Een eigen kamer is geen recht i 6 STEVEN PONT Spelkarakters Ze zijn gay, ze gamen en ze noemen zich 'gaymers'. Met die term vragen liefhebbers van computerspellen aandacht voor meer diversiteit aan personages in videogames. En met succes. In steeds meer spelletjes kun je homo- en biseksuele karakters aanmaken. Vraag het de deskundige ÉÊmtÈ iet alleen was het vroeger normaal, het is in heel veel culturen nog steeds normaal! Ik denk zelfs dat als je zou tellen, de meeste kinderen in de wereld geen eigen kamer hebben en ik vermoed ook dat de meeste lezers van deze krant vroeger inderdaad ook gewoon met min stens één broer of zus een slaapkamer deelden. Het gaat dus een beetje ver om te stellen dat kinde ren 'recht' zouden moeten hebben op een eigen kamer. Het is bij ons puur een gevolg van de stij gende welvaart en het afnemend aantal kinderen dat veel van onze kinderen een eigen plek hebben, maar normaal (volgens 'de norm') is het eigen lijk alleen in de Wes terse samenleving. Je Alleen in d6 kunt je ook afvragen of het wel zo'n winst- Westerse puntje is, zeker als het wereld is een om jonge kinderen gaat. Er zitten namelijk ook eigen plek voordelen aan het delen van een kamer. Kinde ren zijn 's nachts bij voorbeeld minder snel bang en het avondritueel is ook stukken gezelliger (dat weet ik uit ervaring, want ook mijn kinderen deelden voordat ze de puberteit bereikten samen - op vrijwillige basis - een slaapkamer). Ook leer je rekening houden met elkaar, een niet onbelangrijk aandachtspunt in de opvoeding. Het gaat met die voordelen zelfs zo ver dat er een nieuwe stroming is die wel 'gezinsslapen' wordt genoemd, waarbij het hele gezin niet alleen dezelfde slaapkamer deelt, maar zelfs hetzelfde bed. Zo hebben we dat eeuwenlang gedaan en aan hangers van deze stroming zweren er dan ook bij. Op het moment dat de kinderen het aangeven, krijgen ze hun eigen kamer en dat is meestal pas aan het begin van de puberteit. Tot die tijd is het veel te gezellig. Die kinderen hebben geen recht op een eigen kamer, maar vinden misschien wel dat ze recht hebben op een ouder die 's nachts dichtbij is als ze bijvoorbeeld ziek zijn. Kortom, een eigen kamer is zeker geen recht, het is een verworvenheid van onze maatschappij. Maar voor alles wat er vóór te zeggen valt, valt er dus ook iets tegen te zeggen. En dat betekent dat iedereen het voor zichzelf moet weten. En als dat voor iedereen geldt, dan geldt dat natuurlijk ook voor u. HET PANEL normaal Het is een kleine re volutie in de wereld van games: de nieuwste 'gender- update' van De Sims, een familiespel in een virtuele wereld, die dit jaar gelanceerd werd. Voor het eerst in haar geschiedenis slecht de game-industrie de grenzen tussen de seksen en krijgen spelers de moge lijkheid transgenderrollen aan te ne men. Alle zevenhonderd kledingstuk ken, haarstijlen en andere uiterlijke kenmerken in het spel zijn nu be schikbaar voor beide geslachten. Zo kunnen mannelijke personages kie zen voor jurkjes of hoge hakken en vrouwelijke karakters voor lage stem men of extra stoere loopjes. Als 'Sim' kun je nu moeiteloos schakelen tussen mannelijk en vrou welijk. Een optie die goed past bij deze tijd, waarin het onderscheid tussen de seksen steeds meer ter dis cussie staat, het begrip 'genderfluïde' ofwel 'vloeibaar geslacht' zijn intrede heeft gedaan en een groeiende groep jongeren zichzelf omschrijft als bi seksueel. Ter illustratie: uit recent Brits onderzoek blijkt dat het aantal jongeren dat zegt op beide seksen te vallen in drie jaar is gestegen van 76.000 naar 133.000. Nu deed spelontwikkelaar Electro nic Arts (EA), bedenker van De Sims, al nooit moeilijk over het aangaan van relaties met karakters van het zelfde geslacht. In deel één kon je er mee daten en samenwonen, inmid dels is ook een officieel homohuwe- Naarmate de gamescene groeit, wordt die ook opener en krijgen ontwikkelaars meer kansen lijk een optie. Daarmee is EA een van de voorlopers op het gebied van gay- vriendelijke role playing games. In an dere rollenspellen komen de dames- en herenliefde maar zelden aan bod, hoe erotisch een spel verder ook is. Belevingswereld Seksuele diversiteit staat niet bepaald bovenaan de agenda van gameont- wikkelaars, evenmin als diversiteit op het gebied van gender, leeftijd of etnische achtergrond trouwens. In alle lagen van de bevolking worden computerspellen ge speeld, door oud, jong, man, vrouw, zwart, wit, hetero en homo, maar games zelf zijn in het al gemeen geen afspiegeling van die wereld. De meeste hoofdpersona ges zijn nog altijd man, wit en hetero. Maar er zijn uitzonderingen, en die nemen gestaag toe. In steeds meer games kun je holebi- karakters (homo, lesbisch, bi) aan maken en same sex-relaties beginnen. In het vikingspel Skyrim kunnen mannen met mannen en vrou wen met vrouwen trouwen, in Star Wars: The Old Republic be staat de mogelijkheid om een homoseksuele plotlijn te volgen en ook in de scifi Mass Effect 3 is de herenliefde een optie. Goed nieuws voor gay gamers, ofwel 'gay mers', die hun belevingswereld wil len terugzien in de spellen die ze spe len. Mediadesigner Frank-Jan van Lun- teren (30) is zo iemand die zich profi leert als gaymer. Een vorm van zelf expressie, noemt hij het. „Ik wil mensen laten zien dat het fenomeen dinsdag 6 december 2016 GO VV Psycholoog Steven Pont beantwoordt lezersvragen. Wij hebben drie kinderen; een dochter van 4 en twee zoons van 6 en 3 jaar. Binnenkort verhui zen we naar een huis met minder kamers. Onze zoons zullen een kamer moeten delen. Vroeger was dit heel normaal, maar ik merk dat veel mensen het tegenwoordig raar vinden. Een kind zou recht hebben op een eigen kamer. Hoe denkt u daarover? Reageren? hartenziel@persgroep.nl VOEDINGS DESKUNDIGE Ay Lin Kho HUISARTS Rutger Verhoeff Gaymei aan de knoppen Pam van der Veen RELATIE THERAPEUT Caroline Franssen Timo van Haasen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 50