f
Tienpont maakte dood van
Horrevoets van dichtbij mee
ZEELAND 15
Simeon Tienpont (34) leerde zeilen in het Havenkanaal van
Zierikzee. Hij hoort inmiddels al geruime tijd bij de wereldtop. Als
schipper van Team AkzoNobel wil hij de komende editie van de Volvo
Ocean Race winnen.
lk heb nog heel
wat keren aan
de Deltaweek
meegedaan
rie snelle RIB's
stuiteren over
de golven van
de Noordzee,
net voor de
kust van Sche
veningen. Ze
dansen als speelse dolfijnen om
een immens en majestueus zeil
jacht heen, de V065 van Team Ak
zoNobel. Die is bijna thuis.
De lucht is kraakhelder en het is
dus ijskoud op het water. Er is om
21.00 uur een fraaie sterrenhemel
te zien. Maar daar hebben de inzit
tenden van de RIB's - de snelle po-
werboten - weinig oog voor. Die
staren ademloos naar de azuur
blauwe boot die ze op het laatste
stukje van haar maiden trip begelei
den. Allen negeren de gevoelstem
peratuur van -15 en vergapen zich
aan het dertig meter hoge gevaarte
dat met een bol zeil in een ijltem
po koers zet richting de haven.
Aan boord van het jacht zijn ne
gen topzeilers bezig met de laatste
handelingen, na vier dagen op zee.
De tocht van Lissabon naar Scheve
ningen is bijna voorbij. De ver
wachte aankomsttijd was 16.00
uur, maar ze hebben er vijf uur lan
ger over gedaan. Voornaamste re
den: wind tegen. Wie de koppen
van de bemanning goed bekijkt,
ziet de vermoeidheid.
Achterop staat de schipper, Sim
eon Tienpont. Een zeiler van 34
met al een enorme staat van
dienst. Hij is de man die Team Ak
zoNobel in de Volvo Ocean Race
van 2017-2018 aan de overwinning
moet helpen. En deze man heeft
onmiskenbaar Zeeuwse wortels.
Hij groeide op op Schouwen-Dui-
veland en kent de Oosterschelde
als zijn broekzak.
„Ha, de PZC is er. Leuk", zegt
Tienpont, net nadat hij is afge
meerd in Scheveningen. „Ik woon
inmiddels al een hele tijd niet
meer in Zeeland, maar dat is wel
waar ik vandaan kom. Mijn ouders
en mijn zus wonen er nog altijd,
net als mijn opa en oma."
Oosterschelde
Hij kreeg het zeilen van huis uit
mee. Al vroeg namen z'n ouders
hem al mee de Noordzee op. Ver
volgens leerde hij zelf zeilen. „In
een Optimist in het Havenkanaal
van Zierikzee", vertelt hij. „Later
verhuisde ik wel naar het noorden,
maar kwam ik nog bijna elk week
einde terug naar Zeeland om op
de Oosterschelde te varen. Ik heb
ook nog heel wat keren aan de Del-
taweek meegedaan."
Tienpont studeerde economie
en scheeptuigbouwkunde en be-
kwaamde zich in het oceaanzeilen.
Zijn ster rees snel en al op zijn
23ste debuteerde hij in de Volvo
Ocean Race. Hij zat op de ABN
Amro Two. In 2015 monsterde hij
aan op de Vestas Wind, waarmee
hij de laatste etappes van de zeilra
ce rond de wereld aflegde.
Meer nog is Tienpont bekend
van de America's Cup, een zeilrace
met een geschiedenis van zo'n 160
jaar. Hij deed tweemaal mee aan
de tweestrijd en beide keren, in
2010 en 2013, won hij. Vooral die
laatste editie sprak tot de verbeel
ding. Oracle Team USA, de boot
waarop Tienpont zat, kwam in de
baai van San Francisco met 8-1 ach
ter tegen Nieuw-Zeeland, dat toen
nog maar één race hoefde te win
nen. Oracle Team USA vroeg toen
een time-out aan en gebruikte de
tijd om 'big data' - een ongelooflij
ke hoeveelheid gegevens van de
eerste negen wedstrijden - te be
studeren. Daarna presteerden Tien-
SCHEVENINGEN Meedoen aan
de Volvo Ocean Race is voor
veel zeilers het summum. Si
meon Tienpont was er al twee
maal bij: in 2005-2006 op de
ABN Amro Two, in 2015 op de
Vestas Wind. Aan beide edities
kleeft een bijzonder verhaal.
Toen Tienpont meeging in 2005,
stond hij aan het begin van zijn
professionele carrière. Hij was er
bij toen Hans Horrevoets, één
van zijn teamleden, tijdens de
etappe New York-Portsmouth
overboord sloeg en verdronk.
Hij werd wel gevonden, maar re
animatie mocht niet meer ba
ten.
De ABN Amro Two voltooide de
Volvo Ocean Race nog wel, als
eerbetoon aan Horrevoets. De
ploeg eindigde als vierde.
Tien jaar later maakte Tienpont
geen deel uit van de startbeman
ning van de Vestas Wind. Die
Deense boot kwam in het
nieuws door op de Indische
Oceaan op een rif te varen. Het
jacht brak; verder zeilen was on
mogelijk. Pas nadat de boot
weer compleet was opgebouwd
en het team meerdere etappes
had overgeslagen, vervolgde de
Vestas Wind de race. Met nieu
we gezichten aan boord. Tien
pont stapte in Lissabon op en
was bij de twee laatste etappes
de voordekker.
pont en zijn ploeggenoten het on
mogelijke: ze wonnen acht keer op
rij en veroverden toch nog de be
ker. Enkele maanden later werd de
Schouwenaar beloond met de Con-
ny van Rietschoten Trofee, een
prijs die jaarlijks aan een Neder
landse zeiler wordt toegekend.
Afgelopen zomer maakte Akzo
Nobel bekend in de Volvo Ocean
Race te stappen. Als eerste zegde
het Nederlandse concern z'n deel
name toe. Tienpont werd aangewe
zen als de schipper.
Afgelopen maand begonnen de
trainingen in Portugal, waar Team
AkzoNobel Lissabon als thuisha
ven had. Vrijdag begon een equipe
- het is nog lang niet gezegd dat
Tienpont volgend jaar ook deze
acht mannen meeneemt aan
boord - aan de eerste lange reis.
„We hebben eigenlijk alles kun
nen trainen wat we wilden", zegt
de schipper na aankomst, nog geze
ten op zijn boot. „We kwamen
één nacht, toen we in de Golf van
Biskaje zaten, zonder instrumen
ten te zitten. Dat was best even
spannend. We hebben toen met
z'n allen hard gewerkt om de boel
weer aan de praat te krijgen. Toen
dat gelukt was, konden we weer
hard door. Hoe verder we kwa
men, hoe kouder het wel werd.
Maar ja, volgend jaar start de race
in oktober en zullen we dus ook
met lage temperaturen te maken
krijgen."
Team AkzoNobel zal nu enkele
weken in Scheveningen blijven.
Om te trainen, om de boot te leren
kennen, om op elkaar ingespeeld
te raken. Tienpont: „Ik zal de be
slissing met wie ik ga varen niet
eindeloos voor me uitschuiven,
maar ik heb nog wel even om naar
mijn teamsamenstelling te kijken.
Daarbij bedoel ik overigens niet al
leen de mensen die daadwerkelijk
aan boord gaan, maar ook de men
sen die ons begeleiden. Bijvoor
beeld de mensen die voor het on
derhoud gaan zorgen als we in een
haven liggen."
Innovaties
De VO65 is een standaardboot.
Dat wil zeggen dat alle teams over
exact hetzelfde vaartuig beschik
ken. Wie wil winnen, moet het in
de mensen en in de snufjes zoe
ken. „Het zou mooi zijn als ik bin
nen het team van alles wat heb",
zegt de schipper. „Ik zoek niet al
leen jongens die ervaring hebben
met oceaanzeilen, maar bijvoor
beeld ook met matchracen - soms
komt het in een etappe aan op de
laatste honderden meters en dan
heb je zeilers nodig die weten wat
nodig is in een eindsprint. Daar
naast heb ik mannen nodig die
goed met data en innovaties om
kunnen gaan. En ik wil ook alle
maal fysiek sterke jongens. Soms
komt het gewoon op kracht aan."
Wat die snufjes - innovaties - be
treft, zit Tienpont in Nederland
goed. „Ons land loopt op dat ge
bied voorop", vertelt hij. „Nu we
hier in Scheveningen liggen, is bij
voorbeeld de universiteit van Delft
dichtbij. Daar gaan we zeker ge
bruik van maken deze weken."
De schipper met Schouwse wor
tels stapt van boord. „Het is mooi
om nu in Scheveningen te zijn",
zegt hij nog. „Het is begonnen."
Het avontuur zal ook eindigen
in de Zuid-Hollandse badplaats.
Eind juni 2018 is daar de finish van
de laatste etappe van de Volvo
Ocean Race. Hij wil dan - als een
moderne Michiel de Ruijter - de
strijd op de wereldzeeën in Hol
lands voordeel beslist hebben. „De
enige keus die ik met dit team heb,
is winnen", zegt hij. „Daar doen
we het allemaal voor."
vrijdag 2 december 2016
met Schouwse wortels
I»
4
Roeland van Vliet
Scheveningen
Simeon Tienpont