Vijftigplussers
vaker aan de slag
Gastanker in de fout bij
aanvaring met Flinterstar
Verkeerd cijfer ingevuld in de
vergunning van kerntransport
8
STRAALJAGER ECONOMISCHE VOORDELEN A
De nieuwe straaljager van de Koninklijke Luchtmacht kost de
schatkist miljarden euro's. Maar hij levert het Nederlandse
bedrijfsleven op termijn ook miljarden op. En banen.
AlhoewelDe mensen die aan de slag kunnen in deze
bedrijfstak, zijn doorgaans al aan het werk."
Straaljagers Nederlandse luchtmacht
Lastige software
Wapens
Motor
Dat blijkt uit de Barometer 50 Plus
van uitkeringsinstantie UWV. In
heel Nederland is het aantal
werkloze vijftigplussers met 6
procent gedaald tot ruim 200.000.
Dat is ongeveer hetzelfde aantal
als een jaar geleden. In Zeeland
was dit jaar sprake van een af
name van 10 procent.
Economisch herstel en een
campagne om vijftigplussers aan
het werk te helpen dragen bij aan
de daling. Het zijn echter vooral
mannen (47 procent tegen 35 pro
cent bij de vrouwen) die weer aan
het werk raken. Vrouwen blijven
langer werkloos. Dat heeft onder
meer te maken met bezuinigin
gen in sectoren waar veel vrou
wen werkzaam zijn: onderwijs,
overheid, financiële sector en in
mindere mate de zorg.
Cijfers van de UWV tonen dat
vijftigplussers maar mondjesmaat
vast werk vinden: 28 procent. Het
gros moet het doen met een uit
zend- of een tijdelijk contract.
Volgens John de Wolf, voormalig
profvoetballer die nu het boeg
beeld van de 50-plus campagne is,
zijn de ontwikkelingen op de ar
beidsmarkt positief voor oudere
werknemers, maar zitten er nog
altijd te veel 'op de reservebank'.
„Het is belangrijk dat we de kan
sen die de arbeidsmarkt gaat bie
den, ook echt benutten. Door het
wegnemen van vooroordelen bij
werkgevers, willen we ervoor zor
gen dat werkzoekende vijftigplus
sers gewoon weer aan tafel komen
voor een gesprek."
De Wolf maakt als ambassadeur
ouderenwerkloosheid een toer-
nee door het land om werkgevers
te overtuigen dat er een einde
moet komen aan leeftijdsdiscri
minatie.
„De vijftigers van nu zijn de
veertigers van toen. Ze zijn niet
ziek en niet zielig. Ze zijn vitaal,
ervaren en goede teamspelers. Ga
actief op zoek naar werk, ga net
werken, spijker je presentatie bij.
En bovenal: blijf erin geloven, je
hebt maar één werkgever nodig
die het in jou ziet zitten."
Miljarden euro's
zal-ie het Neder
landse bedrijfs
leven opleveren.
En duizenden
mensen zullen er werk aan heb
ben... Er wordt heel wat afgeju-
beld rond de komst van de F-35,
de nieuwe straaljager van de Ko
ninklijke Luchtmacht die tot
voor kort ook wel bekendstond
als de Joint Strike Fighter.
Het gaat eigenlijk nooit over de
vraag of het vliegtuig goed in
staat is om vijandelijke toestellen
uit de lucht te schieten. Het gaat
met name over geld en werkgele
genheid.
Omdat de motor van de F-35
straks onderhouden wordt op de
vliegbasis Woensdrecht, heeft
het vliegtuig al een warm plekje
veroverd in de harten van be
stuurders als burgemeester
Steven Adriaansen en provincie-
besuurder Bert Pauli. Niet hele
maal onafhankelijk van elkaar
zeggen ze: de aanschaf van de F-
35 is van grote betekenis voor de
economische ontwikkeling van
Nederland in het algemeen en
van Woensdrecht en West-Bra
bant in het bijzonder.
Eerder deze maand werd bere
kend dat het Nederlandse be
drijfsleven een omzet van om en
nabij de negen miljard euro kan
verwachten. Voor West-Brabant
ligt er voor 800 miljoen euro aan
werk te wachten. Voor de nu
ance: dat bedrag moet wel wor
den uitgesmeerd over dertig jaar,
de tijd dat de F-35 op zijn minst
in dienst is.
Bovendien moeten de 37
straaljagers die Nederland heeft
besteld nog worden betaald: 5,3
miljard euro. Dat is natuurlijk ge
woon belastinggeld.
Defensie is een lastig verdien-
model, zegt Hans Heerkens: „Je
krijgt er op zijn best een goede
landsverdediging voor terug". De
luchtvaartdeskundige van de
Het scheepsongeval waarbij het Ne
derlandse vrachtschip Flinterstar 6
oktober 2015 zonk voor Zeebrugge,
is vooral te wijten aan het gedrag
van de bemanning van de gastanker
Al Oraiq. Onafhankelijk onderzoek
in opdracht van de Belgische over
heid heeft dit uitgewezen.
De Al Oraiq die zich in de Flinter
star boorde, voer te snel, volgens de
onderzoekers, en de bemanning
schatte de verkeerssituatie niet goed
in. Zo voer het schip aan de ver
keerde kant van een boei waardoor
de aanvaring met het Nederlandse
vrachtschip niet meer te voorko
men was.
Gebrekkige communicatie
speelde ook rol. De Vlaamse lood
sen op beide schepen spraken Ne
derlands met elkaar en met de ver-
keerscentrale in Zeebrugge. De ge
zagvoerders op de Flinterstar en Al
Oraiq waren niet Nederlandstalig.
De uitkomst van het onafhanke
lijke onderzoek is een opsteker voor
de bemanning van de Flinterstar.
Lange tijd is verondersteld dat zij
fout zat. Dat is nu officieel weerlegd.
Bij de aanvaring kwam door snel
ingrijpen van reddingsdiensten
niemand om het leven. De Flinter
star was in augustus geborgen. De
Belgische Staat stelde rederij Flinter
met succes aansprakelijk voor de
kosten. Welke gevolgen het onder
zoek heeft, is onbekend. Een recht
bank zal zich daarover moeten bui
gen. Rederij Flinter is eerder dit jaar
failliet verklaard, wat te wijten was
aan de snelle groei van het bedrijf
en de algehele malaise in de scheep
vaart door lage vrachtprijzen.
DEN HAAG Ondanks een verkeerd
ingevuld cijfer in de vergunning, is
op tijd voorkomen dat radioactief
afval zonder de vereiste papieren is
vervoerd van Petten naar Borssele.
Staatssecretaris Sharon Dijksma
van Infrastructuur en Milieu zei dat
gistermiddag in de Tweede Kamer.
D66-Kamerlid Stientje van Veldho
ven voelde haar aan de tand over
een op het laatste moment aange
paste vergunning voor een trans
port van radioactief afval van NRG
in Petten naar de Covra in Borssele.
Volgens Dijksma ging het om een
transport over de weg van twee nu
cleaire bronnen. „Toezichthouder
ANVS heeft op 20 juli een vergun
ning verleend voor het transport.
Op 10 november bleek bij inspectie
dat een van de bronnen meer radio
actief was dan in de vergunning
stond. Het transport heeft toen niet
plaatsgevonden." Op 15 november
is de vergunning gewijzigd en is het
afval na inspectie op 23 november
vervoerd. Dijksma: „Cruciaal is dat
na controle er geen transport
plaatsvindt. Ik moet vaststellen dat
het hier goed gedaan is."
m
woensdag 30 november 2016
F-35 en de kunst v
Het aantal werkloze vijftigplus
sers in Zeeland is tussen fe
bruari en september met 400
gedaald. Er zitten er nu nog
3600 in de WW. Daarmee vor
men ze de grootste groep
WW'ers.
Frank Balkenende
Goes
Nico Schapendonk
Woensdrecht
Harmen van der Werf
Zeebrugge
De software die wordt gebruikt is
ongelooflijk complex. In feite is de
F-35 een vliegend brok metaal, dat
alleen door snelle computers in de
lucht kan worden gehouden. De
ontwikkeling van die onmisbare
software is lastiger dan gedacht,
reden waarom het F-35-project
langer duurt en meer kost. Zoals
de zaken er nu voorstaan is de
software in de loop van volgend
jaar inzetgereed en bedrijfszeker.
Topsnelheid 1.930 km/u, oftewel 1.6 keer de snelheid v
Leeg gewicht: 13.198 kilo
Maximaal gewicht bij de start: 30.886 kilo
Actieradius: 2.200 kilometer, maar de F35 kan onderw
Spanwijdte: 10.67 meter
Lengte: 15.67 meter
Een GAU-22/A-snelvuurkanon van
General Electric. Dit 25mm-kanon
kan dankzij vier draaiende lopen
3.300 schoten per minuut lossen.
Dat zijn er 55 per seconde.
Verder heeft de F-35 twee interne
wapenruimen. Daarin hangen
zowel raketten om andere vliegtui
gen te raken, als bommen.
Motor: Pratt Whitney F135-PW-100
1962-1984
aantal: 138
Gloster Meteor
Republic F-84
Thunderjet
1952-1963
aantal: 187
Hawker Hunter
1955-1968
aantal: 209