3 Wasa O Hema 4 4 is er iets structureel mis", zegt Joyce Donat van de Consumentenbond. 12 miljoen euro „Of dat mismanagement is of bewust beleid, kan ik niet zeggen. Feit is wel dat consumenten voor 12 miljoen euro worden gedupeerd. Dat is geld dat webwinkels als retourbedrag zouden moeten terugstorten, maar in eigen zak houden." Het idee dat winkels structureel niet terugbetalen omdat consumen ten er toch niet achteraan gaan en ze daardoor winst maken, lijkt Kersse- makers van Fonq niet uitgesloten, maar wel 'een dom businessplan'. „Op een retour van een artikel van 20 euro, maak je sowieso verlies. Je moet het bedrag terugbetalen, maar hebt zelf kosten gemaakt. Als je als kleine webwinkel niet zoveel vet op de botten hebt, kan dat een grote kos tenpost zijn. Maar het dan maar niet doen, kost nóg meer geld. Want de mensen gaan bellen, mailen. Stel dat de consument een kwartier aan de telefoon zit met jouw medewerker a 25 euro per uur, dan kost dat óók geld. Misschien als je niet zo'n grote win kel hebt en niets te doen, dat je denkt: laat maar komen." Waarom de webwinkels in zulke groten getale het aankoopbedrag niet of te laat retourneren, blijft gissen. Lastig is terugstorten niet, de wette lijke regels zijn na vier jaar écht wel bij iedereen bekend en veel geldelijke winst behaal je er ook niet door. Uit het Consumentenbond-onderzoek: „Het lijkt bij veel onlineverkopers maar niet door te willen dringen dat terugbetalen van bezorgkosten geen gunst of service is, maar een wette lijke verplichting waar iedere web winkel aan moet voldoen." De Autoriteit Consument Markt (ACM) is bevoegd boetes op te leggen aan webwinkels die structureel niet het juiste retourbedrag terugboeken of op hun site niet voldoende infor matie bieden. Afgelopen september legde ACM een boete van een half miljoen euro op aan webwinkels van T.O.M.. In oktober schreef de toezichthouder fikse boetes uit aan onder meer Bever (€198.000), Coolcat (€220.000) en Shoebaloo (€72.000). Die lijn wil ACM vasthouden. Joyce Donat van de Consumenten bond weigert ondanks het onderzoek cynisch te worden. „Voor sommige zaken heb je een lange adem nodig. Maar uiteindelijk zal dit verbeteren, daarvan ben ik overtuigd. De consu menten worden mondiger, ACM gaat vaker en hogere boetes uitdelen dus ik heb goede hoop dat webwinkels zich nog eens achter de oren krabben en hun retourafdeling in orde maken. Dat lijkt me een goed voornemen voor 2017." TIPS Hoe stuur je iets terug? komt het daarna in het logistieke proces van de webwinkel terecht. Jessica Passies van de Live Life Happy-webwinkel vertelt hoe dat in zijn werk gaat: „Wij ontvangen de bestelling en beoordelen of het terug in de voorraad kan. Zo ja, dan maken we in de boekhouding een retour aan en boek ik het bedrag terug naar de klant. That's it. Ik doe het altijd met een. Nu ontvangen wij niet zoveel pakjes retour: misschien een paar pakketjes in de maand. Maar ik vind het vervelend als het blijft liggen." Bij een grote webwinkel is de re tourafdeling onderdeel van een ge oliede machine. Zoals bij Fonq, een online warenhuis op het gebied van wonen, koken en lifestyle. Van de miljoen orders die het webbedrijf per Op de avond dat ik had aangegeven thuis te zijn, kwam er niemand jaar verwerkt, komt zo'n 6 procent te rug. Dat komt neer op gemiddeld 240 retouren per dag. CEO Patrick Kers- semakers: „We hebben drie tot vier man staan die terugzendingen ver werken, die invoeren in het systeem en het geld terugboeken naar de con sument." Als die verwerking zo gemakkelijk is, hoe kan het dan dat zoveel web winkels in de fout gaan met terugbe talen, zoals blijkt uit het onderzoek van de Consumentenbond? De bond doet al vier jaar achtereen onderzoek door op drie momenten in het jaar bij ruim 200 webwinkels een product te bestellen en dit ver volgens te retourneren. Jaar na jaar blijkt dat ongeveer de helft van de winkels het aankoopbedrag plus de bezorgkosten niet of niet op tijd te rugstort. Daar zit nauwelijks verbete ring in. „Een menselijke fout kan natuur lijk altijd, maar als bedrijven bij alle drie de bestellingen de mist in gaan, woensdag 7 december 2016 GO bröd bevatten gist, rijsmiddelen, paneer meel en suiker. Wat er juist te weinig in knac- kebröd zit is bakkers- zout. Daar zit jodium in en dat is nodig om de schildklier goed te laten functioneren. Al je boterhammen vervangen door knac- kebröd is daarom geen goed idee, omdat je dan te wei nig jodium binnen krijgt. Bart Rost Vanaf €1,02 Lekker krokant. Minder smaak en meer zout dan Fjord. Vanaf €0,45. Beste uit de test en beste koop. V Enkeling vindt dit knackebröd net iets Heerlijke cracker, eet te bitter smaken, lekker weg. CRISPBREAD HIGH FIBRE co z O O z O cc CQ Bevat voldoende Niet krokant genoeg, vezels. Vanaf €1,00 Klanten hebben 14 dagen bedenktijd. Wil je een pakje retourneren, maak dan een retouror der aan via een formu lier of via de klantenser vice van de webwinkel. Soms zit het retoureti ket al bij de bestelling. Je hoeft geen reden op te geven waarom je iets terug wilt sturen. Bij retourneren heb je recht op het aankoopbedrag plus bezorgkosten. Om geld terug te krijgen, moet het product in goede staat zijn. Verpak het product stevig. Plak op de doos het retouretiket dat je krijgt van de webwinkel en verstuur het met de post of geef het af op een fysieke locatie. Aangetekend verstu ren hoeft niet. Als je een verzendbewijs hebt van PostNL of een andere bezorgdienst, ligt de af handeling bij hen. Niet op tijd je geld terug? Dien een klacht in bij de winkel. Als dat niet werkt: wend je tot de geschillencommissie van het webshopkeur merk (als de winkel daarbij aangesloten is) of bij Consuwijzer of de Consumentenbond. Zij rapporteren aan ACM, die uiteindelijk boetes uitdeelt. Retourstress na sintfeest 44 Willemijn Staal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 46