Een eigen kamer
is geen recht
i
6
STEVEN PONT
Spelkarakters Ze zijn gay, ze gamen en ze noemen
zich 'gaymers'. Met die term vragen liefhebbers van
computerspellen aandacht voor meer diversiteit aan
personages in videogames. En met succes. In steeds meer
spelletjes kun je homo- en biseksuele karakters aanmaken.
Vraag het de deskundige
ÉÊmtÈ
iet alleen was het vroeger normaal, het is in
heel veel culturen nog steeds normaal! Ik
denk zelfs dat als je zou tellen, de meeste
kinderen in de wereld geen eigen kamer hebben
en ik vermoed ook dat de meeste lezers van deze
krant vroeger inderdaad ook gewoon met min
stens één broer of zus een slaapkamer deelden.
Het gaat dus een beetje ver om te stellen dat kinde
ren 'recht' zouden moeten hebben op een eigen
kamer. Het is bij ons puur een gevolg van de stij
gende welvaart en het afnemend aantal kinderen
dat veel van onze kinderen een eigen plek hebben,
maar normaal (volgens
'de norm') is het eigen
lijk alleen in de Wes
terse samenleving. Je
Alleen in d6 kunt je ook afvragen of
het wel zo'n winst-
Westerse puntje is, zeker als het
wereld is een om jonge kinderen gaat.
Er zitten namelijk ook
eigen plek voordelen aan het delen
van een kamer. Kinde
ren zijn 's nachts bij
voorbeeld minder snel
bang en het avondritueel is ook stukken gezelliger
(dat weet ik uit ervaring, want ook mijn kinderen
deelden voordat ze de puberteit bereikten samen -
op vrijwillige basis - een slaapkamer). Ook leer je
rekening houden met elkaar, een niet onbelangrijk
aandachtspunt in de opvoeding.
Het gaat met die voordelen zelfs zo ver dat er
een nieuwe stroming is die wel 'gezinsslapen'
wordt genoemd, waarbij het hele gezin niet alleen
dezelfde slaapkamer deelt, maar zelfs hetzelfde
bed. Zo hebben we dat eeuwenlang gedaan en aan
hangers van deze stroming zweren er dan ook bij.
Op het moment dat de kinderen het aangeven,
krijgen ze hun eigen kamer en dat is meestal pas
aan het begin van de puberteit. Tot die tijd is het
veel te gezellig. Die kinderen hebben geen recht op
een eigen kamer, maar vinden misschien wel dat
ze recht hebben op een ouder die 's nachts dichtbij
is als ze bijvoorbeeld ziek zijn.
Kortom, een eigen kamer is zeker geen recht, het
is een verworvenheid van onze maatschappij.
Maar voor alles wat er vóór te zeggen valt, valt er
dus ook iets tegen te zeggen. En dat betekent dat
iedereen het voor zichzelf moet weten. En als dat
voor iedereen geldt, dan geldt dat natuurlijk ook
voor u.
HET PANEL
normaal
Het is een kleine re
volutie in de wereld
van games: de
nieuwste 'gender-
update' van De Sims,
een familiespel in
een virtuele wereld,
die dit jaar gelanceerd werd. Voor het
eerst in haar geschiedenis slecht de
game-industrie de grenzen tussen de
seksen en krijgen spelers de moge
lijkheid transgenderrollen aan te ne
men.
Alle zevenhonderd kledingstuk
ken, haarstijlen en andere uiterlijke
kenmerken in het spel zijn nu be
schikbaar voor beide geslachten. Zo
kunnen mannelijke personages kie
zen voor jurkjes of hoge hakken en
vrouwelijke karakters voor lage stem
men of extra stoere loopjes.
Als 'Sim' kun je nu moeiteloos
schakelen tussen mannelijk en vrou
welijk. Een optie die goed past bij
deze tijd, waarin het onderscheid
tussen de seksen steeds meer ter dis
cussie staat, het begrip 'genderfluïde'
ofwel 'vloeibaar geslacht' zijn intrede
heeft gedaan en een groeiende groep
jongeren zichzelf omschrijft als bi
seksueel. Ter illustratie: uit recent
Brits onderzoek blijkt dat het aantal
jongeren dat zegt op beide seksen te
vallen in drie jaar is gestegen van
76.000 naar 133.000.
Nu deed spelontwikkelaar Electro
nic Arts (EA), bedenker van De Sims,
al nooit moeilijk over het aangaan
van relaties met karakters van het
zelfde geslacht. In deel één kon je er
mee daten en samenwonen, inmid
dels is ook een officieel homohuwe-
Naarmate de
gamescene
groeit, wordt
die ook opener
en krijgen
ontwikkelaars
meer kansen
lijk een optie. Daarmee is EA een van
de voorlopers op het gebied van gay-
vriendelijke role playing games. In an
dere rollenspellen komen de dames-
en herenliefde maar zelden aan bod,
hoe erotisch een spel verder ook is.
Belevingswereld
Seksuele diversiteit staat niet bepaald
bovenaan de agenda van gameont-
wikkelaars, evenmin als diversiteit
op het gebied van gender, leeftijd of
etnische achtergrond trouwens.
In alle lagen van de bevolking
worden computerspellen ge
speeld, door oud, jong, man,
vrouw, zwart, wit, hetero en
homo, maar games zelf zijn in het al
gemeen geen afspiegeling van die
wereld. De meeste hoofdpersona
ges zijn nog altijd man, wit en
hetero.
Maar er zijn uitzonderingen,
en die nemen gestaag toe. In
steeds meer games kun je holebi-
karakters (homo, lesbisch, bi) aan
maken en same sex-relaties beginnen.
In het vikingspel Skyrim kunnen
mannen met mannen en vrou
wen met vrouwen trouwen, in
Star Wars: The Old Republic be
staat de mogelijkheid om een
homoseksuele plotlijn te volgen
en ook in de scifi Mass Effect 3 is
de herenliefde een optie. Goed
nieuws voor gay gamers, ofwel 'gay
mers', die hun belevingswereld wil
len terugzien in de spellen die ze spe
len.
Mediadesigner Frank-Jan van Lun-
teren (30) is zo iemand die zich profi
leert als gaymer. Een vorm van zelf
expressie, noemt hij het. „Ik wil
mensen laten zien dat het fenomeen
dinsdag 6 december 2016
GO
VV
Psycholoog
Steven Pont
beantwoordt
lezersvragen.
Wij hebben drie kinderen; een dochter van 4 en
twee zoons van 6 en 3 jaar. Binnenkort verhui
zen we naar een huis met minder kamers. Onze
zoons zullen een kamer moeten delen. Vroeger
was dit heel normaal, maar ik merk dat veel
mensen het tegenwoordig raar vinden.
Een kind zou recht hebben op een eigen kamer.
Hoe denkt u daarover?
Reageren? hartenziel@persgroep.nl
VOEDINGS
DESKUNDIGE
Ay Lin Kho
HUISARTS
Rutger
Verhoeff
Gaymei
aan de
knoppen
Pam van der Veen
RELATIE
THERAPEUT
Caroline Franssen
Timo van Haasen