De stad Leipzig als rode draad 5 Purper weer op de bühne Tim Easton roept op tot verbroedering Bizarre kijk op de wereld Klassiek zendpoot Radek Fedyk. Geen instru ment dat hij niet zou durven bespe len (gitaar, basgitaar, contrabas, trombone, trompet, tuba, piano en accordeon). En geen genre dat hij niet poëtisch kan doen klinken. Waarbij poëzie ook wel eens wat rauwer mag zijn, toch? Projecties Er valt nog meer te beleven. Dankzij vormgever Johann van Gerwen, die al vaker met regisseuse Leen Bras penning samenwerkte. Van Gerwen is filmmaker en multimediadesigner, en van zijn hand zijn de zeer bijzon dere projecties op het achterdoek. Die proberen de sfeer van die vervlo gen jaren te pakken, en ook van die nooit gerealiseerde 'heilstaten achter het gordijn'. Visuele geschiedenis. Maar ze tonen ook animaties van de De Duitse stad staat centraal in het concert van de Philharmonie Zuidnederland onder leiding van de jonge dirigent Clemens Schuldt. Het optreden is er een in de concertreeks van MuziekPo- dium Zeeland. Het orkest speelt naast het werk van Part nog twee muziekstukken waarin Leipzig centraal staat. De laatste symfonie die Schubert schreef, de monu mentale negende (Grosse), werd in Ode aan een grootse componist en aan Bachstad Leipzig verschillende ruimtes waarin het verhaal zich beurtelings afspeelt: van een café in Polen tot aan het huis waarin Monika woont. Multimediaal, dat wil zeggen dat het verhaal langs meerdere zintuigen tot ons komt. Voor een completere beleving. De Tweede Wereld lijkt een verhaal te vertellen van achter het IJzeren Gordijn, maar het is niet moeilijk - en dat is juist de bedoeling - om de link met onze zogenaamde Eerste Wereld te leggen. Vrijheid is overal en altijd even kostbaar als kwetsbaar, en dat wordt overtuigend aange toond. première gebracht door Mendels sohn in Leipzig. En het Vioolconcert in e van de in Leipzig levende Felix Mendelssohn-Bartholdy staat eve neens op het programma. Boven dien wordt het gespeeld door de temperamentvolle Nederlandse violiste Liza Ferschtman, een top- violiste met een wereldcarrière. Zij speelt met verfijning en vooral ka raktervol. Een musicus die door bekende orkesten wordt uitgeno digd omdat zij een waardige mede speelster is in grote concerten. Ferschtman (1979) is de dochter van Russische musici. Haar vader is de cellist Dmitri Ferschtman en haar moeder is pianiste. Zij speelt al viool vanaf haar vijfde jaar en studeerde aan het Haags conserva torium en in Philadelphia en Lon den. Zij werkte onder meer samen met dirigenten zoals Von Dohna- nyi, Frans Brüggen, Lev Markiz, Jaap van Zweden. Ferschtman is ook een groot kamermuziekmusi- cus. Zij vormt een duo met pianist Inon Barnatan, trad op in heel Eu ropa en volgde in 2007 Isabelle van Keulen op als artistiek directeur van het Kamermuziekfestival in Delft. Met Ferschtman en het fu sieorkest haalt Zeeland kwaliteit binnen. H Cabaret Folk BjÊjl Cabaret donderdag 1 december 2016 De Tweede Wereld, donderdag 1 december, Stadsschouwburg Mid delburg en donderdag 8 december in De Mythe Goes. Aanvang beide dagen 20.00 uur. FOTO BOWIE VERSCHUUREN Ziet u het al voor u, Bach die als imker, een grote pijp rokend, zijn bijenkorven verzorgt en op zoek is naar bijen. Toch komt dit beeld naar boven als je de titel leest van het werk van Arvo Part 'Wenn Bach Bienen Gezüchtet Hatte'. Met dit werk brengt Part op ludieke wijze een ode aan de grootse componist en aan de Bachstad Leipzig. Het is een van de muziekstukken die Philhar- monie Zuidnederland in Vlissin- gen ten gehore brengt. Jeanette Vergouwen Gonny Gaakeer (0 en Julia van de Graaff in De Tweede Wereld. Vrijdag 2 december, Sint Jacobskerk Vlissingen, aanvang 20.00 uur. M Violiste Liza Ferschtm an so leert in het con cert van Philhar monie Zuidne derland in Vlissin gen. De leden van de Nederlandse caba retgroep Purper lie ten in mei 2012 weten dat ze defini tief stopten. Het begon echter weer te kriebelen. Met als resultaat dat Erik Brey, Alfred van den Heuvel en Frans Mulder vanavond op het podium staan van theater De Mythe in Goes. Met de voorstelling Vier jaargetijden. Ze brengen het nieuwe muzikale multitalent Diederick Ensink mee en bren gen een paar gouwe ouwen uit hun reper toire. Donderdag 1 de cember, De Mythe Goes, 20.00 uur. De Amerikaanse trouba dour Tim Easton komt in zijn songs en teksten over als een aardige, wijze man. Hij waar schuwt tegen dreiging en gevaar. Hij wil dat we vooral vrienden zijn, on danks alle verschillen. Geen preek over wat er zoal mis gaat in de wereld, maar een statement van iemand voor wie het glas altijd half vol is. De oude muzikale tradities komen soms bovendrijven: terug kijken in het verleden voor inspiratie. De rootsgenres zijn wegwijzers naar de toekomst. En al legt dat mooie lagen in de muziek, hij serveert het in hap klare brokken van blues country en folk. Onder tussen gaan er heilige huisjes omver, want Eas ton is ook een Dylan in zijn venijnigste periodes. Maar wie goed luistert, hoort dat ook Muddy Wa ters, Elmore James en Doc Watson hun werk hebben gedaan. Vrijdag 2 december, De Wegwijzer, Nieuw en St Joosland, 20.30 uur. Cabaretier Mark van de Veerdonk staat vanavond en morgen met zijn vijftiende voorstelling, Kaas- kleumvoor het Zeeuwse publiek. Van de Veerdonk deelt hierin zijn bi zarre kijk op de we reld met zijn publiek. Ondertussen staat, hangt en zit hij tegen, onder of bovenop een decorstuk. 'Kaaskleum' is van daag, donderdag 1 december, te zien in 'filmtheater Zierikzee (fiZi)' en morgen, vrij dag 2 december, in 'Klein Theater De Verwachting' in Ritt- hem. Beide voorstel lingen beginnen om 20.15 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 56