u Gemeente Reimerswaal slaat advies van Ombudsman in de wind 17 Marien Weststrate voelde zich onfatsoenlijk behandeld door ambtenaren op het gemeentehuis in Kruiningen. Hij diende een klacht in bij de Zeeuwse Ombudsman. Die gaf hem grotendeels gelijk, maar de gemeente Reimerswaal trekt zich daar niets van aan. Dat is uniek, want nooit eerder sloeg een Zeeuwse gemeente een advies van de Ombudsman in de wind. RAPPORT Wat ging er mis met de gronduitgifte? ten weggelopen. De ambtenaar in kwestie zegt dat het vijf minuten duurde en dat het raadslid van wege de privacygevoelige infor matie niet verder kon worden ge holpen. Achteraf oordeelt de Om budsman dat Weststrate meer tekst en uitleg had moeten krijgen over de uitgifte. Zeker omdat openheid bij gronduitgifte erg be langrijk is. Door dat niet te doen, hebben ambtenaren in strijd met de normen voor transparantie en We hebben begrepen dat één en ander politiek gevoelig ligt professionaliteit gehandeld, con cludeert de Ombudsman. De gemeente is het daar dus niet mee eens. Het college van B enW betreurt dat de Ombudsman heeft verzuimd uit te spreken of West strate als burger of als raadslid aan de balie stond. De verwarring is niet opgelost, maar juist versterkt, zegt burgemeester Piet Zoon. „De Ombudsman hinkt op twee ge dachten, dat is hem kwalijk te ne men." In een brief aan de Om budsman stelt het college dat het instituut zich ten onrechte heeft bemoeid met de wijze waarop ambtenaren informatie verstrek ken aan gemeenteraadsleden. Rei merswaal heeft formeel geregeld dat raadsleden informatie via de griffier moeten opvragen, al is de praktijk dat raadsleden juist wordt aangemoedigd zelf contact op te nemen met ambtenaren. In de brief suggereert het college zelfs dat Weststrate bewust onduidelijk heeft gelaten of hij als raadslid of burger aan de balie stond. Voor zover voorzitter Gertjan van der Brugge van de Zeeuwse Ombudsman weet, is het nooit eerder gebeurd dat een gemeente de conclusies van de Zeeuwse Ombudsman bestrijdt en de daar uit voortvloeiende aanbevelingen naast zich neerlegt. Van der Brugge wil niet inhoudelijk op de zaak ingaan, maar noemt het 'jam mer' dat zijn advies wordt gene geerd. „We hebben begrepen dat één en ander politiek gevoelig ligt in de gemeente, maar wij zijn een onafhankelijk instituut dat naar eer en geweten en zonder onder scheid des persoons een advies heeft uitgebracht." Volgens Weststrate is de reactie van het college het bewijs dat 'het college op z'n dood is voor het ambtelijk apparaat'. Vooral op de afdeling Ruimtelijke en Economi sche Ontwikkeling zou een angst cultuur heersen, beweert hij. „De Ombudsman wordt in z'n hemd gezet, hij mag blijkbaar geen don der te maken hebben met wat er aan het Oude Plein in Kruiningen gebeurt." Of hij nu als raadslid of bezorgde burger aan de balie stond: Marien Weststrate had beter moeten worden geholpen, toen hij in ja nuari op het gemeentehuis om informatie over het nieuwe gronduitgiftesysteem kwam. Dat valt op te maken uit het rapport dat de Zeeuwse Ombudsman schreef naar aanleiding van een klacht van het raadslid. De Om budsman adviseert de gemeente nu te werken aan betere commu nicatie tussen ambtenaren en burgers. Het Reimerswaalse col lege van B en W is het daar niet mee eens. Het vindt dat de Om budsman zich niet had mogen bemoeien met de omgang tussen raadsleden en ambtenaren. Eind januari meldde Weststrate zich aan de balie van het gemeen tehuis. Een gedupeerde Yerseke- naar vroeg hem te helpen om op heldering te krijgen over de tu multueuze verlopen uitgifte voor nieuwbouwkavels in de Yersekse wijk Steehof. Over de vraag of Weststrate onfatsoenlijk is behan deld door de ambtenaar die door een baliemedewerkster naar bene den is geroepen, kan de Ombuds man geen oordeel vellen. De lezin gen van Weststrate en de ambte naar lopen daarvoor te veel uiteen. Volgens Weststrate is de ambte naar na 2,5 minuut zonder te groe- zaterdag 3 december 2016 PC 'Zeeuwse Ombudsman staat met deze reactie in z'n hemd' Gertjan van der Brugge, voorzitter van de Zeeuwse Ombudsman, fotoscalda -Gertjan van der Brugge 'Wie het eerst komt, wie het eerst maait'. Dat principe gold voor wie interesse had in één van de tien kavels in de wijk Steehof. Op 18 januari om 9.00 uur ging de digitale in schrijving open. Meer dan twintig gegadig den waren te laat en grepen naast een stukje grond. Eén van hen meldde zich bij raadslid Ma rien Weststrate. Hij had het gevoel dat de uitgifte oneerlijk was verlopen en kreeg pas na een WOB-ver- zoek informatie over het verloop van het proces. Weststrate, die goed op de hoogte is van het rei len en zeilen bij de ge meente, wilde hem 'uit burgerplicht' graag helpen. Hoewel de Zeeuwse Ombudsman zich niet over de gronduitgifte zelf heeft gebogen, worden er in het rap port wel - voorzich tige - conclusies ge trokken. „Er waren twee mogelijkheden om in te schrijven: thuis met de eigen computer met ge bruik van DigiD of op het gemeentehuis zonder gebruik van DigiD. De inschrijvin gen op het gemeen tehuis vergden waar schijnlijk minder han delingen en daardoor waren die inschrijvers mogelijk in het voor deel." Naar aanleiding van meerdere klachten hebben diverse des kundigen de gang van zaken geanalyseerd. Wethouder Jaap Sinke gaf eerder aan dat de gemeente geen fouten heeft ge maakt en de toewij zing zelfs 'perfect' heeft uitgevoerd. Desalniettemin liet de gemeente in april aan de PZC weten bij de volgende uitgifte weer 'ouderwets' te loten en zo misver standen en discus sies te vermijden. Joeri Wisse Marien Weststrate. foto mechteld jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 53