „We hebben zelfs een wet waarmee je thuiswerken mag aanvra gen bij je werkgever. Veel kantoormensen - van accountants en helpdeskmedewerkers tot per- soneelsmanagers - werken graag achter de keukentafel." Zonder afleiding van collega's en het lawaai van de open kan toortuin kun je jouw klus veel be ter afmaken. En, zo zegt de 30-jarige onderzoeker, de produc tiviteit van deze mensen gaat ook echt omhoog. Maar bedrijven zijn meer dan een verzameling mensen. „Je moet zaken afstemmen, er is overleg nodig. Voor mijn promotieonderzoek bestudeerde ik 113 bedrijven. Het blijkt dat juist het delen van kennis het bedrijf succesvoller kan maken dan de naaste concurrent." Dat zit 'm vaak in kleine dingen, de kennis en kunde die op kantoor rond loopt, vertelt Van der Meulen. „Bijvoorbeeld aan je collega tij dens de lunch even vragen wat de beste werkwijze is, of hoe je die klant moet benaderen." Toch is het niet verstandig ie dereen terug naar kantoor te jagen, zoals het Amerikaanse techbedrijf Yahoo een paar jaar geleden deed. Zij hoopten op de creativiteit en innovatie die ontstaat als je samen werkt en brainstormt. „Er ont stond veel discussie. Het leek meer te gaan om controle van het perso neel van een bedrijf dat in zwaar weer zat", vertelt Van der Meulen. „Het slaat een gat in het vertrou wen van je medewerkers." Succesvolle bedrijven, zo bleek uit het onderzoek, regelen dat ie dereen overal digitaal kan werken. En ze regelen dat iedereen digitaal met elkaar kan overleggen, via skype of chat. Zo draaien ze een betere omzet dan de buurman. Be drijven die nog beter draaien, blij ken een stap verder te gaan. Hier laten de managers het personeel zelfstandig hun taken uitvoeren. De medewerkers bepalen zelf waar en wanneer ze werken, en hoe ze dat willen doen. Wel is daarbij de juiste mix van keuken tafel en kantoor essentieel. Die beste mix voor werknemers ontstaat als je een verdeling maakt in taken, en niet in tijd. Een vaste thuiswerkdag is dus onlogisch. Beter is het om de werkplek te be palen op basis van de klus van dat moment: wat moet er gebeuren en waar kan dat het beste? De manager moet ook zijn eigen mix samenstellen, vindt Van der Meulen. De medewerkers komen op kantoor voor vast overleg, maar in de managementmix zitten ook momenten om elkaar informeel te zien. Zodat nog steeds de beste ideeën en tips worden uitgewis seld bij de koffieautomaat. Bizar. Zo werkt dat niet in België. De raad van bestuur is autonoom Verkoop obligaties langer door Aegon schrapt banen in VS Onderzoek: nepkorting bij speelgoed Gouden "Boetes Urenlang (voor)Leesplezier! Bestel nu de collectie op pzc.nl/efteling vrijdag 9 december 2016 Praatj e bij koffieautomaat maakt bedr i j f succesvoller Bart van Eldert Amsterdam M Nick van der Meulen onderzocht het belang van persoonlijk contact op kantoor, foto boventhinkstock Alexander De Croo, vicepremier van België over de inmenging van de Nederlandse staat bij het overnamebod van Bpost op PostNL. FRANKFURT De Europese Cen trale Bank (ECB) gaat langer door met de opkoop van obligaties dan eer der aangekondigd. De omvang van de aankopen wordt vanaf het voorjaar wel wat afgebouwd. Dat maakte de ECB gisteren bekend. De ECB gaat in ieder geval heel volgend jaar door met de aanko pen, die zijn bedoeld als stimu lans voor de econo mie in de eurozone. De ECB tracht daarbij de inflatie te stimuleren. DEN HAAG Aegon voert zijn bezuinigingen de komende jaren verder op en schrapt ongeveer 500 banen in de VS. Aegon verwacht zijn kosten eind 2018 in totaal met 350 miljoen euro te hebben verlaagd. Eerder werd gemikt op 200 miljoen euro aan besparin gen. AMSTERDAM Enkele grote speel goedketens heb ben in aanloop naar de feestdagen ge adverteerd met nepkortingen. Ze prezen speelgoed aan met korting, terwijl het product in het afgelopen jaar niet voor de gepresenteerde 'normale' prijs te koop is geweest, meldt de Autoriteit Consument Markt (ACM). Een afgeprijsd product moet in de voor gaande drie maan den ook echt voor die hogere prijs zijn verkocht. SPECIALE KERSTAANBIEDING 'JkGflcting

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 21