f Tienpont maakte dood van Horrevoets van dichtbij mee ZEELAND 15 Simeon Tienpont (34) leerde zeilen in het Havenkanaal van Zierikzee. Hij hoort inmiddels al geruime tijd bij de wereldtop. Als schipper van Team AkzoNobel wil hij de komende editie van de Volvo Ocean Race winnen. lk heb nog heel wat keren aan de Deltaweek meegedaan rie snelle RIB's stuiteren over de golven van de Noordzee, net voor de kust van Sche veningen. Ze dansen als speelse dolfijnen om een immens en majestueus zeil jacht heen, de V065 van Team Ak zoNobel. Die is bijna thuis. De lucht is kraakhelder en het is dus ijskoud op het water. Er is om 21.00 uur een fraaie sterrenhemel te zien. Maar daar hebben de inzit tenden van de RIB's - de snelle po- werboten - weinig oog voor. Die staren ademloos naar de azuur blauwe boot die ze op het laatste stukje van haar maiden trip begelei den. Allen negeren de gevoelstem peratuur van -15 en vergapen zich aan het dertig meter hoge gevaarte dat met een bol zeil in een ijltem po koers zet richting de haven. Aan boord van het jacht zijn ne gen topzeilers bezig met de laatste handelingen, na vier dagen op zee. De tocht van Lissabon naar Scheve ningen is bijna voorbij. De ver wachte aankomsttijd was 16.00 uur, maar ze hebben er vijf uur lan ger over gedaan. Voornaamste re den: wind tegen. Wie de koppen van de bemanning goed bekijkt, ziet de vermoeidheid. Achterop staat de schipper, Sim eon Tienpont. Een zeiler van 34 met al een enorme staat van dienst. Hij is de man die Team Ak zoNobel in de Volvo Ocean Race van 2017-2018 aan de overwinning moet helpen. En deze man heeft onmiskenbaar Zeeuwse wortels. Hij groeide op op Schouwen-Dui- veland en kent de Oosterschelde als zijn broekzak. „Ha, de PZC is er. Leuk", zegt Tienpont, net nadat hij is afge meerd in Scheveningen. „Ik woon inmiddels al een hele tijd niet meer in Zeeland, maar dat is wel waar ik vandaan kom. Mijn ouders en mijn zus wonen er nog altijd, net als mijn opa en oma." Oosterschelde Hij kreeg het zeilen van huis uit mee. Al vroeg namen z'n ouders hem al mee de Noordzee op. Ver volgens leerde hij zelf zeilen. „In een Optimist in het Havenkanaal van Zierikzee", vertelt hij. „Later verhuisde ik wel naar het noorden, maar kwam ik nog bijna elk week einde terug naar Zeeland om op de Oosterschelde te varen. Ik heb ook nog heel wat keren aan de Del- taweek meegedaan." Tienpont studeerde economie en scheeptuigbouwkunde en be- kwaamde zich in het oceaanzeilen. Zijn ster rees snel en al op zijn 23ste debuteerde hij in de Volvo Ocean Race. Hij zat op de ABN Amro Two. In 2015 monsterde hij aan op de Vestas Wind, waarmee hij de laatste etappes van de zeilra ce rond de wereld aflegde. Meer nog is Tienpont bekend van de America's Cup, een zeilrace met een geschiedenis van zo'n 160 jaar. Hij deed tweemaal mee aan de tweestrijd en beide keren, in 2010 en 2013, won hij. Vooral die laatste editie sprak tot de verbeel ding. Oracle Team USA, de boot waarop Tienpont zat, kwam in de baai van San Francisco met 8-1 ach ter tegen Nieuw-Zeeland, dat toen nog maar één race hoefde te win nen. Oracle Team USA vroeg toen een time-out aan en gebruikte de tijd om 'big data' - een ongelooflij ke hoeveelheid gegevens van de eerste negen wedstrijden - te be studeren. Daarna presteerden Tien- SCHEVENINGEN Meedoen aan de Volvo Ocean Race is voor veel zeilers het summum. Si meon Tienpont was er al twee maal bij: in 2005-2006 op de ABN Amro Two, in 2015 op de Vestas Wind. Aan beide edities kleeft een bijzonder verhaal. Toen Tienpont meeging in 2005, stond hij aan het begin van zijn professionele carrière. Hij was er bij toen Hans Horrevoets, één van zijn teamleden, tijdens de etappe New York-Portsmouth overboord sloeg en verdronk. Hij werd wel gevonden, maar re animatie mocht niet meer ba ten. De ABN Amro Two voltooide de Volvo Ocean Race nog wel, als eerbetoon aan Horrevoets. De ploeg eindigde als vierde. Tien jaar later maakte Tienpont geen deel uit van de startbeman ning van de Vestas Wind. Die Deense boot kwam in het nieuws door op de Indische Oceaan op een rif te varen. Het jacht brak; verder zeilen was on mogelijk. Pas nadat de boot weer compleet was opgebouwd en het team meerdere etappes had overgeslagen, vervolgde de Vestas Wind de race. Met nieu we gezichten aan boord. Tien pont stapte in Lissabon op en was bij de twee laatste etappes de voordekker. pont en zijn ploeggenoten het on mogelijke: ze wonnen acht keer op rij en veroverden toch nog de be ker. Enkele maanden later werd de Schouwenaar beloond met de Con- ny van Rietschoten Trofee, een prijs die jaarlijks aan een Neder landse zeiler wordt toegekend. Afgelopen zomer maakte Akzo Nobel bekend in de Volvo Ocean Race te stappen. Als eerste zegde het Nederlandse concern z'n deel name toe. Tienpont werd aangewe zen als de schipper. Afgelopen maand begonnen de trainingen in Portugal, waar Team AkzoNobel Lissabon als thuisha ven had. Vrijdag begon een equipe - het is nog lang niet gezegd dat Tienpont volgend jaar ook deze acht mannen meeneemt aan boord - aan de eerste lange reis. „We hebben eigenlijk alles kun nen trainen wat we wilden", zegt de schipper na aankomst, nog geze ten op zijn boot. „We kwamen één nacht, toen we in de Golf van Biskaje zaten, zonder instrumen ten te zitten. Dat was best even spannend. We hebben toen met z'n allen hard gewerkt om de boel weer aan de praat te krijgen. Toen dat gelukt was, konden we weer hard door. Hoe verder we kwa men, hoe kouder het wel werd. Maar ja, volgend jaar start de race in oktober en zullen we dus ook met lage temperaturen te maken krijgen." Team AkzoNobel zal nu enkele weken in Scheveningen blijven. Om te trainen, om de boot te leren kennen, om op elkaar ingespeeld te raken. Tienpont: „Ik zal de be slissing met wie ik ga varen niet eindeloos voor me uitschuiven, maar ik heb nog wel even om naar mijn teamsamenstelling te kijken. Daarbij bedoel ik overigens niet al leen de mensen die daadwerkelijk aan boord gaan, maar ook de men sen die ons begeleiden. Bijvoor beeld de mensen die voor het on derhoud gaan zorgen als we in een haven liggen." Innovaties De VO65 is een standaardboot. Dat wil zeggen dat alle teams over exact hetzelfde vaartuig beschik ken. Wie wil winnen, moet het in de mensen en in de snufjes zoe ken. „Het zou mooi zijn als ik bin nen het team van alles wat heb", zegt de schipper. „Ik zoek niet al leen jongens die ervaring hebben met oceaanzeilen, maar bijvoor beeld ook met matchracen - soms komt het in een etappe aan op de laatste honderden meters en dan heb je zeilers nodig die weten wat nodig is in een eindsprint. Daar naast heb ik mannen nodig die goed met data en innovaties om kunnen gaan. En ik wil ook alle maal fysiek sterke jongens. Soms komt het gewoon op kracht aan." Wat die snufjes - innovaties - be treft, zit Tienpont in Nederland goed. „Ons land loopt op dat ge bied voorop", vertelt hij. „Nu we hier in Scheveningen liggen, is bij voorbeeld de universiteit van Delft dichtbij. Daar gaan we zeker ge bruik van maken deze weken." De schipper met Schouwse wor tels stapt van boord. „Het is mooi om nu in Scheveningen te zijn", zegt hij nog. „Het is begonnen." Het avontuur zal ook eindigen in de Zuid-Hollandse badplaats. Eind juni 2018 is daar de finish van de laatste etappe van de Volvo Ocean Race. Hij wil dan - als een moderne Michiel de Ruijter - de strijd op de wereldzeeën in Hol lands voordeel beslist hebben. „De enige keus die ik met dit team heb, is winnen", zegt hij. „Daar doen we het allemaal voor." vrijdag 2 december 2016 met Schouwse wortels I» 4 Roeland van Vliet Scheveningen Simeon Tienpont

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 70