'Het liefst bekeuren we niet'
c
lm
8 mini-kaarten ve^ji^
8
Primera
BEVROREN RUITEN
m
bij aankoop van
minimaal 9,95
aan kerstkaarten.
- X
In de vrieskou controleerden
wijkagent Jelle van Heerikhuize
en zijn collega's op drie locaties
in Ermelo en Harderwijk of be
stuurders hun ruiten wel goed
hadden gekrabd. In zes gevallen
bleken de automobilisten zich er
te gemakkelijk vanaf te hebben
gemaakt. Een enkeling zat zelfs
met zijn neus op de ruit gedrukt,
om door een klein opengekrabd
stukje raam op de weg te kunnen
turen. „Vlak voor het hoofd had
den ze het ijs wel weggekrabd,
maar je kunt schuin door de ruit
niets zien en dat is hartstikke ge
vaarlijk", zegt Van Heerikhuize.
„Ook de zijruiten moeten hele
maal ijsvrij zijn. Eigenlijk advise
ren we om de hele auto rondom
schoon te krabben. Het is maar
een kleine moeite tenslotte."
De bestuurders kunnen reke
nen op boetes van rond de 250
euro. De meesten hadden wel
Mensen krabben
slecht uit tijdgebrek.
Ze denken dat het
snel zal smelten
begrip voor die hoge bekeuring,
zegt de wijkagent. „Die zeiden:
'Verdorie, ik had gewoon iets
langer moeten blijven staan.' Een
ander zei dat hij geen goede
krabber had. Maar vervolgens
lukte het ook met een bankpasje.
Mensen krabben niet goed uit
tijdgebrek. Ze denken dat het ijs
over een paar honderd meter wel
is gesmolten. Maar ook dan kun
nen ongelukken gebeuren."
Van Heerikhuize en zijn colle
ga's stonden gisterochtend vroeg
langs de kant van de weg om te
controleren. Foto's van de nau
welijks gekrabde voorruiten
hebben ze via Twitter en Face-
book verspreid. „Het gaat ons
erom dat we een groot publiek
bereiken. Het liefst schrijven we
geen bekeuring uit."
Op pad met de auto deze ijskoude
ochtend? Grote kans dat u moet
krabben. Een voor velen vervelend
en tijdrovend klusje. En dus maken
sommigen zich er gemakkelijk van
af. In Harderwijk en Ermelo gingen
gisterochtend bestuurders op de
bon. Op foto's van de wijkagent is
te zien dat twee automobilisten
maar een miniem vlakje op de ruit
ijsvrij hadden gemaakt. De verkla
ring van de bestuurder: het is maar
een klein stukje rijden. De wijk
agent heeft daar geen goed woord
voor over. „Uw kind zal maar wor
den aangereden..."
Het is de politie zelf die bepaalt of
de voor- en zijruiten goed zijn
schoongemaakt. „Er bestaat geen
vast percentage van het raam dat
ijsvrij moet zijn", zegt woordvoer
der Ernst Koelman van het Parket
Centrale Verwerking Openbaar
Ministerie in Utrecht.
Er is speciale meetapparatuur om
te controleren of autoruiten vol
doende licht doorlaten. Dan komt
vast te staan of ruiten te donker van
tint zijn.
„Voor het controleren van ijs of
sneeuw op de ruit zijn die appara
ten er niet. Je moet ervan uitgaan
dat een agent dat op het oog goed
kan bepalen." Naast de 230 euro kan
de politie ook nog een bekeuring
van 140 euro opleggen als de spie
gels onder het ijs zitten.
Niet op de grens
Ben je dan als bestuurder niet af
hankelijk van de bui van een agent?
Koelman pareert dat meteen: „Zorg
nou dat je de ruit, op misschien de
hoekjes na, helemaal ijsvrij maakt.
Dan heb je sowieso geen probleem.
Je moet niet op de grens willen zit
ten van wat net wel of net niet kan",
stelt hij.
Markus van Tol van de ANWB
raadt automobilisten aan bij kou
een kwartiertje eerder op te staan.
„Maak van krabben geen haast
klus", zegt hij. „Goed krabben is
een kunst." Zo zetten veel Neder
landers eerst hun wagen aan en de
verwarming op volle kracht. Vol
gens Van Tol is dat onwenselijk.
„De motor verspreidt dan dampen
die én slecht zijn voor het milieu,
en voor jezelf. Daar wil je niet in
staan..."
Bovendien helpt het volgens de
ANWB-zegsman weinig. „Voordat
de lucht warm genoeg is om het ijs
Niet goed ijsvrij
maken: 230 boete
TIPS VAN DE ANWB
te doen smelten, heb je zelf alles al
grotendeels weggehaald." Er zijn
zelfs voorbeelden bekend van wa
gens die werden gestolen, doordat
de bestuurder het voertuig alvast
warm liet draaien en zelf nog even
naar binnen was gegaan.
Beter is het om de avond ervoor
een anti-vriesdoek voor de ruit te
hangen. Ook de spuitbussen met
ruitontdooier die in winkels wor
den verkocht, helpen. „Ze zeggen
dat die vloeistoffen slecht voor het
milieu zijn, maar dat valt mee."
MA
Woike vriendjes en vriendinnetjes
OP=OP.
Exclusief bij
THE READ SHOP
dinsdag 6 december 2016
'Goed
krabben is
een kunst'
Zo moet het dus niet: een voorrruit met nauwelijks een kijkgat, fotojellevanheerikhuize
In alle vroegte gingen agenten
gisterochtend op pad om te
controleren of de autoruiten
wel ijsvrij zijn. Dat viel dus be
hoorlijk tegen.
Koen Voskuil
Ermelo
—Jelle van Heerikhuize
Krabben, het is een rotklusje.
Maar wie de autoruiten slecht
of zelfs helemaal niet ijsvrij
maakt, is een gevaar op de weg
en kan bovendien een prent
van 250 euro krijgen. Maar wie
bepaalt of het 'krabwerk' goed
genoeg is?
Arjen ten Cate
Ermelo/Harderwijk
Een automobilist is verplicht om
voldoende zicht naar voren en
opzij te hebben.
Voor- en achterruit, zijramen en
buitenspiegels voor het rijden goed
schoonmaken, aldus de politie.
0612161RVI BRON: ANWB
1) Laat je motor niet alvast
lopen. Slecht voor het milieu
en jezelf en het helpt nauwe
lijks.
2) Gooi nooit warm water
over je wagen.
3) Doe een speciale anti-
vriesdeken op de voorruit,
dan hoef je die in elk geval
niet te krabben.
4) Houd je ruit goed schoon,
dan hecht het ijs minder.
5) Gebruik ontdooivloeistof.
Dat is niet zo slecht voor het
milieu als gedacht.
6) Vet de portierrubbers in,
anders vriezen de deuren vast.
7) Zet de ruitenkrabber
schuin tegen de ruit, dat krabt
het best.
w-
Gratis