II
Ruim 130 kramen op
kerstmarkt in Axel
Bressiaans bedrijf in beeld voor
Zeeuws-Vlaams Wmo-vervoer
De Sprong en VSO De Argo moeten woekeren met ruimte
7
Praktijkschool De
Sprong en VSO De
Argo in Terneuzen
groeien als kool.
Het is schipperen
om de boel te
laten draaien.
Jan Heijstek, directeur van beide
scholen staat er zelf ook van te kij
ken. „Ons aantal leerlingen groeit
tegen alle verwachtingen in." Hij
noemt een aantal oorzaken voor de
groei van beide scholen: een groter
aantal statushouders en meer kin
deren uit het gewone voortgezet
onderwijs die naar zijn scholen
worden verwezen.
Praktijkschool De Sprong zit in
middels op 116 leerlingen, terwijl
het eigen gebouw aan de Evertsen-
laan voor negentig leerlingen is
bedoeld.
Het ruimtegebrek bij De Sprong
is tijdelijk opgelost door gebruik te
maken van twee lokalen van De
Zeemeeuw. Die ruimtes staan
leeg, nadat er eerder asielzoekers
kinderen les hebben gekregen.
Fietsroute
„Maar deze oplossing is verre
van ideaal", zegt Heijstek. Hij
heeft de pendelende leerlingen ge
vraagd de veiligste fietsroute via
een rotonde te gebruiken, maar hij
vreest dat een aantal er toch voor
kiest via een paadje achter de
school de drukke Rooseveltlaan
over te steken.
De Argo, een school voor zeer
moeilijk opvoedbare kinderen,
had in 2010 nog 32 leerlingen, dat
aantal is gegroeid naar 123. Hier
vindt een deel van de kinderen
noodgedwongen onderdak bij
scholengemeenschap De Rede.
Het gebouw van De Argo, ook
aan de Evertsenlaan gelegen, is
oud en te klein. „Het is niet zo dat
we geen dak boven ons hoofd heb
ben", zegt directeur Heijstek voor
zichtig, „maar we kunnen niet de
kwaliteit van huisvesting bieden
die je van een school zou mogen
Ons aantal leerlingen
groeit tegen alle
verwachtingen in
verwachten." Hij heeft een archi
tectenbureau laten berekenen wat
opknappen zou kosten. Zeven ton
is de raming.
Schetsen
Wethouder Cees Liefting van de
gemeente Terneuzen heeft de
schetsen gezien. „Het gaat om heel
veel geld. Onderhoud is deels een
zaak van de scholen zelf. Scholen
voor speciaal onderwijs krijgen bo
vendien meer dan twee keer zoveel
geld per leerling als een gewone
middelbare school."
De tijdelijke uitwijk naar De
Zeemeeuw is wat de wethouder
betreft de meest voor de hand lig
gende oplossing. „Het gaat vaak
om een tijdelijke piek", aldus Lief
ting. „Er zijn de laatste jaren veel
scholen gesloopt. Onlangs nog een
gebouw dat er pas twintig jaar
stond. Mensen zeggen 'hallo, heb
je soms geld te veel?' als we nu
zouden verbouwen."
Maar groot is de kerstmarkt, die het
hele centrum van Axel beslaat, in
ieder geval. Vorig jaar stonden er
ruim honderd kramen en morgen
bieden 137 verkopers hun waar aan
in de Molenstraat, Noordstraat,
Weststraat, Szydlowskiplein en
Museumplein.
Op straat spelen dweilorkesten,
Anna en Elsa van Disneyfilm Fro
zen lopen rond en op het Museum
plein verrijst een podium.
„Vorig jaar stond dat podium er
voor het eerst vanwege ons vijfen
twintigjarig bestaan. We hebben
besloten om dat dit jaar weer te
doen", vertelt De Caesemaeker.
Om 18.00 uur verzorgt Tijl Da-
men op die locatie een meezings-
how voor kinderen en om 19.00 uur
slaan de drie kerken uit Axel de
handen ineen.
Samen met het publiek zingen de
kerkkoren kerstliedjes. Zangeres
Juanita de Potter zorgt vanaf 20.30
uur voor muziek.
Het is opvallend dat de kerst
markt in Axel het zo goed doet, ter
wijl de markt in Hulst dit jaar voor
het eerst niet wordt gehouden we
gens de teruglopende belangstel
ling voor het evenement.
De Caesemaeker: „Ik weet niet
waar het hem precies in zit, maar
we doen iets goed in Axel."
Bezoekers zijn morgen op de
kerstmarkt in Axel welkom van
17.00 uur tot 22.00 uur.
Bram van Haneghem, eigenaar
van Taxi De Zwart, is niet ontevre
den, maar juicht nog niet. Het Sa
menwerkingsverband Collectief
Vervoer Zeeuws-Vlaanderen,
waarin de drie Zeeuws-Vlaamse
gemeenten samenwerken, moet
nog wel tot definitieve gunning
overgaan.
Van Haneghem: „De gesprekken
beginnen binnenkort." Al een jaar
speelt deze kwestie die tot veel on
zekerheid leidde bij taxibedrijven
en hun personeel. Taxi De Vlieger
uit Zierikzee won eerst de aanbe
steding. De taxibedrijven die al ja
ren het Zeeuws-Vlaamse Wmo-
vervoer doen, Grenszicht uit
Clinge, Segers in Philippine en De
Zwart uit Breskens, vochten dit
met succes aan.
Het Samenwerkingsverband
Collectief Vervoer wilde met een
nieuwe aanbesteding schoon
schip maken. Een rechter stak daar
echter een stokje voor. Hij be
paalde dat de 'oude' inschrijvin
gen opnieuw beoordeeld moesten
worden. Taxi De Vlieger scoorde
vervolgens niet het hoogst, maar
Taxi De Zwart.
De gevolgen voor Taxi Grens
zicht en Taxi Segers zijn groot, als
Taxi De Zwart daadwerkelijk het
contract per 1 april 2017 krijgt. Bij
Grenszicht werken zestien a ze
ventien chauffeurs in het Wmo-
vervoer, vertelt Tanja de Jonge.
Landelijk is bepaald dat een
nieuwe vervoerder 75 procent van
de mensen moet overnemen. De
Jonge: „Ik weet niet hoeveel van
onze chauffeurs dat willen." Klan
ten zullen bekende gezichten ver
liezen.
De Terneuzense wethouder
Cees Liefting, voorzitter van het
Samenwerkingsverband Collec
tief Vervoer, wil er niet al te veel
over kwijt gezien de vele juridi
sche gevoeligheden.
Hij had graag gezien dat de pro
cedures simpeler zouden kunnen,
maar ook Liefting moet zich hou
den aan de regels voor aanbeste
dingen. Elders in Nederland spe
len, aldus Van Haneghem, verge
lijkbare problemen als in Zeeuws-
Vlaanderen.
woensdag 7 december 2016
Scholen Terneuzen groeien uit jas
Guido van der Heijden
Terneuzen
Directeur Jan Heijstek van De Sprong met de bouwtekeningen van De Argo. foto peter nicolai
- Jan Heijstek, directeur van De
Argo en De Sprong
Of het de grootste kerstmarkt
van Zeeland is, weet Chris de
Caesemaeker van de organise
rende ondernemersvereniging
Axclusief niet honderd procent
zeker.
Sophie Stockman
Axel
Het einde lijkt eindelijk in zicht
van de soap rond de aanbeste
ding van onder meer het
Zeeuws-Vlaamse taxivervoer in
het kader van de Wet maat
schappelijke ondersteuning
(Wmo). De opdracht is voorlo
pig gegund aan Taxi De Zwart
uit Breskens.
Harmen van der Werf
Breskens