8
Vandaag wordt de petitie 'Zeeland verdient een snellere treinverbinding' aangeboden aan de Tweede
Kamer. Onzin, vindt Frans van Spaandonk. „De nieuwe dienstregeling is prima", zegt hij in
een mailwisseling met zijn voormalige collega Dick van der Wouw, die de petitie juist steunt.
Ha Dick,
Ik zag dat je je best doet om hand
tekeningen te verzamelen tegen de
nieuwe dienstregeling van NS. Ik
reis gemiddeld twee keer per week
met de trein naar de Randstad. Ik
vind de nieuwe dienstregeling
prima.
De oude ook trou
wens. Die was al
veel beter dan wat jij
in je actie voorstelt
één keer per uur een
intercity en één keer
per uur een sprinter
met overstappen in
Roosendaal. Dat was
armzalig en lastig.
Zeker op de terug
reis. Dat vind ik dus
een heel erg slecht
idee van je.
Lekker twee keer per
uur gelegenheid om
heen en weer te rij
den. Als ik bang ben
ergens te laat te ko
men vertrek ik ge
woon eerder. Of ik
reis niet via Rotter
dam, maar via Den
Bosch naar Utrecht.
En zeuren over die paar minuten
naar Amsterdam of de extra over
stap in Leiden voor Schiphol vind
ik getuigen van kleinzieligheid.
Ik heb zomaar het vermoeden dat
de NS zijn dienstregeling aanpast
aan de nauwkeurig gemeten ver
voersbehoefte over het gehele
land. Ik denk dat het aantal reizi
gers dat gebruik maakt van het tra
ject Roosendaal - Vlissingen be
perkt is ten opzichte van vervoer
stromen verder noordelijk en oos
telijk. Ik denk zo maar dat we blij
mogen zijn dat er een directe half
uurverbinding vanuit Zeeland
met de rest van Nederland bestaat
en dat NS die in stand
houdt.
Als ik NS was, zou ik
tegen de Zeeuwen
zeggen: ik rijd wel tot
Roosendaal en voor
het traject Roosendaal
- Vlissingen heb je
hier het geld en zoek
het verder lekker zelf
uit.
Dan zal het waar
schijnlijk net zo gaan
als met de enige open-
baarvervoerverbin-
ding die de provincie
van zeevaarders over
de Westerschelde van
Vlissingen naar Bres-
kens moet onderhou
den: één keer per uur
in plaats van twee keer
per uur. Dat is iets an
ders dan 8 minuutjes.
Wat mij betreft houdt de NS de
poot stijf.
Met vriendelijke groet,
Frans
Als ik NS was
zou ik voor
het traject
Roosendaal -
Vlissingen
zeggen: zoek
het zelf uit
Dag Frans,
Bedankt voor je inzicht in de
kwestie intercity. Zoals je zult be
grijpen bekijk ik de thematiek van
de trein in Zeeland vanuit een an
der perspectief. Ik gun je graag
een langere reistijd, vroeg opstaan
en een relaxte reis met veel stops
in het Zeeuwse, maar ik denk dat
veel reizigers dan toch voor de
auto kiezen of zullen verhuizen
naar de Randstad voor opleiding
en werk. De thematiek is echter
wat mij betreft breder en ook
principiëler. Dat is de reden
waarom ik de petitie steun.
Het gaat om het onderdeel blijven
uitmaken van een interstedelijk
treinnetwerk. Daarin wordt nu
door de NS een verdere stap gezet
naar afhaken van Zeeland. Voor
een belangrijk deel wordt dat ver
oorzaakt door de keuze van Zee
land zelf om alle stations open te
houden.
Dat is heel slecht voor het vesti-
gings- en investeringsklimaat in
Zeeland. De effecten van de boe
melende intercity hebben zich al
duidelijk laten zien in vermin
derde passagiersaantallen. Nu
komt daar nog een reistijdverlen
ging bij die Amsterdam -Middel-
burg (landshoofdstad en provin
ciehoofdstad) op bijna drie uur
reistijd zet. Dat kan niet anders
dan weer een negatief effect heb
ben op passagiersaantallen. Weet
dat op dit moment het aandeel
Zeeuwse reizigers dat een bestem
ming heeft buiten Zeeland 63 pro
cent is. En dat binnen Zeeland het
dinsdag 6 december 2016
'Zeur niet over een paar min
Frans van Spaandonk
Hij is
beleidscoördinator
Plusbibliotheken.
Hij woont
in Vlissingen.