ft 21 Dit is Vaiana, de nieuwste Disney-heldin die vanaf vandaag de bioscopen verovert. Zij is alles behalve een prinses die hunkert naar een prins op het witte paard. Wie de evolutie van Assepoester tot Anna en Elsa van Frozen beschouwt, ziet dat ook meisjes in tekenfilms met hun tijd meegaan. miljoenen gemoeid. Voor veel jon gere vrouwen zijn deze Disney-figu- ren rolmodellen. Sommige - vooral Amerikaanse - fans willen later zelfs gekleed als Disney-heldin voor het altaar verschijnen. Tegenover deze wensdroom voor een lang en geluk kig leven als prinses staat ook de kri tiek dat Disney met zijn animatie films jarenlang een stereotype beeld heeft gepresenteerd van heldinnen met een (te) slank postuur dat niet realistisch kan worden genoemd. Vaak is er druk op Disney uitgeoe fend om het traditionele beeld van de vrouwenpersonages aan te passen. Zo werd in 2014 door filmliefhebbers zelfs een petitie ingediend om eens een hoofdpersoon met Downsyn droom in een animatiefilm op te voe ren. Dat verzoek is nog niet ingewil ligd. Wel heeft de filmmaatschappij inmiddels voor het eerst een Latijns- Amerikaanse heldin gebruikt in de tv-serie Elena ofAvalor, die ook niet bepaald een gedwee personage is. Verder is van belang dat steeds meer vrouwelijke scenaristen zich be moeien met de verhalen die in de animatiefilms worden gebruikt. Bij het maken van Vaiana, een proces dat vier jaar in beslag nam, zaten ook vrouwen in het team. Musker: „Hun inbreng wordt steeds belangrijker." Kickass Linda Woolverton, een ervaren sce nariste in de stal van Disney (onder meer The Lion King en Beauty and the Beast): „De vrouwelijke personages in de animatiefilms staan model voor de tijd waarin de films werden ge maakt. In de jaren 40 en 50 waren ze vooral passief. Zij ondergingen gela ten hun lot. Die tijden zijn voorbij. Tegenwoordig pikken de vrouwen dat niet meer. Dat moet ook in onze films te merken zijn. We kick ass." In de jaren 40 en 50 waren ze vooral passief. Die tijd is voorbij Volgzaam „Disney moet met zijn tijd meegaan", stelt Clements vast. „Het is niet langer geloofwaardig om heldinnen voor te stellen die volgzaam zijn en zich onder geschikt maken aan de mannen die hen omringen. Wij hebben in onze films al tijd geprobeerd zo realistisch mogelijk te werk te gaan. Voor zover dat in de context van een animatiefilm natuurlijk mogelijk is." Het is voor Disney heel lucratief om de band met de jongere generatie vast te houden. Met de verkoop van de speel goedpoppen van de heldinnen zijn vele 2009 waren onder meer verant woordelijk voor De Kleine Zeemeermin (1989) waarin een onafhankelijke Disney-heldin werd geïntroduceerd. Baanbre kend was The Princess and the Frog (2009) die opviel door de keuze van een donkere heldin. woensdag 30 november 2016 GO 2012 Brave Met ravotten en op beren jagen doe je de rebelse Merida een ple zier. Ze is bovendien de eerste prinses die geen romance heeft in de film. 2013 Frozen De mannen zijn bijzaak in dit verhaal, dat pri mair draait om de rela tie tussen zussen Elsa en Anna. De ouder wetse prins op het witte paard wordt bespotte lijk gemaakt. 44 —Linda Woolverton 1995 Pocahontas Pocahontas vecht zij aan zij met mannen en redt de man van wie ze houdt. Ze is de eerste prinses die echt het heft in eigen hand neemt en geen afwach tende houding heeft. 1998 Mulan Mulan gaat nog een stapje verder dan Poca hontas. Ze verkleedt zich als jongen om zich aan te sluiten bij het leger. Ze is stoer en on afhankelijk zonder haar vrouwelijke charme te verliezen. De Prinses en de Kikker Tiana is de eerste Afro- Amerikaanse prinses. Ze droomt van haar eigen restaurant en krijgt dat, na wat hinder nissen te hebben over wonnen, ook voor el kaar. 2010 Rapunzel Rapunzel lijkt een klas sieke hulpeloze prinses, en moet worden gered door - jawel - een man. Maar dan verandert ze in een ware actieheldin.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 21