In het Sinterklaasweekend voor maar 7,50 naar Sing! 13 Wereldwinkels zijn tegenwoordig slechts nog wat suffe cadeaushops -I De Wereldwinkels hebben het zwaar en sluiten de deuren. Voorfairtradekoffie kun je tegenwoordig immers ook in de supermarkt terecht. is GUNTER EXCLUSIEVE VOORPREMIÈRE o< Ga naar pzc.nl/sing De eerlijke kerstengeltjes bengelen nu al met 20 procent korting in de kerstboom bij Wereldwinkel Linge- waard. Nog voor Sinterklaas het land uit is. In de feestmaand valt er voor de vrijwilligers van de ideële cadeau winkel weinig te vieren: ze houden opheffingsuitverkoop. Op oudejaars dag moet de voorraad 'eerlijk' ge maakte sieraden, schalen, Afrikaanse beeldjes en wierook zoveel mogelijk verkocht zijn. In het nieuwe jaar gaat de winkel niet meer open. De Wereldwinkel in het Gelderse stadje Huissen is niet de enige die zijn deur voorgoed sluit. Ook in Bla- del, Warmenhuizen en 't Harde is het na de feestdagen einde oefening. Sinds 2009 gingen al zo'n zeventig wereldwinkels hen voor. Het gros van de 330 wereldwinkels die nog over zijn, heeft moeite om het hoofd boven water te houden, weet voorzit ter Hanneke de Jong van Wereldwin kels Nederland. „Er is veel veranderd sinds de eerste Wereldwinkel in de jaren 60 werd opgericht. Vroeger ver kochten we vooral koffie en choco lade. Tegenwoordig zijn fairtradevoe- dingsmiddelen in alle supermarkten te koop. Wat dat betreft, is onze mis sie geslaagd: we wilden fair trade be ter beschikbaar maken." Dat is gelukt, bevestigt directeur Bert Jongsma van Fair Trade Original. Dat merk zag zijn omzet in de Neder landse supermarkten vorig jaar met 28 procent stijgen. „Tien jaar geleden startte Albert Heijn als eerste super markt met onze producten in zijn as sortiment. Dit jaar behalen we 80 procent van onze 15 miljoen euro omzet in supermarkten. De verkoop aan de wereldwinkels is gestaag ge daald." Cadeauwinkel Van (hoofdzakelijk) minisupermarkt vol Max Havelaarproducten zijn de wereldwinkels getransformeerd tot cadeauwinkels. En daardoor min stens zo hard geraakt door de econo mische crisis en de opkomst van webwinkelen als de grote ketens in de winkelstraat, zegt secretaris Leen Capel van Wereldwinkel Linge- waard. „Dat heeft er gigantisch inge hakt. Dit jaar hebben we nog maar een derde van de omzet gehaald die we in 2013 hadden. Je kunt de men sen niet naar binnen slepen. Bij de Action is een Boeddhabeeldje drie keer zo goedkoop. Alleen beseffen de kopers vaak niet dat iemand anders daar de prijs voor betaalt: door slechte arbeidsomstandigheden of een laag loon." Met alleen oudere dames in de winkel trekje geen jonge kopers aan Ondanks de crisis is de commerciële concurrent WAAR in de afgelopen jaren juist gegroeid. In de etalage van de 'duurzame' cadeauwinkelketen hangen geen dromenvangers, zoals bij de Wereldwinkel, maar design plaids van milieu- en diervriende lijke Deense schapenwol. Eind 2007 opende WAAR zijn eerste vestiging in Nijmegen, nu zijn er twintig. In 2017 komen er nog twaalf vestigin gen bij, aldus woordvoerster Keoma Pessy. „Wij zien de interesse in eer lijke en duurzame producten met een verhaal juist enorm toenemen." Oubollig Wereldwinkels slagen er niet in hun oubollige imago van zich af te schud den, verklaart Jongsma van Fair Trade Original hun teloorgang. „De vrijwilligers waarop zij draaien zijn deel van de charme. Maar met alleen oudere dames in de winkel trek je geen jonge kopers aan. WAAR slaagt daar met zijn winkelconcept wel in. Het assortiment overlapt deels met dat van wereldwinkels, maar de pre sentatie is totaal anders. WAAR speelt ook in op duurzame thema's als klimaat, milieu en dierenwelzijn die jongeren net zo belangrijk vin den." Wereldwinkels Nederland beseft ook dat het anders moet, zegt voor zitter De Jong. „Professioneler, een beter assortiment. Tijdens de feest dagen komen de klanten nog wel. Maar we moeten ze ook in januari binnen zien te krijgen." In Lingewaard zullen ze het niet meer meemaken. De reserves zijn op, de huur is niet meer op te bren gen. „We willen niemand met schul den opzadelen", verklaart Capel. De sluiting bracht de nodige traantjes teweeg bij de vrijwilligers, van wie sommigen al sinds de oprichting ac tief waren. „We doen het licht uit met een gemengd gevoel. We zijn trots dat we nu zelfs bij de Lidl fair trade koffie kunnen halen." ILLUMINATION Dé muzikale familiefilm van dit moment. vrijdag 2 december 2016 PC Ten onder aan succes Annemieke van Dongen Huissen De winkel in Huis sen sluit binnenkort de deuren. Koopjesja gers slaan nog hun Slag. FOTO KOENVERHEIJDEN —Bert Jongsma, Fair Trade Original VAN DE MAKERS VAN minions;- PRESENTEERT v V. In Sing maak je kennis met Buster Moon, een koalabeer die een zangcompetitie organiseert om zijn noodlijdende theater te redden. voorpremière Inc. 3D bril Tijdens het Sinterklaasweekend is er speciaal voor u een première op 4 december. In meer dan 60 bioscopen, dus ook bij u in de buurt, bewondert u als eerste Sing in 3D voor slechts 7,50 inclusief 3D bril!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 13