paspoort
Ariane Schluter
gehad. Ik dacht vaker: waarom heb ik dit
niet eerder gedaan? Het heeft zo bevrij
dend voor me gewerkt."
„Alleen voor het komend seizoen zijn
data ingevuld. Na mei 2017 ligt alles
open. Dat vind ik spannend. Het grote
voordeel is dat ik nieuwe mensen ont
moet en per project afweeg: wil ik dit
echt doen? Zoals nu bij de voorstelling
La Musica met Peter Blok, een ontzet
tend gave rol over zinderende en onaf
gemaakte liefde.
„Ik besef dat ik in een luxepositie zit,
want ik kan nee zeggen bij gematigd en
thousiasme. En een stuk kan nog steeds
mislukken of minder worden ontvangen,
zoals recent gebeurde bij La Famiglia. Ik
snap de kritiek ook, het was een lastige
serie om te duiden: komedie, vermengd
met drama en dat ook nog in een Itali
aanse setting. Maar ik heb er in elk geval
wel met heel mijn hart voor gekozen.
„Door die nieuwe instelling brandt bij
mij het vuur als nooit tevoren. Mijn ener
gie stroomt, ik begin te fantaseren, krijg
allerlei ideeën. En die hoeven helemaal
niet alleen op mijn vakgebied te liggen:
ik ben net begonnen aan een tweejarige
opleiding om Engelstalige literatuur te
vertalen. Romans en toneelstukken. Ik
vind dat te gek."
„Ten eerste omdat ik een taaifreak ben.
Ik vind het mooi om te puzzelen met
woorden om zo te proberen de kern
en ziel van een verhaal te vangen. Net
zoals ik bij het spelen op mijn manier
uitdrukking geef aan de tekst die
ik krijg voorgeschoteld. Ik trek
het leven en de gevoelens van
een ander naar me toe, laat
die door mij heen gaan
en vertel ze.
„Daarnaast lijkt
het mij verrukke
lijk om drie
maanden
compleet
onder
te
duiken. Enkel met mezelf geconfronteerd
te worden als tegenwicht tegen het soci
aal experiment dat mijn leven al decen
nialang is. Een snelkookpan. Ik bedoel:
ik bevind mij vaak in onnatuurlijke situ
aties. Zit bijna altijd dicht op de lip van
mijn collega's, moet intensief repeteren,
werk meestal in donkere, afgesloten
plekken of moet in korte tijd superclose
zijn met mensen die ik niet goed ken.
Het lijkt me heerlijk om dat te kunnen
afwisselen met drie of vier maanden al
leen in stilte achter een bureau zitten.
Misschien is het een droom die niet uit
komt, maar ik wil het proberen."
„Nee, nee. Het leven is te mooi om niks
te doen. Bovendien word ik daar onge
lukkig van. Ik heb dat gemerkt toen de
kinderen nog klein waren. Ik deed aan
vankelijk een stap terug, maar kon het
werk niet loslaten. Ik werd chagrij
nig, voelde me down en somber.
Ik miste iets fundamenteels,
alsof een deel van mezelf was
afgesneden. Dan was ik
thuis niet te genieten. Ik
was ook geen natuur
talent als moeder,
het was hard
werken en ik
moest me
zelf uit
vinden.
„Mijn man heeft een aantal projecten af
gezegd voor mij en de kinderen. Kansen
in het buitenland liet hij schieten. Zon
der verwijten, zonder gevoel van inleve
ren heeft hij destijds een duidelijke
keuze gemaakt: zo kan Ariaan blij
ven acteren en worden haar onre
gelmatige tijden geen obstakel.
Ik ben mij er zeer van be
wust dat ik dankzij zijn
offers carrière heb kun
nen maken.
„Soms was het
toch nog puzze
len met vijf
verschil
lende op
passen
en
Je agenda is nu evengoed nog tjokvol.
Wat is dan het verschil?
Waarom wil een topactrice literatuur
vertalen?
Je zou ook kunnen zeggen: ik ga een half
jaar thuis rommelen...
Geboren: 1 februari 1966 in Voorburg.
Opleiding: Toneelacademie Maastricht.
Loopbaan: Na het afronden van haar toneelopleiding
begint zij met kleine rollen in stukken van Shakespeare,
daarna volgen onder meer Medea, Liaisons dangereuses
Tirza en Drie zusters. In 1994 betekent haar rol in Theo
van Goghs 06 haar filmdoorbraak. Vele rollen volgen, van
De jurk tot Razend, Terug naar de kust, Lucia de B.e n
De marathon. Op televisie is zij te zien in onder meer Noord Zuid
en La Famiglia. Ze ontvangt Gouden Kalveren voor 06 en
Een goed leven, en Theo d'Ors voor Eden en Strange Interlude.
In 2010 ontvangt zij de Theo Mann-Bouwmeester Ring.
Privé: Woont samen, moeder van een zoon (15) en dochter (19).
10 zaterdag 3 december 2016