u 9 Stealth PZC ONLINE Chrisse @PrinsesChrissie Vreselijk! Ik ben hier niet op gebouwd. #koud Universiteit Twente vindt de F-35 'niet zo'n goed vliegtuig als tech nisch mogelijk zou zijn geweest'. Meer een compromis tussen de wensen van allerlei krijgsmacht onderdelen. De F-r6 was in zijn tijd een stuk veelzijdiger, zegt Heerkens. Maar, zoals de Consumenten bond het zou omschrijven: toch is de F-35 de beste koop. „Ook voor het Nederlandse bedrijfsleven is dit toestel verreweg het meest in teressant vanwege de mogelijkhe den om deel te nemen aan ont wikkeling en onderhoud", zegt Heerkens. Dat de F-35 zo'n economisch succesmodel is, heeft vooral te maken met het grote aantal dat wordt gebouwd. Nu zijn er door elf landen al bijna 3.200 besteld. Véél meer dan van de voormalige concurrenten, zoals de Franse Ra fale en de Eurofighter. Daarvan zijn er respectievelijk 'maar' 306 en 574 besteld. „Alleen de Ver enigde Staten schaffen al enkele duizenden F-35's aan, weet Heer kens. „Dat betekent meteen dat de den euro's' gaat opleveren. Astronomische bedragen. Al leen duurt het even voordat ze zijn binnengeharkt. De miljardenomzet moet namelijk worden uitgesmeerd over tiental len jaren. Bovendien gaat het om omzet, niet om winst, zegt Koop- mans als expert op het gebied van maatschappelijke kosten-batena- nalyses. „Nederland heeft besloten om de F-35 te kopen en part of the deal is dat onze bedrijven onderdelen bouwen en het onderhoud ver zorgen. Maar die aanschaf gebeurt met belastinggeld en omzet is geen winst", zegt Koopmans. Het economisch voordeel van de F-35 is volgens hem slechts voor een deel in geld uit te druk ken. Bedrijven die orders krijgen betalen belasting en hun werkne mers doen dat ook. Dat levert de schatkist geld op. Bovendien gaat het om banen van een hogere kwaliteit, die waarschijnlijk ook nog eens productiever zijn. Die 'winst' is al minder makkelijk in geld uit te drukken. De nieuwe high-techwerkgele- genheid heeft nog een ander voordeel, zegt Koopmans. „Het kan leiden tot spin off voor andere sectoren buiten de luchtvaart. Nieuwe uitvindingen of vaardig heden die breder ingezet kunnen worden en waar geld mee kan worden verdiend." Rem Dat is het goede nieuws. Enigs zins verontrustend is Koopmans' conclusie dat de voorspelde groei van de werkgelegenheid wel eens kan tegen vallen. De overheid heeft het over vier- tot vijfdui zend banen. De Amsterdamse hoogleraar zet echter een rem op dat enthousiasme. „De mensen die aan de slag kunnen in deze bedrijfstak, zijn doorgaans al aan het werk", weet Koopmans. „Ge kwalificeerd personeel op dat ni veau is nu eenmaal schaars. Dan kan de overheid wel zeggen: we hebben duizenden banen in de aanbieding... Dat zal wel, maar niet elke werkzoekende past daar in." Het Nederlandse aandeel Amerikanen continu verbeterin gen in het toestel zullen aanbren gen. En dat misschien tientallen jaren lang. Bovendien wordt de F- 35 wereldwijd gebruikt. Het voor deel daarvan is dat je overal logis tieke steunpunten kunt vinden. Het zit 'm echt in de aantallen. Daar kan het Nederlandse be drijfsleven veel baat bij hebben", zegt Heerkens. Het zit hem echt in de aantallen. Daar kan het bedrijfsleven veel baat bij hebben Carl Koopmans, onderzoeksdi recteur bij SEO Economisch On derzoek en hoogleraar Beleidseva luatie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, heeft al in 2012 uitge rekend dat de Nederlandse bij drage aan de bouw van de F-35 en het onderhoud 'tientallen miljar- Wat kost dat ding? woensdag 30 november 2016 an het motoronderhoud UW MENING De spoortunnel tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Zuid wordt op geknapt. En dat betekent ernstige vertragingen in december en januari. Op dit bericht op onze Fa- cebookpagina is veel re- ageerd. 'Ik ga maar alvast even jan ken en mij mentaal voorbe reiden', zegt Danice Ma rien. Toch maar snel een baantje in Rotterdam zoe ken?', vraagt Karin Adri- aanse zich af. 'Scheelt een boel ergernis. Lang leve de trein.' #TWITTER De nacht van maandag op dinsdag was de koudste in achttien jaar. Een hele ge neratie is opgegroeid zon der zulke temperaturen in de herfst te hebben mee gemaakt. Gelukkig voor Chrisse zal deze kou maar van korte duur zijn. UW MENING 2 In de Zeeuwse rechtszaak rond een minderjarige prostituee zijn maandag celstraffen geëist van twee en vier jaar. 'Veel te weinig', reageert Michel Kroone. Ook Jolien van Cranen- burgh is die mening toege daan: 'Maar twee en vier jaar voor zoiets gruwelijks? Dat meisje heeft er waar schijnlijk levenslang last van! Er is echt iets heel erg krom in de Nederlandse wetgeving!' Kijk op www.pzc.nl of Cj @pzcredactie ft facebook.com/depzc fs) @pzcredactie Er zijn tachtig Nederlandse bedrijven betrok ken bij de ontwikkeling en de bouw van de F35. Van hen levert ongeveer de helft direct aan de bouwer van het vliegtuig, Lockheed Martin. De andere helft levert weer aan die le veranciers. 'eg wel bijtanken De F-35 is moeilijk te vinden voor vij andelijke radar. Die stealth-eigen- schappen heeft het vliegtuig alleen, zolang geen wapens aan de vleu gels of onder de buik hangen. Northrop F-5 1970-1991 aantal: 105 F-16 Fighting Falcon 1979-heden aantal213 -Hans Heerkens ■an het geluid Helmond - de landingshaak Eindhoven - motoronderdelen infographic Richard Gesell. - BRON DEFENSIE, GN - FOTO ANP, BN DESTEM De aanschaf van 37 F-35's kost de Nederlandse belastingbeta ler 5,3 miljard euro. Daar staat volgens het kabinet tegenover dat ontwikkeling en onderhoud het Nederlandse bedrijfsleven een omzet van 9 miljard euro kan opleveren. Dat bedrag moet wel worden uitgesmeerd over de periode tot 2045, het jaar dat de F-35 wordt afge schreven. Mocht het toestel onverhoopt in gebruik blijven tot 2065, dan bedraagt de omzet volgens ac countantskantoor PwC mis schien wel 20 miljard euro. Het is de vraag of de F-35 zo lang in de lucht blijft. De voorganger van de F-35, de F-16, wordt nu al als verouderd beschouwd. En dit toestel is pas 37 jaar in gebruik bij de Koninklijke Luchtmacht. Hengelo - onderdelen voor de radar die in de neus van de F-35 zit verwerkt (Hengelo) - onderdelen voorde koeling Woensdrecht - bekabeling van neus tot staart -systemen voor energie- en klimaatbeheersing Almelo Hoogeveen - beweegbare vleugelonderdelen - deuren en luiken die tijdens de vlucht open kunnen voor - constructie voor landingsparachute - inlaatdelen voor motor bijvoorbeeld landingsgestel Marknesse - scharnier in landingsgestel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 37