ft
21
Dit is Vaiana, de nieuwste Disney-heldin die
vanaf vandaag de bioscopen verovert.
Zij is alles behalve een prinses die hunkert
naar een prins op het witte paard.
Wie de evolutie van Assepoester
tot Anna en Elsa van Frozen
beschouwt, ziet dat ook meisjes
in tekenfilms met hun tijd
meegaan.
miljoenen gemoeid. Voor veel jon
gere vrouwen zijn deze Disney-figu-
ren rolmodellen. Sommige - vooral
Amerikaanse - fans willen later zelfs
gekleed als Disney-heldin voor het
altaar verschijnen. Tegenover deze
wensdroom voor een lang en geluk
kig leven als prinses staat ook de kri
tiek dat Disney met zijn animatie
films jarenlang een stereotype beeld
heeft gepresenteerd van heldinnen
met een (te) slank postuur dat niet
realistisch kan worden genoemd.
Vaak is er druk op Disney uitgeoe
fend om het traditionele beeld van de
vrouwenpersonages aan te passen. Zo
werd in 2014 door filmliefhebbers
zelfs een petitie ingediend om eens
een hoofdpersoon met Downsyn
droom in een animatiefilm op te voe
ren. Dat verzoek is nog niet ingewil
ligd. Wel heeft de filmmaatschappij
inmiddels voor het eerst een Latijns-
Amerikaanse heldin gebruikt in de
tv-serie Elena ofAvalor, die ook niet
bepaald een gedwee personage is.
Verder is van belang dat steeds meer
vrouwelijke scenaristen zich be
moeien met de verhalen die in de
animatiefilms worden gebruikt. Bij
het maken van Vaiana, een proces dat
vier jaar in beslag nam, zaten ook
vrouwen in het team. Musker: „Hun
inbreng wordt steeds belangrijker."
Kickass
Linda Woolverton, een ervaren sce
nariste in de stal van Disney (onder
meer The Lion King en Beauty and the
Beast): „De vrouwelijke personages
in de animatiefilms staan model voor
de tijd waarin de films werden ge
maakt. In de jaren 40 en 50 waren ze
vooral passief. Zij ondergingen gela
ten hun lot. Die tijden zijn voorbij.
Tegenwoordig pikken de vrouwen
dat niet meer. Dat moet ook in onze
films te merken zijn. We kick ass."
In de jaren 40
en 50 waren
ze vooral
passief. Die
tijd is voorbij
Volgzaam
„Disney moet met zijn tijd meegaan",
stelt Clements vast. „Het is niet langer
geloofwaardig om heldinnen voor te
stellen die volgzaam zijn en zich onder
geschikt maken aan de mannen die hen
omringen. Wij hebben in onze films al
tijd geprobeerd zo realistisch mogelijk
te werk te gaan. Voor zover dat in de
context van een animatiefilm natuurlijk
mogelijk is."
Het is voor Disney heel lucratief om
de band met de jongere generatie vast te
houden. Met de verkoop van de speel
goedpoppen van de heldinnen zijn vele
2009
waren onder meer verant
woordelijk voor De Kleine
Zeemeermin (1989) waarin een
onafhankelijke Disney-heldin
werd geïntroduceerd. Baanbre
kend was The Princess and the Frog
(2009) die opviel door de keuze
van een donkere heldin.
woensdag 30 november 2016
GO
2012 Brave
Met ravotten en op
beren jagen doe je de
rebelse Merida een ple
zier. Ze is bovendien de
eerste prinses die geen
romance heeft in de
film.
2013 Frozen
De mannen zijn bijzaak
in dit verhaal, dat pri
mair draait om de rela
tie tussen zussen Elsa
en Anna. De ouder
wetse prins op het witte
paard wordt bespotte
lijk gemaakt.
44
—Linda Woolverton
1995 Pocahontas
Pocahontas vecht zij
aan zij met mannen en
redt de man van wie ze
houdt. Ze is de eerste
prinses die echt het
heft in eigen hand
neemt en geen afwach
tende houding heeft.
1998 Mulan
Mulan gaat nog een
stapje verder dan Poca
hontas. Ze verkleedt
zich als jongen om zich
aan te sluiten bij het
leger. Ze is stoer en on
afhankelijk zonder haar
vrouwelijke charme te
verliezen.
De Prinses en de Kikker
Tiana is de eerste Afro-
Amerikaanse prinses.
Ze droomt van haar
eigen restaurant en
krijgt dat, na wat hinder
nissen te hebben over
wonnen, ook voor el
kaar.
2010 Rapunzel
Rapunzel lijkt een klas
sieke hulpeloze prinses,
en moet worden gered
door - jawel - een man.
Maar dan verandert ze
in een ware actieheldin.