3 Tienerschool laat 10- tot 14-jarigen 'rijpen' voor definitieve schoolkeuze Tienerscholen voor kinderen van 10 tot 14 jaar moeten de overstap naar de middelbare school vergemakkelijken. Pas daarna maken ze de definitieve schoolkeuze. We zien een mooie groei bij onze kinderen Steeds meer basis- en middelbare scholen willen hun leerlingen de tijd geven zich te ontwikkelen. De afgelopen jaren is in drie plaatsen onderwijs voor 10- tot 14-jarigen gestart: in Gorinchem, Amsterdam en Ridderkerk. De komende schooljaren komen daar minstens zes locaties bij, onder meer in Zwolle en de regio Parkstad (Zuid- Limburg). Nog eens zeventig schoolbesturen onderzoeken de mogelijkheden. In de overgang van basisschool naar middelbare school worden teveel brokken gemaakt „In de overgang van basisschool naar middelbare school worden te veel brokken gemaakt. Die is niet flexibel genoeg", constateert Lenie van Lieverloo, adviseur van KPC Groep, die de scholen begeleidt. Kinderen komen niet op het juiste schoolniveau terecht, doordat pas later blijkt wat ze in hun mars heb ben. Maar het is lastig om naar een hoger niveau te stromen als ze een maal een plekje in het voortgezet onderwijs hebben. „De kinderen gaan ineens van één of twee leraren naar een stuk of veertien docenten. Ze moeten elk uur naar een ander lokaal, voelen zich minder veilig. Mede daardoor gaan hun leerresultaten achteruit", stelt netwerkregisseur Annelies Robben, die bezig is om volgend schooljaar de 'Onderwijsroute 10- 14' in Zwolle te starten. De scholen zien dat sommige kinderen langer nodig hebben om écht te laten zien wat ze in huis hebben. Want terwijl de ene groep 8'er het liefst speelt, is de andere aan de puberteit begonnen. Toch moeten ze allemaal rond hun twaalfde beslissen naar welke mid delbare school ze gaan. Op de tienerscholen kiezen de leerlingen pas na de tweede klas van het voortgezet onderwijs op welk niveau ze verdergaan. Het is óók een aantrekkelijke schoolroute voor basisschoolleerlingen die al eerder toe zijn aan het voortgezet onderwijs. Doordat ze op de tiener scholen onder één dak komen met eerste- en tweedeklassers, kunnen zij gemakkelijker lesstof krijgen die hen uitdaagt. Basis- en middelbare scholen kunnen niet zomaar een tiener- school oprichten. Regels zorgen voor een strikte scheiding van pri mair en voortgezet onderwijs. Een vakdocent van een middelbare school mag alleen voor basisschool kinderen staan als de eigen meester of juf erbij is. Die basisschoolleraar mag niet lesgeven aan eerste- of tweedeklassers. Schoolbesturen overleggen met het ministerie van Onderwijs over meer ruimte. Geen groot schoolgebouw, met gangen waar de leerlingen een voudig kunnen verdwalen. Niet elk uur zoeken naar een nieuw lo kaal, met een andere docent voor de klas. Op het Tiener College zit ten iets meer dan vijftig tieners verdeeld over twee klaslokalen in een oude basisschool. De middelbare school is hier voor groep 8'ers letterlijk aan de andere kant van de schoolgang. De basisschoolleerlingen (groep 7/8) zitten in het ene lokaal, de middel bare scholieren (klas 1/2) in het an dere. De leerlingen kunnen vanuit hun eigen lokaal nog net niet bij elkaar naar binnen kijken. Het voordeel: ze kennen de leraren al, blijven in een voor hen ver trouwde omgeving, kunnen ge woon door met leren waar ze ge bleven waren en worden niet al op hun twaalfde op een vast school niveau ingedeeld. Als eerste ging het Tiener Col lege vier jaar geleden aan de slag met onderwijs voor 10- tot 14-jari- gen. „Kinderen moeten allemaal op hetzelfde moment een middel bare school kiezen, terwijl ze zich anders ontwikkelen. Kijk eens bij een groep 8 en je ziet direct welke verschillen er tussen 12-jarigen zijn", verklaart projectleider Mariska van Wijngaarden. Op het Tiener College krijgen de kinderen meer tijd om te laten zien wat ze kunnen. Het Tiener College mag overigens geen school worden genoemd, omdat er een strikte scheiding bestaat tus sen primair en voortgezet onder wijs. Voor sommige leerlingen be tekent het een extra overstap naar een andere school, omdat ze pas in groep 7 op het Tiener College be ginnen. „Kinderen van wie duide lijk is dat ze naar het praktijkon derwijs of gymnasium gaan, ko men hier minder vaak", legt Van Wijngaarden uit. Eigenlijk doen deze leerlingen niets anders dan op een gewone basisschool. Ze komen in een klas met groep 7 en 8 en hebben een vaste leraar. Allemaal hebben ze een eigen lesprogramma, aange- past aan hun niveau. Ze maken ge woon de eindtoets en krijgen ook een schooladvies in groep 8. Het grote verschil is dat ze daarna niet naar een ander ge bouw hoeven en niet direct op een schoolniveau worden ingedeeld. Ze gaan met zijn allen (vmbo'ers tot en met vwo'ers) van groep 8 naar de brugklas aan de andere kant van de gang. Daar komen ze in een klas voor eerste- en tweedejaars. Twee men toren draaien het grootste deel van de lessen zelf. Ze geven hun eigen vakken Nederlands en geschiede nis en begeleiden de leerlingen bij hun persoonlijke ontwikkeling. De rest van de tijd komen vakdo centen (bijvoorbeeld Duits of wis kunde) om de lessen te verzorgen. „De leerlingen krijgen andere vakken, maar kunnen in principe doorgaan waarmee ze bezig wa ren", zegt Van Wijngaarden. Want deze leraren weten precies wat de kinderen in de laatste twee jaar op de basisschool hebben geleerd en werken met dezelfde thema's bij alle vakken. Moeilijker De lesstof op het Tiener College is altijd iets moeilijker dan de kinde ren gewend zijn. Zo proberen de docenten ze tóch een stapje hoger te laten komen. Die stap hadden ze misgelopen als ze direct na groep 8 naar het reguliere voortgezet on derwijs hadden gemoeten. Pas aan het einde van de tweede klas kiezen de leerlingen naar welk middelbare schoolniveau ze willen. Om vast te wennen aan de 'ge wone middelbare school' volgen ze er eerder al vakken. „Voor Grieks en Latijn gaan ze bijvoor beeld al naar de andere locatie. En we hebben een meisje gehad dat actrice wilde worden. Zij volgde al kunst en cultuur. Onze leerlingen worden heel warm ontvangen", constateert Van Wijngaarden. De gastschool weet precies wat de 'Tieners' hebben geleerd. De twee jaar extra zijn goed voor de kansen, merkt Van Wijngaar den. De eerste scholieren hebben hun diploma's gehaald, geen en kele tiener zakte terug naar een la ger schoolniveau. Van Wijngaar den: „Het gaat om te kleine aantal len om uitspraken te doen, maar we zien een mooie groei bij onze kinderen." dinsdag 6 december 2016 Uitstel van de brugklas Ellen van Gaaien Gorinchem Lenie van Lieverloo Leerlingen van het Tiener College in Gorinchem luisteren naar lesinstructies. foto's koen verheijden Duits krijg je aan de overkant van de gang Het Tiener College in Gorin chem is de eerste plek waar kin deren terechtkunnen voor een lesprogramma dat van groep 7 tot en met de tweede klas volle dig op elkaar aansluit. Daar hoe ven groep 8-leerlingen alleen de gang over te steken om in de brugklas aan te sluiten. Ellen van Gaaien Gorinchem Mariska van Wijngaarden Wie wil kan extra uitdaging vinden op de Tienerschool.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 3