'Het liefst bekeuren we niet' c lm 8 mini-kaarten ve^ji^ 8 Primera BEVROREN RUITEN m bij aankoop van minimaal 9,95 aan kerstkaarten. - X In de vrieskou controleerden wijkagent Jelle van Heerikhuize en zijn collega's op drie locaties in Ermelo en Harderwijk of be stuurders hun ruiten wel goed hadden gekrabd. In zes gevallen bleken de automobilisten zich er te gemakkelijk vanaf te hebben gemaakt. Een enkeling zat zelfs met zijn neus op de ruit gedrukt, om door een klein opengekrabd stukje raam op de weg te kunnen turen. „Vlak voor het hoofd had den ze het ijs wel weggekrabd, maar je kunt schuin door de ruit niets zien en dat is hartstikke ge vaarlijk", zegt Van Heerikhuize. „Ook de zijruiten moeten hele maal ijsvrij zijn. Eigenlijk advise ren we om de hele auto rondom schoon te krabben. Het is maar een kleine moeite tenslotte." De bestuurders kunnen reke nen op boetes van rond de 250 euro. De meesten hadden wel Mensen krabben slecht uit tijdgebrek. Ze denken dat het snel zal smelten begrip voor die hoge bekeuring, zegt de wijkagent. „Die zeiden: 'Verdorie, ik had gewoon iets langer moeten blijven staan.' Een ander zei dat hij geen goede krabber had. Maar vervolgens lukte het ook met een bankpasje. Mensen krabben niet goed uit tijdgebrek. Ze denken dat het ijs over een paar honderd meter wel is gesmolten. Maar ook dan kun nen ongelukken gebeuren." Van Heerikhuize en zijn colle ga's stonden gisterochtend vroeg langs de kant van de weg om te controleren. Foto's van de nau welijks gekrabde voorruiten hebben ze via Twitter en Face- book verspreid. „Het gaat ons erom dat we een groot publiek bereiken. Het liefst schrijven we geen bekeuring uit." Op pad met de auto deze ijskoude ochtend? Grote kans dat u moet krabben. Een voor velen vervelend en tijdrovend klusje. En dus maken sommigen zich er gemakkelijk van af. In Harderwijk en Ermelo gingen gisterochtend bestuurders op de bon. Op foto's van de wijkagent is te zien dat twee automobilisten maar een miniem vlakje op de ruit ijsvrij hadden gemaakt. De verkla ring van de bestuurder: het is maar een klein stukje rijden. De wijk agent heeft daar geen goed woord voor over. „Uw kind zal maar wor den aangereden..." Het is de politie zelf die bepaalt of de voor- en zijruiten goed zijn schoongemaakt. „Er bestaat geen vast percentage van het raam dat ijsvrij moet zijn", zegt woordvoer der Ernst Koelman van het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie in Utrecht. Er is speciale meetapparatuur om te controleren of autoruiten vol doende licht doorlaten. Dan komt vast te staan of ruiten te donker van tint zijn. „Voor het controleren van ijs of sneeuw op de ruit zijn die appara ten er niet. Je moet ervan uitgaan dat een agent dat op het oog goed kan bepalen." Naast de 230 euro kan de politie ook nog een bekeuring van 140 euro opleggen als de spie gels onder het ijs zitten. Niet op de grens Ben je dan als bestuurder niet af hankelijk van de bui van een agent? Koelman pareert dat meteen: „Zorg nou dat je de ruit, op misschien de hoekjes na, helemaal ijsvrij maakt. Dan heb je sowieso geen probleem. Je moet niet op de grens willen zit ten van wat net wel of net niet kan", stelt hij. Markus van Tol van de ANWB raadt automobilisten aan bij kou een kwartiertje eerder op te staan. „Maak van krabben geen haast klus", zegt hij. „Goed krabben is een kunst." Zo zetten veel Neder landers eerst hun wagen aan en de verwarming op volle kracht. Vol gens Van Tol is dat onwenselijk. „De motor verspreidt dan dampen die én slecht zijn voor het milieu, en voor jezelf. Daar wil je niet in staan..." Bovendien helpt het volgens de ANWB-zegsman weinig. „Voordat de lucht warm genoeg is om het ijs Niet goed ijsvrij maken: 230 boete TIPS VAN DE ANWB te doen smelten, heb je zelf alles al grotendeels weggehaald." Er zijn zelfs voorbeelden bekend van wa gens die werden gestolen, doordat de bestuurder het voertuig alvast warm liet draaien en zelf nog even naar binnen was gegaan. Beter is het om de avond ervoor een anti-vriesdoek voor de ruit te hangen. Ook de spuitbussen met ruitontdooier die in winkels wor den verkocht, helpen. „Ze zeggen dat die vloeistoffen slecht voor het milieu zijn, maar dat valt mee." MA Woike vriendjes en vriendinnetjes OP=OP. Exclusief bij THE READ SHOP dinsdag 6 december 2016 'Goed krabben is een kunst' Zo moet het dus niet: een voorrruit met nauwelijks een kijkgat, fotojellevanheerikhuize In alle vroegte gingen agenten gisterochtend op pad om te controleren of de autoruiten wel ijsvrij zijn. Dat viel dus be hoorlijk tegen. Koen Voskuil Ermelo —Jelle van Heerikhuize Krabben, het is een rotklusje. Maar wie de autoruiten slecht of zelfs helemaal niet ijsvrij maakt, is een gevaar op de weg en kan bovendien een prent van 250 euro krijgen. Maar wie bepaalt of het 'krabwerk' goed genoeg is? Arjen ten Cate Ermelo/Harderwijk Een automobilist is verplicht om voldoende zicht naar voren en opzij te hebben. Voor- en achterruit, zijramen en buitenspiegels voor het rijden goed schoonmaken, aldus de politie. 0612161RVI BRON: ANWB 1) Laat je motor niet alvast lopen. Slecht voor het milieu en jezelf en het helpt nauwe lijks. 2) Gooi nooit warm water over je wagen. 3) Doe een speciale anti- vriesdeken op de voorruit, dan hoef je die in elk geval niet te krabben. 4) Houd je ruit goed schoon, dan hecht het ijs minder. 5) Gebruik ontdooivloeistof. Dat is niet zo slecht voor het milieu als gedacht. 6) Vet de portierrubbers in, anders vriezen de deuren vast. 7) Zet de ruitenkrabber schuin tegen de ruit, dat krabt het best. w- Gratis

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 8