Vijftigplussers vaker aan de slag Gastanker in de fout bij aanvaring met Flinterstar Verkeerd cijfer ingevuld in de vergunning van kerntransport 8 STRAALJAGER ECONOMISCHE VOORDELEN A De nieuwe straaljager van de Koninklijke Luchtmacht kost de schatkist miljarden euro's. Maar hij levert het Nederlandse bedrijfsleven op termijn ook miljarden op. En banen. AlhoewelDe mensen die aan de slag kunnen in deze bedrijfstak, zijn doorgaans al aan het werk." Straaljagers Nederlandse luchtmacht Lastige software Wapens Motor Dat blijkt uit de Barometer 50 Plus van uitkeringsinstantie UWV. In heel Nederland is het aantal werkloze vijftigplussers met 6 procent gedaald tot ruim 200.000. Dat is ongeveer hetzelfde aantal als een jaar geleden. In Zeeland was dit jaar sprake van een af name van 10 procent. Economisch herstel en een campagne om vijftigplussers aan het werk te helpen dragen bij aan de daling. Het zijn echter vooral mannen (47 procent tegen 35 pro cent bij de vrouwen) die weer aan het werk raken. Vrouwen blijven langer werkloos. Dat heeft onder meer te maken met bezuinigin gen in sectoren waar veel vrou wen werkzaam zijn: onderwijs, overheid, financiële sector en in mindere mate de zorg. Cijfers van de UWV tonen dat vijftigplussers maar mondjesmaat vast werk vinden: 28 procent. Het gros moet het doen met een uit zend- of een tijdelijk contract. Volgens John de Wolf, voormalig profvoetballer die nu het boeg beeld van de 50-plus campagne is, zijn de ontwikkelingen op de ar beidsmarkt positief voor oudere werknemers, maar zitten er nog altijd te veel 'op de reservebank'. „Het is belangrijk dat we de kan sen die de arbeidsmarkt gaat bie den, ook echt benutten. Door het wegnemen van vooroordelen bij werkgevers, willen we ervoor zor gen dat werkzoekende vijftigplus sers gewoon weer aan tafel komen voor een gesprek." De Wolf maakt als ambassadeur ouderenwerkloosheid een toer- nee door het land om werkgevers te overtuigen dat er een einde moet komen aan leeftijdsdiscri minatie. „De vijftigers van nu zijn de veertigers van toen. Ze zijn niet ziek en niet zielig. Ze zijn vitaal, ervaren en goede teamspelers. Ga actief op zoek naar werk, ga net werken, spijker je presentatie bij. En bovenal: blijf erin geloven, je hebt maar één werkgever nodig die het in jou ziet zitten." Miljarden euro's zal-ie het Neder landse bedrijfs leven opleveren. En duizenden mensen zullen er werk aan heb ben... Er wordt heel wat afgeju- beld rond de komst van de F-35, de nieuwe straaljager van de Ko ninklijke Luchtmacht die tot voor kort ook wel bekendstond als de Joint Strike Fighter. Het gaat eigenlijk nooit over de vraag of het vliegtuig goed in staat is om vijandelijke toestellen uit de lucht te schieten. Het gaat met name over geld en werkgele genheid. Omdat de motor van de F-35 straks onderhouden wordt op de vliegbasis Woensdrecht, heeft het vliegtuig al een warm plekje veroverd in de harten van be stuurders als burgemeester Steven Adriaansen en provincie- besuurder Bert Pauli. Niet hele maal onafhankelijk van elkaar zeggen ze: de aanschaf van de F- 35 is van grote betekenis voor de economische ontwikkeling van Nederland in het algemeen en van Woensdrecht en West-Bra bant in het bijzonder. Eerder deze maand werd bere kend dat het Nederlandse be drijfsleven een omzet van om en nabij de negen miljard euro kan verwachten. Voor West-Brabant ligt er voor 800 miljoen euro aan werk te wachten. Voor de nu ance: dat bedrag moet wel wor den uitgesmeerd over dertig jaar, de tijd dat de F-35 op zijn minst in dienst is. Bovendien moeten de 37 straaljagers die Nederland heeft besteld nog worden betaald: 5,3 miljard euro. Dat is natuurlijk ge woon belastinggeld. Defensie is een lastig verdien- model, zegt Hans Heerkens: „Je krijgt er op zijn best een goede landsverdediging voor terug". De luchtvaartdeskundige van de Het scheepsongeval waarbij het Ne derlandse vrachtschip Flinterstar 6 oktober 2015 zonk voor Zeebrugge, is vooral te wijten aan het gedrag van de bemanning van de gastanker Al Oraiq. Onafhankelijk onderzoek in opdracht van de Belgische over heid heeft dit uitgewezen. De Al Oraiq die zich in de Flinter star boorde, voer te snel, volgens de onderzoekers, en de bemanning schatte de verkeerssituatie niet goed in. Zo voer het schip aan de ver keerde kant van een boei waardoor de aanvaring met het Nederlandse vrachtschip niet meer te voorko men was. Gebrekkige communicatie speelde ook rol. De Vlaamse lood sen op beide schepen spraken Ne derlands met elkaar en met de ver- keerscentrale in Zeebrugge. De ge zagvoerders op de Flinterstar en Al Oraiq waren niet Nederlandstalig. De uitkomst van het onafhanke lijke onderzoek is een opsteker voor de bemanning van de Flinterstar. Lange tijd is verondersteld dat zij fout zat. Dat is nu officieel weerlegd. Bij de aanvaring kwam door snel ingrijpen van reddingsdiensten niemand om het leven. De Flinter star was in augustus geborgen. De Belgische Staat stelde rederij Flinter met succes aansprakelijk voor de kosten. Welke gevolgen het onder zoek heeft, is onbekend. Een recht bank zal zich daarover moeten bui gen. Rederij Flinter is eerder dit jaar failliet verklaard, wat te wijten was aan de snelle groei van het bedrijf en de algehele malaise in de scheep vaart door lage vrachtprijzen. DEN HAAG Ondanks een verkeerd ingevuld cijfer in de vergunning, is op tijd voorkomen dat radioactief afval zonder de vereiste papieren is vervoerd van Petten naar Borssele. Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu zei dat gistermiddag in de Tweede Kamer. D66-Kamerlid Stientje van Veldho ven voelde haar aan de tand over een op het laatste moment aange paste vergunning voor een trans port van radioactief afval van NRG in Petten naar de Covra in Borssele. Volgens Dijksma ging het om een transport over de weg van twee nu cleaire bronnen. „Toezichthouder ANVS heeft op 20 juli een vergun ning verleend voor het transport. Op 10 november bleek bij inspectie dat een van de bronnen meer radio actief was dan in de vergunning stond. Het transport heeft toen niet plaatsgevonden." Op 15 november is de vergunning gewijzigd en is het afval na inspectie op 23 november vervoerd. Dijksma: „Cruciaal is dat na controle er geen transport plaatsvindt. Ik moet vaststellen dat het hier goed gedaan is." m woensdag 30 november 2016 F-35 en de kunst v Het aantal werkloze vijftigplus sers in Zeeland is tussen fe bruari en september met 400 gedaald. Er zitten er nu nog 3600 in de WW. Daarmee vor men ze de grootste groep WW'ers. Frank Balkenende Goes Nico Schapendonk Woensdrecht Harmen van der Werf Zeebrugge De software die wordt gebruikt is ongelooflijk complex. In feite is de F-35 een vliegend brok metaal, dat alleen door snelle computers in de lucht kan worden gehouden. De ontwikkeling van die onmisbare software is lastiger dan gedacht, reden waarom het F-35-project langer duurt en meer kost. Zoals de zaken er nu voorstaan is de software in de loop van volgend jaar inzetgereed en bedrijfszeker. Topsnelheid 1.930 km/u, oftewel 1.6 keer de snelheid v Leeg gewicht: 13.198 kilo Maximaal gewicht bij de start: 30.886 kilo Actieradius: 2.200 kilometer, maar de F35 kan onderw Spanwijdte: 10.67 meter Lengte: 15.67 meter Een GAU-22/A-snelvuurkanon van General Electric. Dit 25mm-kanon kan dankzij vier draaiende lopen 3.300 schoten per minuut lossen. Dat zijn er 55 per seconde. Verder heeft de F-35 twee interne wapenruimen. Daarin hangen zowel raketten om andere vliegtui gen te raken, als bommen. Motor: Pratt Whitney F135-PW-100 1962-1984 aantal: 138 Gloster Meteor Republic F-84 Thunderjet 1952-1963 aantal: 187 Hawker Hunter 1955-1968 aantal: 209

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 36