8 Vandaag wordt de petitie 'Zeeland verdient een snellere treinverbinding' aangeboden aan de Tweede Kamer. Onzin, vindt Frans van Spaandonk. „De nieuwe dienstregeling is prima", zegt hij in een mailwisseling met zijn voormalige collega Dick van der Wouw, die de petitie juist steunt. Ha Dick, Ik zag dat je je best doet om hand tekeningen te verzamelen tegen de nieuwe dienstregeling van NS. Ik reis gemiddeld twee keer per week met de trein naar de Randstad. Ik vind de nieuwe dienstregeling prima. De oude ook trou wens. Die was al veel beter dan wat jij in je actie voorstelt één keer per uur een intercity en één keer per uur een sprinter met overstappen in Roosendaal. Dat was armzalig en lastig. Zeker op de terug reis. Dat vind ik dus een heel erg slecht idee van je. Lekker twee keer per uur gelegenheid om heen en weer te rij den. Als ik bang ben ergens te laat te ko men vertrek ik ge woon eerder. Of ik reis niet via Rotter dam, maar via Den Bosch naar Utrecht. En zeuren over die paar minuten naar Amsterdam of de extra over stap in Leiden voor Schiphol vind ik getuigen van kleinzieligheid. Ik heb zomaar het vermoeden dat de NS zijn dienstregeling aanpast aan de nauwkeurig gemeten ver voersbehoefte over het gehele land. Ik denk dat het aantal reizi gers dat gebruik maakt van het tra ject Roosendaal - Vlissingen be perkt is ten opzichte van vervoer stromen verder noordelijk en oos telijk. Ik denk zo maar dat we blij mogen zijn dat er een directe half uurverbinding vanuit Zeeland met de rest van Nederland bestaat en dat NS die in stand houdt. Als ik NS was, zou ik tegen de Zeeuwen zeggen: ik rijd wel tot Roosendaal en voor het traject Roosendaal - Vlissingen heb je hier het geld en zoek het verder lekker zelf uit. Dan zal het waar schijnlijk net zo gaan als met de enige open- baarvervoerverbin- ding die de provincie van zeevaarders over de Westerschelde van Vlissingen naar Bres- kens moet onderhou den: één keer per uur in plaats van twee keer per uur. Dat is iets an ders dan 8 minuutjes. Wat mij betreft houdt de NS de poot stijf. Met vriendelijke groet, Frans Als ik NS was zou ik voor het traject Roosendaal - Vlissingen zeggen: zoek het zelf uit Dag Frans, Bedankt voor je inzicht in de kwestie intercity. Zoals je zult be grijpen bekijk ik de thematiek van de trein in Zeeland vanuit een an der perspectief. Ik gun je graag een langere reistijd, vroeg opstaan en een relaxte reis met veel stops in het Zeeuwse, maar ik denk dat veel reizigers dan toch voor de auto kiezen of zullen verhuizen naar de Randstad voor opleiding en werk. De thematiek is echter wat mij betreft breder en ook principiëler. Dat is de reden waarom ik de petitie steun. Het gaat om het onderdeel blijven uitmaken van een interstedelijk treinnetwerk. Daarin wordt nu door de NS een verdere stap gezet naar afhaken van Zeeland. Voor een belangrijk deel wordt dat ver oorzaakt door de keuze van Zee land zelf om alle stations open te houden. Dat is heel slecht voor het vesti- gings- en investeringsklimaat in Zeeland. De effecten van de boe melende intercity hebben zich al duidelijk laten zien in vermin derde passagiersaantallen. Nu komt daar nog een reistijdverlen ging bij die Amsterdam -Middel- burg (landshoofdstad en provin ciehoofdstad) op bijna drie uur reistijd zet. Dat kan niet anders dan weer een negatief effect heb ben op passagiersaantallen. Weet dat op dit moment het aandeel Zeeuwse reizigers dat een bestem ming heeft buiten Zeeland 63 pro cent is. En dat binnen Zeeland het dinsdag 6 december 2016 'Zeur niet over een paar min Frans van Spaandonk Hij is beleidscoördinator Plusbibliotheken. Hij woont in Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 36