U
EU kan rijke landen niet
dwingen te investeren
II
E 17
Zünd Benelux
Codi International
HERE
Amercentrale kickt af van kolen
SNIJMACHINES
DOEKJES
NAVIGATIE
De kolencentrale in Geertrui-
denberg, de Amercentrale,
wordt grotendeels omgevormd
tot biomassacentrale. Energie
maatschappij RWE krijgt sub
sidie van het Rijk om de stook
van biomassa rendabel te ma
ken. Bij de verbranding van
biomassa - zoals gft-afval, mest
en hout - komt minder C02 vrij
dan bij gebruik van kolen.
Het kabinet speelde eerder met
de gedachte om alle Neder
landse kolencentrales, waar
onder die in Geertruidenberg,
te sluiten. Door de omvorming
is dit niet meer nodig.
RWE wil de Amercentrale vol
gend jaar voor de helft op bio
massa laten draaien en in 2020
voor 80 procent. Voor het reste
rende deel worden kolen bijge-
stookt. Hoeveel subsidie RWE
van het rijk krijgt, is geheim.
Een overname van
PostNL door Bpost
is niet logisch. Dat
is een stap terug.
'Personeel Pon deed
zaken in het geheim'
Personeel van auto-importeur
Pon uit Almere heeft volgens
het Finandeele Dagblad jaren
lang machineonderdelen van
graafmachinefabrikant Cater
pillar doorverkocht. Dit ge
beurde geheel buiten de boe
ken om. Met de verkoop via
tussenpersonen zou naar
schatting zo'n 75 miljoen euro
zijn verdiend door Pon. De ge
heime transacties gelden als
valsheid in geschrifte. Ook
zijn regels van Caterpillar
overtreden, waardoor Pon
forse boetes wegens contract
breuk van het Amerikaanse
bedrijf kan krijgen.
ring vindt verder plaats uit zorg
voor het personeel. „Zo wil een
klant niet dat een personeelslid
15.000 zware dozen opstapelt, om
dat dat een te grote belasting is."
De vraag is wat de toenemende
robotisering in het bedrijfsleven
betekent voor de arbeidsmarkt.
Zullen veel banen verdwijnen? Vol
gens Menting valt dat nauwelijks te
voorspellen. Hij refereert aan de
iPhone, die in 2007 het licht zag.
„Smarthones zijn nu volledig inge-
Dat we nu ook in de
bouw worden
gebruikt, had ik een
jaar geleden nooit
verwacht
burgerd, terwijl ze kort geleden nog
niet bestonden. Wie dacht vijftien
jaar terug dat appmaker een job zou
zijn? Niemand voorziet welke
nieuwe banen er over tien jaar bij
zijn gekomen."
Onvoorspelbaar is verder hoe de
consument op nieuwe technologi
sche veranderingen reageert. Door
internetbankieren ging er ineens
niemand meer naar een bank
kantoor. Daardoor moeten honder
den kantoren sluiten en raakten
tienduizenden bankmedewerkers
hun baan kwijt. Idem dito bij de
post. Inmiddels telt ons land 107 in
dustriële robots per 10.000 werkne
mers, blijkt uit de jaarlijkse monitor
van de International Federation of
Robotics (IFR). Dat is veel meer dan
het gemiddelde van 66, maar be
duidend lager dan het aantal in
Zuid-Korea (478) en Japan (314).
Mooie toekomst
Smart Robotics wacht al met al een
mooie toekomst. Door de rappe
groei bleek de accommodatie op de
Eindhovense Hightech Campus dit
jaar al te klein. Sinds twee weken is
Smart Robotics gehuisvest in een
drie keer groter bedrijfspand in
Best. Het aantal medewerkers
groeide mee van vier naar veertien.
Zelf is Menting niet zo somber
over het verlies van banen. Hij ver
wacht vooral dat competenties ver
anderen door robots. Personeel dat
niet langer dozen hoeft te stapelen,
heeft straks tijd om de productie te
monitoren en fouten te herstellen.
„Dat stelt totaal andere eisen aan
werknemers."
Een voordeel dat de mens voorlo
pig houdt, is dat wij veel beter zijn
in het verrichten van gecombi
neerde taken. „Een menselijke
werknemer stapelt niet alleen,
maar checkt ook de houdbaarheid
en controleert of alles compleet is.
Robots zijn daar een stuk minder
goed in."
Europa mag Nederland en an
dere rijke Noord-Europese lan
den niet verplichten om met
extra investeringen uit eigen
zak de Europese economie aan
te jagen. Eurogroepvoorzitter
Jeroen Dijsselbloem kon giste
ren dat Brusselse plan, waar hij
fel tegen was, torpederen.
Brussel kwam midden vorige
maand met de aanbeveling aan
landen met een laag tekort om
volgend jaar al voor zo'n 50
miljard extra te investeren. Dat
plan kan dus feitelijk in de
prullenmand.
De EU-ministers van Financiën
praten vandaag desondanks
over een verlenging en verdub
beling van het huidige investe
ringsplan (naar zes jaar en 630
miljard).
dinsdag 6 december 2016
Stephan Jacobs
Directeur
„Wij maken grote snijmachines
voor onder meer de verpak-
kings- en grafische industrie. In
de Benelux hebben we daar af
gelopen jaren 800 van verkocht.
Dankzij onze samenwerking met
Smart Robotics kunnen we het
snijproces volledig automatise
ren: een robot plaatst een palet
met materialen op de snijtafel,
een andere haalt die er weer af.
Voor onze klanten is dat winst,
zo is menselijke arbeid niet
meer nodig. Toch helpen robots
arbeid te behouden. De grafi
sche en designindustrie in Ne
derland is vooraanstaand in de
wereld. Dankzij de robots kun
nen we die positie vasthouden."
Bart Lohman
Directeur Operations
„In onze markt - we produceren
miljoenen babybillendoekjes en
gezichtdoekjes voor onder an
dere Nivea, Beiersdorf, AH, Etos
en Kruidvat - heerst grote kos-
tendruk. Elke cent telt en hoe
wel we één van de grotere pro
ducenten zijn, is de concurrentie
enorm. Werknemerskosten vor
men een belangrijke factor, ar
beid hier is immers duurder dan
in Oost-Europa. Door te auto
matiseren kunnen we besparen
op uitzendkrachten. Een robot is
een prima vervanging voor repe
terende inpakactiviteiten. Dank
zij Smart Robotics kunnen we
weer een productielijn volledig
automatiseren. We zitten in de
testfase, in januari worden twee
robots geïnstalleerd."
Dennis Kemps
Manager
„Sinds begin dit jaar hebben we
een robot van Smart Robotics in
huis die meer dan 10.000 adres
sen en points of interests intikt,
van Eifeltoren tot Efteling. Zo
controleren we of onze naviga
tiesystemen perfect werken.
Het is niet zo zeer dat de robot
menselijke banen overbodig
maakt, maar juist dat we véél
beter kunnen testen. Onze navi
gatiesystemen komen terecht in
de premium modellen van Volvo
en Audi. De A8, de XC90. We
mogen ons geen enkele fout
veroorloven. Vroeger gebruikten
we veel kleinere samples, je laat
je eigen hoogopgeleide ingeni
eurs niet duizenden adressen
intikken."
GEERTRUIDENBERG
Minister Henk Kamp
van Economische Zaken
heeft de Tweede Kamer nog
maals laten weten dat hij geen
enkel voordeel ziet in een sa
mengaan van de postbedrijven.
AMSTERDAM
uitzendkracht
BRUSSEL
—Directeur Mark Menting
Eurogroepvoorzitter
Jeroen Dijsselbloem.
OP DE WAGEN
Zakken bonen worden op een vrachtwagen geladen bij een
groentemarkt buiten Amritsar (India). De markt heeft zwaar te
lijden sinds de regering begin november besloot dat briefjes
van 500 en 1.000 roepie - de biljetten die het meest in omloop
waren - geen wettig betaalmiddel meer zijn. fotonarindernanu/afp